Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1633 ggr
[pandes]
0

Bättre färger på bildena?...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oftast när jag tar bilder tycker jag färgerna blir väldigt matta… Och tar jag med blixten som kan lysa upp halva jordklotet så blir den helt glansig och alldeles för ljus, hur ska jag göra för att få rätt färger och rätt ljus? Har Canon EOS 500D med kitobjektiv 18-55mm och 75-300mm.

Här är ett exempel när fägerna är helt förstörda, nyponet avr ju rött i verkligheten.

JazzBass
0

Några saker:

Exponera lite sparsammare. Det ger mustigare färger.

Använd tillräckligt med kontrast, för lite kontrast ger matta färger. Se också över färgmättnaden men överdriv inte.

Strumta i blixten för såna här naturbilder, allra speciellt den inyggda.

Ett mjukt "mulet väder"-ljus funkar till porträtt men kan ge lite tråkiga naturbilder. Satsa på att fota såna då ljuset är bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2

Det är två saker som gör att bilden blev som den blev. Det ena är att du har automatisk Vitbalans, som inte alltid gissar rätt, och det andra är att det är en systemkamera, som inte har grundinställning att göra särskilt hög mättnad eller kontrast.

Man brukar alltid behöva efterbehandla bilderna för kontrast, mättnad och skärpa, även när man spar sina bilder som jpeg, och det går att göra så att den här bilden får lite mer snärt. Men vitbalansen kunde ha varit bättre inställd, och enda chansen att få den rätt är faktiskt att ställa in den själv och inte använda AWB.

Den som tar RAW har inte det problemet, eftersom man vitbalanserar när man konverterar bilden, men när man spar jpeg är det en fördel att ställa vitbalansen rätt för att få färgerna så riktiga som möjligt. Här hade kanske någon förinställd variant fungerat bättre än AWB, men det allra bästa är att mäta upp vitbalansen med hjälp av en vitreferens och ställa in kameran med den egna vitbalansen.

Det är lite krångligt att mäta upp vitbalansen med Canon, men om man övar lite på det så går det praktiskt taget av sig själv att ställa in den rätt. Det knepigaste kan vara att få tag på en bra referens för vitt. Det funkar inte med ett vanligt vitt papper, sådant man skriver ut på, utan det måste vara någonting som är spektrumneutralt. Det har lyckats ganska bra med toalettpapper eller hushållspapper av sådan sort som inte är alldeles knallvit, utan som bara är gjort av vanlig blekt massa, den billigaste sorten. Annars finns det också gråkort i fackhandeln, men tyvärr förekommer det fuskgråkort som inte är riktigt grå.

Men till att börja med kanske du kan använda de förinställda vitbalanslägena som kameran har för att få bättre Vitbalans på dina bilder, om du tycker att det är för krångligt att ställa in en egen Vitbalans.

Sedan har kameran i sin framkallning också lite olika varianter för mättnad. Om det är disigt, eller mulet, blir det ofta lite klarare färger om man ställer in den på "livliga" färger, eller vad det kan heta i menyerna i din kamera. Men när det är solsken kanske man vill ha en mer neutral inställning, så man får hålla reda på vilka inställningar man gör och ställa tillbaka när man behöver ha grundinställningen.

[pandes]
0

#1 Jag var inne på "Picture Style" och ändrade lite. Jag höjde färgmättnaden och kontrasten och sänkte exponeringen, märkt eingen skillnad dock…

#2 Oj, långt svar. Tar det stycke för stycke.

Jag har Photoshop CS5 och kan det hyfsat, inte så svårt att redigera dom och jag gör det om jag är missnöjd med en bild, denna redigerade jag en stund efter att jag tagit den i trädgården.

RAW är väl lite mer erfarna fotografers ämne, jag som nyss börjat vill nog vänta ett tag med att fota i RAW, men när jag fått Camera RAW och lärt mig det så skulle jag vilja börja fota i det.

Ska försöa ställa in vitbalansen med hjälp av det du skrivit + det somm står i användarhandboken.

Jag kan välja: Standard, Porträtt, Landskap, Neutral, Naturtrogen, Monokrom och sedan tre egna.