Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1649 ggr
Adalissa
2012-02-19 15:12
0

Varför blå?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tagit bilder ute där det är mycket snö. Denna dag var det soligt och bilden är tagen i skugga. Har överexponerat +1 och bilderna blir bra i solen med vit snö. Men i skuggan blir de blå. Skall man inte överexponera där eller skall jag göra någon annan inställning?

Går det att få bilden bättre i bildhanteringsprogram? I så fall hur?
Jag kör Gimp och har inte tillgång till photoshop men teknikerna borde väl vara detsamma?

Någon som har något tips?

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Po A
2012-02-19 15:30
0

Har du ett bildbehandlingsprogram så kan du ändra vitballansen där. Det är den som spökat till det för dig. Har inget med exponeringen att göra.

JazzBass
2012-02-19 15:39
0

I skuggan är ljuset alltid kallare än i solen. Ställ vitbalansen på skugga så borde det bli bättre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickanW
2012-02-19 15:44
1

En snabb justering i levels och saturation i PS :)

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
2012-02-19 16:06
1

Bilden blir inte överexponerad när du ställer kompensation +1. Undvik att använda det begreppet, eftersom det är fel. Man måste kompensera mot plus när en stor del av bilden täcks av snö, eftersom det behövs för att få snön vit på bilden.

Men det är olika Vitbalans när solen är ljuskällan och när det bara är blå himmel som är ljuskälla. Man måste ställa vitbalansen annorlunda för att få färgerna bra i skuggan, och det finns en sån inställning på nästan alla kameror. Du har haft balansen ställd på soligt, och då ser det ut så här i skuggan om det är nästan molnfri himmel och inte mycket reflexljus.

För bästa Vitbalans bör man ställa in en egen Vitbalans, och det går att använda snön som referens, så det är ganska kvickt gjort. Här skulle jag ha använt spotmätning mot snön med kompensation +5/3 steg för att få snön vit och teckning rätt igenom. Din bild är ungefär ett steg underexponerad, kanske lite mer. Det gör att det svarta i hundens päls i stort sett saknar teckning.

Jag har laddat in den lilla bilden i RAW Therapee, för att ändra färg och kontrast, så kanske det kan ge dig en idé om vad man kan åstadkomma. Det blir betydligt bättre om du gör det när du tar bilden. Ett steg mer exponering eller något mer och Vitbalans efter snön skulle ge tig en väl tecknad bild med vit snö och teckning i den svarta pälsen.

Jag har ställt Vitbalans efter snön och ökat kontrasten genom att manipulera tonkurvan. Jag har dragit både de ljusaste tonerna och de mörkaste.

"Levels", nivåer, i photoshop kan man göra samma sak med som jag har gjort med kurvorna.

Vitbalansen kan man tyvärr inte få perfekt ur en jpegbild med fel Vitbalans, men genom att sänka mättnaden kan man få den att bli mer "svartvit", så som KickanW gjorde.

ks.gerbil
2012-02-19 18:42
0

jag har ej läst de övre kommentarerna för att lägga mig på prov se om jag har fattat lite om sånt här :P

har inte det med vitbalansen att göra? sånt man väljer typ på skugga sol glödlampa o.s.v. är Vitbalans hur vitt man gör vitt? hoppas det är okej med lite OT :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Adalissa
2012-02-20 08:03
0

Tack så mycket för alla svar!
Nu vet jag hur jag skall undvika det i framtiden.

#6 Det är ok :) och du har rätt i att det var vitbalansen, den var inställd på sol.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

ks.gerbil
2012-02-20 18:11
0

åå vad duktig jag är :P nä det är jag nog inte XD men fin hund du har :)

Gerbil-hemsidan hittar du R