Utmaningen - Omgång 13
Denna omgång kör vi på temat TID. Tolka hur ni vill. :-)
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Vi kör på en lite längre tid den här gången, en dryg vecka. Så din bild ska vara uppladdad här i tråden senast måndag morgon 13.2, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

"Dom som säger att tiden läker sår, de ljuger"
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
In Time, the Darkness Will Come
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Okej, kul att det kom en hel del bidrag! Här är deltagarna:
#1 av myhombrero - Tid med twist
#2 av Emma-Salli - Förr i tiden
#3 av JazzBass - Tillfälligt fastfrusna
#4 av majlar - Det här kommer inte i tid
#5 av centaur - Nattetid - i den förvrängda overkligheten…
#6 av natha-mjau - "Dom som säger att tiden läker sår, de ljuger"
#7 av felixhaljeskog - In Time, the Darkness Will Come
#8 av emmzie - Vackrare med tiden
#9 av texasmamma - Vintertid
#10 av Annisangel - I denna sena tid blir det inge teater…
#11 av Niini - Det som göms i snö..
10 kommentarer och 10 poäng för var och en att dela ut alltså. Bara att börja på!
Tid har man på sig fram till torsdag kväll kl 22 eller ända tills jag kommit på att räkna ihop poängen.
1. Tid med twist
Älskar den typen av bilder, tyvärr tycker jag klockan mest förstör bilden. - 1p
**2. Förr i tiden
**Snygga färger, men får inte riktigt greppp om bilden.
**3. Tillfälligt fastfrusna
**Jag riktigt känner kylan i bilden. - 2p
**4. Det här kommer inte i tid
**Fint foto av fula motiv. - 1p
**5. Nattetid - i den förvrängda overkligheten…
**Aningen suddig, annars hade fotot var supersnyggt.
**6. "Dom som säger att tiden läker sår, de ljuger"
**Påhittigt, synd att inte hela hjärtat var med i bild.
**7. In Time, the Darkness Will Come
**Mörk, vackert foto. Hade kanske inte velat ha månen i mitten. - 2p
**8. Vackrare med tiden
**En annan som gillar att fotografera gamla blommor?! - 1p
**9. Vintertid
**Bra fångat! - 3p
**10. I denna sena tid blir det inge teater…
**Snygg bild på teatern. Hade kanske sett att hela huset hade varit med.
1.myhombrero. Klockrent foto. Snyggt fotat och du har lyckats få med månen två gånger.
2. Emma-salli. Här har du tänkt till. Om man eldar och det blir varmt så kanske blåbärsriset hettar till och slår ut. Kul ide. Snyggt med den oranga elden i bakgrunden.
3. Jazz-Bass. Snyggt fångat och det kommer ta tid innan det tinar. Snyggt att det är ljust och blir mörkare ju högre upp i bilden. Det blåa gör hela bilden. 2p
4. majlar. Min bild
5. centaur. Vet inte vad det är, men bilden tilltalar mig, den är murrig men har ändå ett fint ljus. Spännande komp. 2p
6. natha-mjau. Jag håller inte riktig med, men det är vad jag känner. Tiden läker alla sår, men det tar tid. Du har fått mig att tänka med din bild och det är positivt.
7. felixhaljeskog. Darkness är din bilds namn b.la. men ändå lyser den vackra månen, den ligger där så fint mellan molnen och lurar. Vacker är det. 2p
8.emmzie. Din ros har lagt sig för att dö så sakta. Drama i högsta grad och spännande tanke. 2p
9. texasmamma. Du har fångat en våra vackraste fåglar just i vintertid. Han sitter där och visar upp sin bästa sida. Snyggt. 2p
10. Annisangel. Fint ljus i bilden och vågat att du har beskurit bort på vänster sida och fått till det riktigt fint på den högra. Snyggt med det stora svarta trädet och alla lampor.
11. Niini. Visst är det så, det som göms i snö kommer upp i tö. Tur att det inte är en levande ekorre som tinar upp efter den långa vintern, men söt är den och en kul bild.
1. Tid med twist
Tycker verkligen om denna bild. Jättefin. Men klockan förstör 1p
2. Förr i tidenRiktigt snygga och härliga färger. 3p
3. Tillfälligt fastfrusnaI överlag en snygg bild. Speciellt när det är fast fryset under isen. 1p
4. Det här kommer inte i tidDet var ett fult motiv. Men bra kompositioner.
5. Nattetid - i den förvrängda overkligheten…Fotot är för suddigt för min smak, annars hade det nog blivit snyggare.
7. In Time, the Darkness Will Come.Mörk, halvläskig bild . Hade velat sett mer måne. 1p
8. Vackrare med tidenVill ha lite mer kontrast i bilden. 1p
9. VintertidÄlskar bilden! Taget i rätt läge. Hade velat haft fågeln i mitten. 3p
10. I denna sena tid blir det inge teater…Härlig bild. Hade velat att den inte varit så beskuren, utan att teatern varit i mitten.
11. Det som göms i snö..
Gullig bild. Tog ett tag innan jag såg att de inte var en riktig ekorre.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_

Hej!
Hur gör jag för att rösta? En beskrivning… tack!
#16 se de två ovanför. Du bara skriver 1-11 samt vad bilden heter eller vem som tagit den. Sen skriver du lite vad du tycker om bilderna. Du har även 10 poäng sammanlagt som du ska fördela hur du vill på de olika bilderna. Finast = bäst poäng.
Obs! Du utelämnar din bild ur din röstning.
#16 - Som Niini säger. Ett tips är att kopiera nån annans inlägg och sen bara byta ut kommentarerna och poängen till dina egna.
I slutet när alla kommenterat så räknar jag ihop poängen manuellt.
1. Tid med twist
Denna bild är jätte fin tycker jag, men de som blir minus är att du lagt dit en klocka, men annars är färgena jätte fina! - 1p
**2. Förr i tiden
**Gillar inte skärpan i bilden, tycker den ser ganska rörig ut, men gillar endå att i det kalla så får du fram något varmt.
**Jätte bra bild, jag fryser bara jag ser den. - 2p
**Lite rolig bild faktiskt, men förutom de lite tråkig, men tycker du har fått till en bra skärpa och exponering. - 1p
**Lite mystisk bild, men tycker att du borde ha hållt kameran still för allt e bara skakigt.
**Bra tagna bilder, speciellt klockan, men annars tycker jag att du skulle ha kombinerat dom lite bättre.
**8. Vackrare med tiden
**Cool och fin exponering på bilden, gillar även "vackrare med tiden" - 2p
**9. Vintertid
**Fin bild, exponeringen ligger jätte bra, och härligt att du har fått med snön i bakgrunden. **- 2p
****10. I denna sena tid blir det inge teater…
**en bra tagen nattbild, och ja det blir ju ingen teater! Men annars är inte jag så mycket för bilder på bara ett hus, så lite tråkig tycker jag den vart. - 1p
**11. Det som göms i snö..
**Rolig bild :) *- 1p*
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
1. Tid med twist
Fin bild, men gillar inte klockan.
**2. Förr i tiden
**Gillar elden i bakgrunden, men önskat att du kommit lite lite närmare.
**Mycket fin bild, jag gillar den mörka färgen i bilden. 2p.
**Föll mig tyvärr inte alls i smaken, tråkigt motiv, tråkigt ljus, tråkig vinkel.
**Bilden är för oskarp för min smak.
**Gillar bilen på klockan :)
**7. In Time, the Darkness Will Come
**Mycket vackert. 2p.
**8. Vackrare med tiden
-
**
**9. Vintertid
**Helt klart min favorit, fina färger, bra komposition, bra skärpa. Tummen upp! 4p.
10. I denna sena tid blir det inge teater…
Mysig bild, hade gärna sett hela byggnaden vara med i bild. 2p.
**11. Det som göms i snö..
**Rolig bild, skulle dock vilja komma liiiite närmare ekorren.
#1 av myhombrero - Tid med twist . Min bild vill bara poängtera att det är en sol och en måne.
#2 av Emma-Salli - Förr i tiden . Mysig bild, men den känns rörig. Färgerna är dock jättebra.
#3 av JazzBass - Tillfälligt fastfrusna. Den är för hård för min smak, sen hade jag nog velat se mer av vassen. Den känns avbruten på nått vis. Det tekniska i bilden är super bra dock.
#4 av majlar - Det här kommer inte i tid. Love it, jag gillar allt i bilden. 4 poäng får den av mig.
#5 av centaur - Nattetid - i den förvrängda overkligheten… Jätte mysig bild, men jag saknar skärpan.
#6 av natha-mjau - "Dom som säger att tiden läker sår, de ljuger" . Jag hade nog velat se bilderna mer sammanflätade. Annars två bra bilder.
#7 av felixhaljeskog - In Time, the Darkness Will Come. Lite hårt beskuren annars en toppen bild. Får 4 poäng av mig.
#8 av emmzie - Vackrare med tiden. Hade velat se rosen mer i mitten. Annars en jätte bra bild.
#9 av texasmamma - Vintertid. Bra bild, bra skärpa, bra färger. Allt är bra. 1 poäng
Gillar bilden, hade dock velat se mer luft ovanför huset. Bra färger, bra skärpa. 1p
#11 av Niini - Det som göms i snö.. Håller med om att bilden mår bättre av att närma sig ekorren. Den kunde ha varit något ljusare. Annars en bra bild.
Mod.edit: Justering av poäng, se inläggen #22 och #26. /JazzBass
#21 - Enligt reglerna är det max 4p till en och samma bild, så om du meddelar mig hur du vill omfördela poängen kan jag justera inlägget.
Kul idé och väl genomförd. Håller med om att klockan kanske kunde ha lämnats bort gjorts på nåt annat vis. 2p
Faller inte riktigt mig i smaken, känns lite för rörig. Kunde ha lyfts med lite mer skärpedjup och mindre utbrända fläckar på himlen
Min bild…
Gammalt skrot behöver inte vara fult tycker jag, tvärtom gör sånt sig ofta bra på bild. Ljuset är lite tråkigt här och kompositionen kunde kanske göras lite intressantare, men en helt OK bild tycker jag.
Ögonen blir konstiga när man betraktar den här bilden. Skakoskärpa kan bli riktigt snyggt men den här känns tyvärr för rörig för att vinna på oskärpan.
Bra dubbelbild (det har ett finare namn men minns inte vad..), med ett budskap som jag åtminstone till viss mån håller med om. Tiden läker alla sår, men ärren av de värsta finns alltid kvar. Nån sa t.ex. om om mobbning som så att en mobbad människa är som ett papper som nån mobbare skrynklat ihop; det går aldrig att få riktigt slätt och fint igen. Men tillbaka till bilden, eller bilderna… Om du ännu finjusterar bilderna så att båda är exakt lika stora och har exakt likadan ram runt så skulle den bli ännu bätre, men i övrigt e. 3p
Lite annorlunda med panoramaformat på en sån här bild. Helt ok till genomförandet, men känns lite för intetsägande. Ladda gärna upp mindre versioner av bilderna i fortsättningen, det tog lite väl lång tid att öppna den här.
Japp, vacker bild med mjuka ljusa pastellfärger och en fungerande komposition. Fint fotat! 2p
Fint porträtt av den här övervintraren. Utmärkt skärpa och bra naturlig färgskala. Fint, men lite långsökt komppling till temat. 2p
Kunde bli bättre med lite annorlunda Vitbalans eller i svartvitt, nu är den för röd tycker jag, men jag är osäker på om beskärningen/utsnittet är så lyckat. Men helt okej skärpa och exponering.
Man blir bara så glad av att titta på den där glada ekorren som kommer fram där under snön. :-) Fungerande bildkomposition också. 1p
Mysigt tycker jag med liksom två bilder i en…
Härligt, jag gillar bilder med eld och den här var mysig när den var i bakgrunden!
ÅH, älskar denna, tycker om dessa blåtoner och inte så mycket i bilden… 3p
Nej, detta tåg har nog gjort sitt! Härlig bild ändå, det gamla är också vackert! 2p
Lite skakigt, men jag gillar bilden med alla färgerna som kanske inte är så självklara. Bilden känns som is!
Härlig tolkning av ett ordspråk! 2p
Den härliga månen! Älskar månen och speciellt när den är lite bakom molnen!
Vacker blomma i fokus och härligt med oskärpan på resten! 2p
Lilla pippin blev fin där! Jag gillar fåglar och speciellt denna! 1p
Ja, man vet inte vad man hittar när snön töar! Mysiga lilla korre!!
Många Goa Kramar
Annisangel

#1 - Tid med twist
Bra bild…jag gillar kontrasten med klockan och den vackra naturen. En verklighet i flera dimensioner. 2 p.
#7 - In time…
Jag tycker om Oskarpa bilder? med dramatisk effekt. Väcker djupa känslor. 3 p.
#8 - Vackrare med tiden
Oerhört snygg komposition. 2 p.
#9 - Vintertid.
Min favorit - Underbar bild, gör mig glad. (Vet hur svårt det är att fånga fåglar i skärpa). 3 p.
Det har jag missat, isf får annisangel min 1 poängare
Har ingen dator för tillfället, det blir inga kommentarer så räkna bort min bild.
//Pia
#27 - Nu när du meddelar om orsaken så kan jag nog räkna ihop dina poäng med. :-)
Saknar ännu kommentarer av en person innan jag kan summera ihop resultatet. Dessutom skulle jag gärna se att #25 också kommenterar allas bilder enligt reglerna, inte bara de som man ger poäng.

Hej JazzBass!
Missade att jag skulle kommentera ALLA bilder. Har inte så mycket att säga. Jag tyckte dessutom att det var knepigt att rösta på det sätt jag gjorde. Ville ha alla bilderna framför mig. Vore bra om man kunde rösta "i" själva bilden (om du förstår vad jag menar).
Kan du nöja dig med att jag tycker att alla jag inte röstat på
"var tekniskt fina, helt ok"
men eftersom jag hade 10 p att fördela, då blev det de det blev.
Bästa hälsningar/C
#29 - Grejen med att kommentera alla är att alla deltagare ska få mycket feedback på sina bilder oberoende om man får mycket poäng eller inte, så att man utveklas och blir bättre. Men låt gå den här gången.
Här är allas poäng den här gången, texasmamma tog hem vinsten än en gång! Synd bara att hon inte hade tid att ge egna kommentarer (se #27) men så är det ibland…
myhombrero
7
Emma-Salli
3
JazzBass
12
majlar
8
centaur
2
Natha-mjau
5
felixhaljeskog
14
emmzie
12
texasmamma
21
Annisangel
4
Niini
2
Finns det förslag på tema till nästa omgång? Funderade själv på "Mat" - det är ju inte det lättaste att fotografera mat så det ser gott ut. Sen är det ju inte sagt att man behöver fotografera en matportion heller, utan det skulle förstås vara fritt att fota vad man vill som har en koppling till mat. Är det ett OK tema eller ska vi köra på nåt annat?
Mat blir bra för min del.