(H) Bellisblomma
Vet inte om jag gör rätt nu… är H - hård kritik? M - medium och N nybörjare?
Jag är nybörjare men vill ändå veta för att lära….
Skulle vilja höra vad ni har att säga om denna bild.
Är ett av mina första försök med närbildslinser. Tror jag hade både -4-10 på objektivet. Kommer inte ihåg vilket objektiv jag använde, troligen ett av mina zoom. Men det är Nikon D3000 jag har.
Vill gärna höra vad som är bra och vad som är dåligt, vad jag skall tänka på när jag tar liknande bilder.
Ja men jag vill inte ha nybörjar kritik…för jag tror den är snäll?
Eller är den mer ingående och detaljerad? Tänkte att nybörjar kritik är lite snällt och försiktigt och man inte får så mycket utav det.
Men jag kanske har fel.
Jag vill veta vad som är bra, vad som är dåligt, vad tänka på i ljus, inställningar och skärpa, allt för att lära och kunna göra bättre.
Vill inte att man skall mjälka och bara säga fin bild….
Helt trevlig närbild. Skärpdjupet tycker jag är riktigt lagom djupt här och bakgrunden är härligt utsuddad. Exponeringen är också helt OK. Men det är två saker som jag reagerar på:
1) Kompositionen. Blomman lutar till vänster men det finns mer utrymme till höger. Känns lite bakvänt. Kanske värt att beskära bort lite 1/3 av bilden på höger sida?
2) Kraftig kromatisk aberration kring de ljusa bladen hos blomman. Syns som en blå kontur kring blommans ljusa blad. Men med dubbla (!) närbildslinser så kan man inte förvänta sig nåt annat, då dessa förstärker objektivets optiska fel lika mycket som de förstorar. Det har också gjort att skärpan och kontrasterna är rätt mjuk överlag, nästan som den skulle vara lite softad. Men det är en smaksak vad man tycker om det, jag tycker det passar ett motiv som detta helt bra. Du kan säkert minska på det blåa runt konturerna om du vill i ditt bildbehandlingsprogram.