Första skidtävlingen
Hej,
Tänkte dela med mig av min första sporttäving jag fotograferat, skidloppet Botniavasan som gick av stapeln igår sö 12.2.2012 i Vörå här i Österbotten, Finland. Det snöade ymnigt och jag märkte att man behövde vara väldigt snabb i svängarna när skidlöparna passerade förbi en i hög fart. Inte mycket tid över för genomtänkta bildkompositioner eller noggrann bildbearbetning, bilderna skulle upp på nätet senare samma dag.
Fotograferingen sköttes av ett lag på ca 5 personer som jobbade ideellt som de flesta funktionärerna. Jag var stationerad på ett ställe 10km från slutet och fotograferade där i 2-3 timmar tills båda mina 8GB minneskort var fulla. 1065 bilder blev det, varav jag slutligen grovediterade 484 st i Lightroom. Lade på en Vitbalans, en kontrast/färgprofil via kamerakalibreringsrutan och en grundskärpning på alla bilder. Sen gick jag igenom en och en och flaggade de bilder jag skulle lägga upp,beskar dem, justerade eventuellt exponeringen om nåt var utfrätt. Sist exporterade jag dem till en storlek på 640p och laddade jag upp dem på nätet dit de skulle.
I efterhand konstaterar jag att jag kanske borde ha fotograferat i helt manuellt läge för att få jämnljusa exponeringar. Nu körde jag M (mestadels ca f/8 och 1/500s) och autoiso, råformat.
Utrustningen jag använde var en Nikon D700 med powerbatteripack, mestadels med objektiven Nikons 24-120/4 VR och 70-200/2,8 VR II.
Länk till albumet:
https://picasaweb.google.com/108806881801103237493/Botniavasan2012KalapaaMN#
Hur lyckades jag med bilderna tycker ni, med tanke på att det var min första tävling? Organisatören ställde inga större krav på bilderna så en och annan missad bild var inte hela världen. Är ändå nöjd med min "hitrate", 45% av bilderna laddade jag upp. Eller så har jag lägre krav än de andra som låg på 10-20%…
Här är en av de bilderna jag tyckte blev rätt bra.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tycker bilderna var bra, kan tänka mig det inte var det allra lättaste med omständigheterna omkring. Måste ta mig en närmare titt sen o se ifall jag hittar nån bekant också :)
Efter att ha tittat igenom ca hälften av bilder så är det bara att lyfta på hatten! Mycket bra bilder med jämn och hög kvalité. Bilderna förmedlar en isande kyla och hur kämpigt det måste varit för åkarna. I det grå och snötyngda vädret har du lyckats mycket bra. Grattis!
Tack för kritiken! Månne du inte hittar nån bekant bland dem Niini. :-)
Många bra bilder där! Gillar speciellt de när det är många skidåkare på rad och du fått ett riktigt djup i bilden. Härligt att det snöar också! ;)
#4 - Tack! Ja de gillar jag också. En av poängen med den här fotograferingen var att ta bilder som folk känner igen sig själva på, och därför blev det så många porträtt. Det hade varit kul att också ta lite mer "konstnärliga" bilder också, med mer av landskapet med på bild, men kanske nästa gång.
Snöfallet uppskattades mindre av skidåkarna tror jag. Det gjorde föret riktigt tungt förstod jag på de som var med. Tiderna var betydligt långsammare än ifjol trots att det då var -30 grader, nu bara -3 eller så. Strongt att ta sig igenom ett lopp på 52 km i det ovädret. Som man ser på de första bilderna på skidåkarna så kommer det en stor klunga skidåkare på samma gång i början, troligtvis för att de första åkarna hade mycket mer nysnö i spåret…
Bra jobbat JazzBass! Snygga bilder! Och självklart hade det gått att få mer konstnärliga bilder, men hade jag själv vart skidåkare hade jag mycket hellre sätt sådana här bilder istället. Man får tänka på innehållet i bilden och inte bara hur snyggt och konstnärligt det är.
Något jag kanske skulle gjort annorlunda i efterredigeringen är att dra upp högdagrarna lite lite, så att snön får lite vitare ton, samt tror jag det skulle lyfta bilderna och det skulle bli ett snyggt ljus. Men det är ju bara smaksak. Det var ju en grå och snöig dag, så det är inget fel med att man ser att det är det. :)