Hjälp behövs!
Hej alla glada här på iFokus! Jag har länge intresserat mig för fotografering och fotar ganska mycket på fritiden. Jag fotar med en 8 år gammal canon. Jag funderar på att uppgradera mig till en nyare modell. Jag fotar oftast hästar, hundar och naturmotiv (tex. landskap). Jag har funderat på tre olika kameror.
En Nikon D7000 elr. En Canon EOS 600D elr. Nikon D5100 och har även funderat på en Sony alpha NEX 7.
Jag är ingen direkt kameraexpert och vet inte vilken som skulle passa mig bäst. Det handlar inte om priset utan om vilken kamera som skulle vara bäst. Ni får gärna tipsa om andra kameror också .
//Martina
Jag har inte jättemycket erfarenhet av olika kameror, men som jag förstått så är Nikon D7000 den mest avancerade kameran, men om du bara ska fota på hobbynivå så tycker jag absolut att Canon 600D och Nikon D5100 funkar utmärkt. De är riktigt bra kameror och jag själv funderar på att köpa en Canon EOS600D ;)

Det är väldigt olika kameror som du pekar på, och alla duger till det som du vill göra, men de är ganska olika att jobba med. Den som jag ser som överlägset bäst för landskap är NEX7, medan de övriga alla är spegelreflexkameror, som har en del likheter, men också några olikheter. Eftersom du inte säger vilken gammal Canon du har, ger det inte någon ledning för att gissa sig till vad som skulle passa bland de här fyra.
Mitt val skulle vara NEX, men de andra är också bra kameror, var och en på sitt sätt. De två Nikon-kamerorna har samma sensor, så där skiljer det på andra saker. Bildkvalitén kan bli lika från dem. Om du känner dig beroende av att ha en spegelreflexkamera kanske NEX inte passar dig, men om du som jag vill ha möjlighet att tilta, så faller alla DSLR bort.
Och eftersom du alls funderar över NEX7 kanske det inte är omedelbart förestående? Den kameran kanske inte finns till leverans just nu.
Om du kanner Canon sedan tidigare och kanner dig bekvam med din kamera kan det vara lage att stanna med Canon som, precis som Nikon, har mycket att valja pa vad galler kringutustning.
#2 - Vad för tiltning syftar du på?
Själv skulle jag nästan omöjligen kunna tänka mig en spegellös systemkamera som annat än komplement till en spegelreflexkamera. Jag tycker de är alltför små i förhållande till objektiven (bortsett från Nikon 1 eller Pentax Q), det finns ju inget att hålla i i jämförelse med en rejäl spegelreflex. Har svårt att tänka mig t.ex. en lång 70-300 på en NEX, för att inte tala om en 70-200/2,8 eller t.ex. den dryga halvkilosklumpen Sigma 50/1,4. En annan fördel med spegelreflexen är att när man använder den optiska sökaren och håller den upp mot ögat så håller man också kameran stadigare. Nackdelen är att endast de dyraste har riktigt bra sökare. Nackdelen med dem alla (om man inte moddar dem) att man har svårt att se det faktiska skärpedjupet i sökaren, så på den punkten är de spegellösa bättre. Sen har jag inte ännu sett nån sportfotograf använda en spegellös kamera. Jag uppfattar dem som långsammare och svårare att fokusera snabbt med, men jag kan ha fel då min egna erfarenhet av dem är ytterst begränsad.
Trots att jag helt klart föredrar en rejäl systemkamera och ofta släpar på min stora och tunga kameraväska, så har jag varit lite nyfiken på en Nikon 1 med åtminstone pannkaksobjektivet 10/2,8 samt FT-1 adaptern så jag kan använda mina gamla nikonobjektiv på den. Den här kameran skulle jag använda speciellt för makrofoto och kanske fågelfoto p.g.a. den större cropfaktorn, samt som vardagskamera då den stora systemkameran är lite för otymplig att ha med sig.
#0 - Nikon D7000 är en superbra kamera på nästan alla tänkbara vis, och är ett ordentligt snäpp vassare än alla andra kamerorna du nämner (Nex-kameran är dock ganska annorlunda som sagt och inte direkt jämförbar med de övriga). Bara att gå och känna och klämma på dem alla så känner du skillnaden. Den Canon som närmast motsvarar Nikon D7000 är för övrigt Canon 60D. 600D är en billigare, mindre och enklare kameramodell även om den också, som de allra flesta moderna systemkamerorna, är kapabla till väldigt bra bilder. Skillnaderna är att de dyrare klarar sig bättre i svåra situationer och har lite fler funktioner som man kanske behöver.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus