Fotopass?
Sökt runt lite men inte hittat något så tänkte att jag ställer frågan här istället. :)
Tänkte om någon vet hur man går tillväga för att få fotopass på ex. konserter?
Det är nämligen så att jag går fotokurs på gymnasiet, och tänkte att det vore kul att fota på en konsert framöver (Silverstein i Göteborg för att vara exakt) och kunna använda bilderna i kursen, om man säger så.
Dock är jag inte helt hundra på vem jag ska kontakta när det gäller ex. Silverstein på Brewhouse, är det Livenation eller Brewhouse som arrangerar? Och är det ens någon idé att söka om jag "bara" ska använda bilderna i mitt kursarbete?
Tack på förhand!
Jag skulle nog kontakta Live Nation och fråga efter vilka regler som gäller för ackreditering av fotografer på deras evenemang. Du kanske också kan erbjuda dem att få ta del av dina foton? Lycka till!
Nu har jag mejlat Livenation med lite frågor kring detta, så får väl se vad man får för svar! :)
Lycka till!
Inget svar av Live Nation än.. suck. :(
Trenden ute i europa på idrottsevenemang (ridsport/fotboll) är att det blir svårare och svårare att få ackreditering till evenemang om man inte är etablerad i branschen via egen firma (heltidsarbetande fotograf) eller med etablerad press i ryggen.
Studenter är i nio fall av tio inte ens välkomna.
Är övertygad om att detta tänk mer och mer kommer till Sverige och förmodligen sedan länge är förankrat inom just konsertindustrin.
Hoppas för din skull att du lyckas men fotobranschen blir hårdare och hårdare för varje dag och detta delvis på att alla och envar med en kamera i sin hand kallar sig för fotograf.
Jag som drar en liten jazzklubb på ideell basis har märkt hur svårt det är att hinna/orka svara på mail och olika förfrågningar som kommer, när man har en massa andra saker som måste fixas och skötas och beställas och delegeras…. Det är inte alltid som man heller vet vad man ska svara och då brukar svaren dröja lite extra, eller helt utebli, tyvärr. Nåt som jag skäms lite för att medge. Men man måste prioritera vad som är viktigast och jag tror tyvärr ett mail från en fotostudent kanske inte är högsta prio för mottagaren i ditt fall… 
Om du vill börja med konsertfoto, börja med att fotografera för mindre klubbar (du får säkert gratis inträde om du ger klubben rätt att använda lite av bilderna du tar) och på det viset skaffa erfarenhet. När du har lite mer erfarenhet, en portfolio med fina bilder att visa upp och ett namn om dig som konsertfotograf får du säkert lättare chans att fotografera större events.
Nu har jag ingen aning om hur stort ställe det är fråga om och känner inte till bandet heller men som generella tips tror jag det är den här vägen det måste gå om du inte är utsänd från nån tidning eller så. Pressfotografer har ofta förtur som fotografer till större konserter gissar jag.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Och det är ganska bra att bli god vän med personalen kring arrangemanget. Särskilt kan det löna sig att ha tumme med ljusteknikern, och det måste handla om diskret fotografering utan blixt. Men det kanske är självklarheter.
Jag tror att JazzBass har helt rätt. Det är bättre att börja i mindre skala och jobba sig uppåt.
HH
Nu är ju Brewhouse och deras konserter väldigt små. Men tack för alla svar/tips iaf! Bara att vänta och se, annars får jag väl bara åka dit utan kamera och njuta av musiken! :)