Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 7108 ggr
[pandes]
0

Kameran startar inte

Haha, detta är ju lite pinsamt, men kameran går inte igång när jag flyttar spaken till "ON".

Batteriluckan och minneskortsluckan är stängda, batteriet har suttit och laddat en hel natt, och nu funkar det inte, inget händer bara. Har läst att batterier kan ta skada om dom sitter i laddaren för länge, min satt från igårkväll tills idag runt 15 på dagen, men kan det vara nåt annat? Det är säkert jag som bara glömt nåt men…

[SonjaG]
0

Du har möjligen inte vänt batterier fel? Sånt händer…

Inkanyezi
0

Canons batteriladdare är gjord så att den inte skadar batteriet; det gäller egentligen alla laddare för LiIon-batterier. När batteriet är fulladdad sä går laddaren över till underhåll, och samtidigt ändrar en lysdiod på laddaren färg. Det är ingen risk att du skulle ha sabbat batteriet genom att ha det i hela natten med laddaren inkopplad.

Det är inte heller troligt att du skulle ha fått i det felvänt; det går inte in hela vägen om man vänder uppochner på det.

Men det kan räcka med lite smuts på en batterikontakt för att det inte ska funka, eller att ett främmande föremål har letat sig in i batterifacket. Jag har sett exempel på att etiketter som har klistrats på, eller tejpbitar, har lossnat och hamnat så att de isolerar kontakter. Så undersök om det finns något inne i batterifacket som kan lägga sig emellan kontakterna.

[pandes]
0

#2 Jag prövade att starta den och det gick inte, tog ut batteriet, satte in det, det funkade inte, tog ut det igen och blåste i luckan, och satte i batteriet, voilá. Tack för hjälpen!