GIMP Dra i bilderna
Hur får jag fram pilen så jag kan dra i bildens hörn för att göra den större och mindre i gimp? Får fram alla konstiga funktioner utom de vanliga pilarna.

Om du tittar i verktygslådan så ser du en trapetsformad figur. Klicka på den.
Eller så kan du trycka Skift-P
Tack för svar :)
Har tryckt shift-P och får då upp perspektiv/transformering. Men finns det ingenstans man kan få upp en vanlig pil som man kan dra med, som i word? Har sett det på youtubefilmer med gimp.
Jag får väl testa mig fram lite, laddade hem det för några dagar sedan, så det är inte mycket jag har hunnit förstå.

Det kan vara skalningsverktyget du är ute efter, Skift-T
Men det är kanske inte det smartaste verktyget för att ändra en bilds storlek, eftersom den oftast är större än bildskärmen, och storleksändringen man gör inte är reell.
När du ändrar storleken i Word eller annat program där du kan redigera in en bild, så är det bildens utskriftsstorlek som du ändrar, men storlekständringen som du kan göra när du redigerar en bild har ingenting med utskriftsstorleken att göra, utan det handlar bara om hur många pixlar bilden har.
Om du exempelvis vill lägga in bilden i ett program som gör sidor, som PageMaker eller Open Office (eller Word) så läggs den in i den storlek som du vill ha den utskrkiven, oavsett vilken storlek du har givit den i bildbehandlingsprogrammet. Det är bara när man vill göra en bild mindre för att till exempel kunna skicka den i e-post eller för att ha den på webben och den ska laddas fort och inte behöver vara stor, som man ändrar storlek i bildbehandlingen, och då är det lättare att få rätt storlek om man bestämmer den i antal pixlar på en ledd och använder menyn "Bild" och "Skala bild".
#3 Tack! Jag lyckades skala några bilder igår och det fick duga till det jag skulle göra nu. Får avancera mig och leka med bilder lite senare igen. :)