2GB Minneskort.
Ungefär hur måga bilder får man plats med i ett 2GB Minneskort?
Planerar att köpa ett till semestern, det är ju då man tar som mest bilder…
Tacksam för svar!
MVH , senavere
Det beror på hur vilken Upplösning du använder på kameran och om du kör med RAW eller JPEG.
Mvh/Eddie

#1 - Jag kör med JPEG. Ungefär hur många bilder tror du att det blir?
Brukar gå att hitta i kamerans bruksanvisning, ungefär hur stora bilderna blir med olika inställningar. Om du inte har det i din instruktionsbok eller vet var den är, så kan du ju kolla hur stora en bild av de som du brukar ta, och sedan dela 2048 det med storleken på din bild så har du svaret (1 GB = 1024 MB).
mvh Martin

ojj. okej. nu fick jag hjärnsläpp… :S

Jag brukar få plats med 275-300 bilder på ett 2GB minneskort. Skulle behövt ett större… Får väl bli framöver. Har faktiskt ingen aning om inställningen, jpg är det ialla fall och bra bilder blir det generellt…:)
Med min Nikon D50 som har 6,1 megapixlar får jag plats med ca 1200 bilder på mitt Transcend SD 2gb.
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#6 Jpg då antar jag, och fotograferar du verkligen med största storleken / bästa kvaliteten?
Har för mig att jag får plats med cirka 400 bilder på ett 1 GB med min Canon Powershot S3 IS där varje bild blir 2-3 MB, några upp mot 4 MB.
mvh Martin
#7 Ja JPG, har aldrig vågat testa RAW. ;)
Kvalitet normal hade jag, men bytte upp till JPEG fine och då blev det lite mindre, ja.
#8 Jag tycker du skall våga testa RAW. Det är inte speciellt svårt och ger dig mycket mer kontrol över dina foton. Men om du kör med JPEG så kör så hög Upplösning som möjligt. Om du vill skriva ut lite större format så gör det stor skillnad, speciellt om du beskär bilden.
Eddie
#9 Jo kanske ska testa det lite så småningom…
Jag kör alltid högsta Upplösning!

Jag rymmer ca. 500 bilder på mitt 2 gb kort, fotar i jpg och normal Upplösning för jag är lat:) Har en nikonD80. Vilken Upplösning man har på bilderna man fotar är ju det som avgör hur mycket man rymmer, och upplösningen bestämmer man ju själv. Det viktiga är vad man vill göra med semsterbilderna. Ska man bara farmkalla vanliga 10x15 bilder, eller har man en plan på en stor förstoring av något fint. Vad har man för objektiv/zoom, vill man kunna redigera bilderna och klippa ut och göra bilder av mindre motiv?

Jag har tittat på en del bilder jag har fotat. Tydligen så tar det mellan 1-2 mb per bild, och som det står i #3 så är 1GB ca. 1024 mb, Då lär jag nog få plats med väldigt många bilder. Eller? (:
Sedan har jag ju också det lilla minneskortet jag använder just nu…
Där får jag plats med ca. 130 bilder.
Om det är max ca 2 MB / bild så är det ju cirka 2.000 bilder…
mvh Martin
Jag har också ett 2gb minneskort samt (2 * 512mb, 1 * 256mb och ett 54mb så jag kan slösa). Jag fotar i mellersta upplösningen, mellersta bildkvaliteten. Förstår inte varför man ska fota med största upplösningen om man inte ska skriva ut planscher x)
Fotar mest i RAW där det får plats 280 bilder på ett 2 gig och i JPEG får det plats 1800 bilder.
/ Matilda - www.mphotograph.gurkean.com
#14 För att ha möjligheten att skriva ut planscher 

En bra sak att ha i minnet är att kort faktiskt kan gå sönder. Lite fukt, ovarsam behandling eller ett rent fabrikationsfel och så står man där utan möjlighet att varken ta bilder eller ha några alls med sig hem. Ha flera kort och fyll dom inte till bredden! Gärna en liten skyddande väska för korten (följer med vissa kort) som skyddar mot stötar och fukt. OBS! Ingenting i världen skyddar kort mot magnetfält!!! Det optimala är att ha en backupenhet med sig… liten bärbar mellanlagringsenhet eller tillgång till dator.
jag har ett 8G som huvud kort och ett 2G som backup. Jag kör på teorin att man är försiktig med kameran så är kortet som sitter i säkert. Backup kortet har ju ett litet fodral men ligger ändå löst så är man lite oförsiktig kan det råka försvinna, så jag fotar helt på det stora. Lite lathet också kanske…
/Mattias

var kan man råka ut för magnetfält då? Är det tex farligt att köra kameran med minneskortet genom röntgen på flygplatsen? Eller är det kanske inga magnetfält i en sån? Ska åxå ut och flyga med kameran snart så det är ju bra att veta om det är ngt speciellt man bör tänka på..:)

Nuförtiden finns det magnetfält överallt tack vare all elektronik vi omger oss med. TV, datorskärmen, laptopen, mobilen, högtalare, bilmotorn… och allt magnetiskt naturligtvis. Avseende flygplatsröntgen råder det tydligen delade meningar. Se: http://www.99.se/digitalfoto/10551-digitalkameror-flygplatsroentgen.html
Mina Compact flash kort klarade iaf. 4 flygplats röntgen utan att ta skada (som jag vet iaf.. :-) Ett i kameran och ett löst båda är fotade med efteråt. Är nog magneter som i högtalare och eventuellt avlarmning i kassor på affärer du bör se upp med tror inte du behöver oroa dig för andra elektroniska apparater.
/Mattias
Tips om du ska köpa ett minnes kort är att kolla tradera. jag fick ett 1GB minnes kort för 200kr. billigt :)
Har man ett 512 MB kort i kameran så får man plats med nästan 4 såna kort på 2 GB. Jag har 2 st MP3 radion a 2 GB och då kan man även lyssna på radio eller musik, samt ladda ner foton för transport. Dom flesta av mina foton från Sudan laddade jag ner på den, Här i Libanon kostar ett 4GB kort ca 40 USD.
Ser att du tydligen har ett 1,024 Gb kort, så då får du plats med nästan 2 såna kort, samt du kan fylla kortet igen och delar du 3GB med 2 så borde du kunna ta ca 1.500 foton.
Men det är ju inte nödvändigt att ha största bildstorleken om man slöfotar x) Jag har bara största bildstorleken om något viktigt kommer att hända tex. idag när jag fotade Per Gessle x)

Men när slöfotar man då? man vet ju aldrig när man kommer att ta en jättebra bild!;)
#24 Helt min inställning. T.ex. så "slöfotade" jag den dagen jag råkade ta ett foto som sedan köptes för 3.000 kr. Jag var hyfsat glad att jag kunde leverera i den storlek de ville ha!
mvh Martin
På hopptävlingar och liknande x)
#25 Hur funkar det egentligen? vem köpte bilden och hur fick dom nys om den?
Jag vill bara ta och varna er som ska köpa 2gb. Jag var ute idag för att fota föl, solen sken och det var varken för varmt eller kallt. Helt plötsligt sslutade minneskortet att fungera och det är inte så jättekul att stå där med ett stort minneskort som vägrar att fungera.
Så köp hellre flera små!

2 gb tycker jag är ett ganska litet kort, har sånna som backup och 8gb annars..:) och då får jag ändå bara plats med 480 bilder på det om jag fotar i RAW:)
Ja, det är också sant. Fast det är inte så kul att stå där snopen utan bilder…