(H) Bellisblomma
Vet inte om jag gör rätt nu… är H - hård kritik? M - medium och N nybörjare?
Jag är nybörjare men vill ändå veta för att lära….
Skulle vilja höra vad ni har att säga om denna bild.
Är ett av mina första försök med närbildslinser. Tror jag hade både -4-10 på objektivet. Kommer inte ihåg vilket objektiv jag använde, troligen ett av mina zoom. Men det är Nikon D3000 jag har.
Vill gärna höra vad som är bra och vad som är dåligt, vad jag skall tänka på när jag tar liknande bilder.
Ja men jag vill inte ha nybörjar kritik…för jag tror den är snäll?
Eller är den mer ingående och detaljerad? Tänkte att nybörjar kritik är lite snällt och försiktigt och man inte får så mycket utav det.
Men jag kanske har fel.
Jag vill veta vad som är bra, vad som är dåligt, vad tänka på i ljus, inställningar och skärpa, allt för att lära och kunna göra bättre.
Vill inte att man skall mjälka och bara säga fin bild….
Helt trevlig närbild. Skärpdjupet tycker jag är riktigt lagom djupt här och bakgrunden är härligt utsuddad. Exponeringen är också helt OK. Men det är två saker som jag reagerar på:
1) Kompositionen. Blomman lutar till vänster men det finns mer utrymme till höger. Känns lite bakvänt. Kanske värt att beskära bort lite 1/3 av bilden på höger sida?
2) Kraftig kromatisk aberration kring de ljusa bladen hos blomman. Syns som en blå kontur kring blommans ljusa blad. Men med dubbla (!) närbildslinser så kan man inte förvänta sig nåt annat, då dessa förstärker objektivets optiska fel lika mycket som de förstorar. Det har också gjort att skärpan och kontrasterna är rätt mjuk överlag, nästan som den skulle vara lite softad. Men det är en smaksak vad man tycker om det, jag tycker det passar ett motiv som detta helt bra. Du kan säkert minska på det blåa runt konturerna om du vill i ditt bildbehandlingsprogram.
Versionen med svartvit bakgrund tilltalar mig tyvärr inte, den första är bättre tycker jag. Men kanske en något mörkare bakgrund eller en vinjettering skulle passa bra här?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack, jag har beskurit bilden, blev detta bättre eller var jag för snål?
Har faktiskt inte tänkt på det blåa, men ser ju nu. Vet inte riktigt hur jag skall få bort det dock. Var inne och testade att dra ner blått vilket resulterade i att hela bakgrunden blev ljusare/gulare.
Ja bild 2 är lite av min fas när jag vände på bakgrunder och lekte med photoshop….kollar moderskeppet och trixar efter för att lära mig saker. Själv tycker jag den är lite cool, men det är ju en smaksak :)
Ja den beskärningen funkar mycket bättre. Jag kanske hade tagit i ännu mer på höger sida men det här fungerar också bra, absolut.
Angående ca:t: Prova duplicera bakgrundslagret och lägg till en lagermask som du gör helsvart (är den vit, tryck ctrl+I så inverteras den). Måla sen i masken med en vit mjuk pensel på det blåa, och gå sedan in i hue/saturation eller nåt och minska på mättnaden på den blåa kanalen. Det borde funka men jag är osäker på hur noga man måste vara med masken för att det ska bli snyggt (har inte provat, beskriver bara hur jag tror jag skulle göra).
Jag tycker det var snyggt att blomman lutade åt hållet ut ur bilden, jag tycker det gjorde bilden annorlunda. Den står ut mer jämfört med vanliga blombilder. Men jag känner att jag hade gärna sett lite mer av stjälken, men samtidigt var det tillräckligt med yta på sidorna om blomman så jag hade gärna sett bilden i stående format. Just nu känns det lite som om bilden är avkapad i nederdelen.
Skärpan ligger på precis rätt ställe och skärpedjupet är bra. Den är inte jätteskarp, men det är svårt att få när man använder närbildslinser. :)
JazzBass
Haha, var inne och testade och visst får man pilla lite till så skulle det bli bättre, det var inte så lätt och jag testade bara….lite av blåtonen blev då grönare istället och kanske smälter in i bakgrunden. Men det syns fortfarande…. Var det så du tänkte att det skulle smälta in mer?
Hur som är det roligt att lära sig saker och jag är inte jätte haj på photoshop, men inte helt borta heller….för då skulle jag inte fattat vad du menade. Jag har ju ägnat en del tid på moderskeppet :) men man glömmer saker i mellan.
Jojsan
Blomman blir ju lika avkapad stående? Den är ju liksom kort….bellisblommor i gräsmattan är små och korta…Menar du att du skulle velat ha gräsmatta (bakgrund) nedanför blomman också?
Eller menar du att man kan fixa något, skriv gärna hur, vill lära.
Men blev det någon skillnad? Sparade jag fel på något sätt?
Skall man smälta samman masken innan man sparar? Hur?
Njae, det blev lite sämre tycker jag, kanten blev skarpare på den här bilden än den i inlägg #5 vilket gör att man lägger märke till den lättare och det vill man ju inte.
Ibland är det svårt att fixa till såna här saker snyggt (speciellt om man har lite begränsade kunskaper i photoshop som jag själv) och då kan det vara bättre att låta dem vara och hoppas så få som möjligt märker dem. 
Värt att notera är att det finns software som har verktyg för borttagning av kromatisk aberration (CA alltså), bl.a. Lightroom/Camera RAW och RawTherapee. Har du nåt av dessa kan du prova i de programmen också.
Jag vet inte om du sparade på rätt sätt, men man kan inte spara en jpeg med mask så jag tror du gjort rätt.
#8 Jaha, jag tyckte det såg ut som en blomma som hade en lång stjälk. Är inte så haj på blommor ;) Då förstår jag att det kan vara svårt att få med en längre stjälk, som inte finns!