Olika batterityper?
Hej, en fråga som jag börjat ställa mig under min jakt på ny kamera är: Spelar batterityperna någon större roll, så stor att man i så fall bör ha med dem (vilken batterityp) som parameter till de man ställer upp när man köper en ny kamera?
Visst, uppladdningsbara batterier - det är vi nog alla överens om att vi vill ha :o) Men sen då? AA eller "specialbatterier" (vissa kameror/kameratillverkare har ju egna batterier).
Jag tänker att en kamera med AA-batteri måste vara optimalt, då kan man enkelt köpa nya om det skulle krisa och kanske också blir lite billigare att bunkra upp om man skall på en 2-3 veckor lång semester där det kanske inte finns så stor möjlighet att ladda batterier (tänker närmst på en fjällvandring). Har man då en kamera med specialbatteri så måste man ha ett par sådana extra med sig, och om de också tar slut så står man där…
Någon av er som har erfarenhet av kameror med båda typer av batterier, vad tycker ni? Är det kanske jag som skapar ett problem som egentligen inte finns, dagens batterier tål ju en hel del bilder och med ett extrabatteri även om man har specialtypen så kanske man står sig ett par veckor?
mvh Martin

Tips!
DigiSpeed 4 från Ansman, 2600 mAh, laddar på 1h och du kan ladda batterierna i bilen eller nätet. Du hittar länken till Ansman bland länkar och Fototillbehör.
Hälsningar
Robert

Jag använder en kamera som använder AA. Har använt kamera med specialbatteri tidigare och tycker det är smidigare med den som använder AA
ska man köpa nytt specialbatteri kostar det 200-500 kr för ett batteri. Med laddningsbara AA så kan man ha en 3 olika uppsättningar för 150kr