Tänkt att köpa Nikon D7000
Hej! Jag har nu haft mitt kamerahus Nikon D3000 i snart två år. Så tänkte att det är dags att byta till ett bättre, har tänkt mig att köpa Nikon D7000 vad säger ni om det? Har ni testat det eller vet ni någon som kanske är bättre?
Säg gärna vad det är du saknar i din D3000 och vad du vill ha för egenskaper i din nya kamera, så är det lättare att vägleda. D7000 är en en grymt bra kamera - nyare, bättre bildkvalitet speciellt på högre iso, snabbare samt mer avancerad än D3000. Risken att hamna fel med den är väldigt liten. Det finns alltid dyrare och bättre men D7000 räcker väldigt långt för de allra flesta.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jo visst är den bättre, men du lär inte se skillnaden. Däremot har den fler knappar, så att man lättare kan komma åt flera av inställningarna. Därigenom är det också lite lättare att skjuta sig i foten om man ställer nånting galet.
Annars har Pentax snyggare kameror, och du kan få en i färg som matchar. Lite dyrt att skaffa flera i olika färger, men väldigt piffigt.
D7000 är en underbar kamera, bytte från en D60 (föregångaren till din D3000) och märkte direkt skillnad. Så mycket snabbare, tystare och knapparna för inställningarna var underbara då man inte behövde gå in i kameran och gräva. Men det krävs att man vet vad man gör annars står man där med en grym kamera i handen och vet inte var man ska börja.
Det är ett bra köp om du känner att du vill upp till den nivån.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Tack allihopa för alla toppen råd!! Jag ska nog satsa på en Nikon D7000 pågrund av att det jag satsar på är att fota djur som oftast är i rörelse. Som tillexempel ridtävlingar och sådär. Nikon D7000 låter som en toppen kamera :D
Ge gärna fler förslag om hur man använder den på bäst sätt!
Fota djur kan du ju göra väldigt bra med en Nikon d3000, tror inte du märker någon skillnad där :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Fast fotar du ridhus så har du användning för en nyare kamera.
Haha, har precis lärt mig att D3000 som jag också har är ganska dålig vad gällande ljus/iso.
Vad egentligen menar ni med att man inte märker någon skillnad när man byter kamera till någon "bättre"?
En D7000 klarar av högre ISO mycket bättre är en D3000, en D7000 har 6bps medan D3000 3bps, D7000 har 39 af-punkter medan D3000 11 punkter osv..
Gör inte allt detta skillnad?
Vet att man får bra bilder på djur med en nybörjarkamera, men med en entusiastkamera kommer man ännu längre om man köper rätt objektiv och kan inställningarna.
Det är en stor skillnad på D3000 och D7000 och man märker det, lovar!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jag har haft min D7000 i snart ett år och kunde inte vara mer nöjd! Det du kommer märka skillnad på är att den är mer användar vänlig än din d3000! Det finns mer snabb knappar och den är lättare och snabbare att ställa in. Det är sällan man behöver gå in i menyn för att ändra och det sparar tid! Bildkvalitéts mässigt ser man nog ingen större skillnad med blotta ögat, men du kanske märker att du kan få bättre bilder om du fotar rörelse mycket.

Det där med "kan inställningarna" är egentligen den viktigaste punkten om man uppgraderar till en kamera av entusiastmodell från en instegsmodell.
Den stora skillnaden mellan entusiast- och instegskameror är att det finns fler knappar att trycka på, på gott och ont. Det är lättare att skjuta sig i foten, men när man vet vad man sysslar med är det lättarre att nå det msn behöver, och det går fortare att göra jobbet.
D51000 har exempelvis samma chip som D7000, så man kan få precis lika bra bilder med båda, men det är skillnad i hur man kan jobba med dem när man behöver göra olika inställningar. D7000 är lättare att hantera för den som kan, men svårare när man inte vet vad alla knapparna ska vara till för, och den bjuder på fler möjligheter att göra fel utan att man behöver vara inne i menyerna.
Och svart går till allt, så man behöver inte fundera över om det mathcar. 
Men antalet autofokuspunkter är egentligen ett rätt dåligt argument, eftersom man ofta vill kunna kontrollera var fokus sätts; det funkar bäst med bara en AF-pinkt, och det är vad de flesta fotografer använder. Kanske det är en fördel med många AF-punkter på en kamera för den som vill att kameran ska göra "allt", men när man vill ha koll på skärpan använder man bara en.
D7000 är en av de allra bästa kamerorna i dagens läge, och det kommer att dröja ett tag innan det finns märkbart bättre när det gäller bildkvalité, även om det redan har kommit ett par som har ett par snäpp bättre sensor. Skillnaderna är ändå så små att de knappast betyder något i praktiken.
Den enda invändningen jag själv har är att det är en spegelreflexkamera, en dinosaur som är på väg ut ur historien. Den blir inte sämre av det, men för min personliga del skulle jag inte välja en DSLR i småformat som APS-C av flera skäl, där den ålderdomliga mekaniken bara är ett. Det som jag mest ogillar med spegelreflexkamerorna är att sökaren inte är bra för att ställa skärpan manuellt, och att de därför fungerar sällsamt dåligt när man tiltar objektivet. Det kanske inte stör andra, men jag ser fler nackdelar med spegelreflexsökare än fördelar. Andra har diametralt motsatt uppfattning, så det handlar om åsikter om de tekniska egenskaperna; man kan tycka olika om det, så det kan lika gärna vara argument för som emot.
Formgivnningen kan vara mer eller mindre viktig också. Jag tycker om snygga grejer, och kameror i allmänhet är ganska fult formgivna, särskilt spegelreflexkameror. Den enda jag på rak arm kan säga har fallit mig i smaken formmässigt är Olympus Pen F, och av dagens kameror är det bara några spegellösa som jag tycker ser bra ut. Bara en av dem är systemkamera och har EVF, en sökare med titthål, Sony NEX 7. Men smaken är ju också olika, och många tycker att spegelreflexkameror ger ett "proffsigt" intryck, och har gärna den klumpiga formen som någon slags statussymbol.
Så om man har råd kan man ju köpa vad man har lust att köpa, och om man som jag inte har så hemskt mycket råd, får man tänka över rätt noga vad man ska lägga ut pengar på, eftersom man kanske inte kan byta (upp?) sig titt som tätt. Vad man bestämmer sig för kan vara olika, och det hänger inte alltid på optimal bildkvalité. Man ska trivas med grejerna också.

Jag tycker att #9 sista mening är klockren. "Man ska trivas med grejerna också". Det är väldigt viktigt om man som jag, släpar på kameran varje dag, att den ligger bra i handen! Jag har ett batterigrepp på min D7000 och tycker hela kameran är oslagbar att hålla i.