Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2842 ggr
Ylva-Li
0

canon eos 7D vs 5D mark II

Jag kan inte bestämma mig. Hoppas kunna uppgradera mitt kamerahus, men till vilken. Står mellan canon 5D och 7D.
7D är ju något snabbare och lämpar sig kanske bättre till kattfoto eller djur som jag vill inrikta mig på. Men den är inte fullformat.. Dessutom kommer jag ta porträtt, kanske bröllop ibland osv. Och där verkar ju 5D'n vara bättre, med bättre ISO osv.
T.ex ska jag fota ett bröllop i sommar. Men samtidigt hoppas jag kunna stå på kattutställningar och fota.

Tankar?

Negativa med 5D är väl att mitt zoomobjektiv kommer bli värdelöst.. Det är ett EF-S. Men mitt fasta 50 kommer iaf funka, vilket är viktigast. Det jag använder mest.
Frågan är väl lite hur bra 7D klarar mörka ställen?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[alezan]
0

Jag använder 7d med canon 2,8 300mm inomhus vid hästsportfoto istället för min 1dmark III just för att den funkar så bra vid taskiga ljusförhållanden. Ska du fota djur tror jag du vinner på att köpa en snabb sjua istället för dn långsam femma. Jag tar även porträtt av djur med min Mark III och det funkar super :)

Schnauzertik
0

Bra kameror båda.

Kanske är 7D lite mer allround och den är såklart snabbare, men för bröllop o porträtt är 5D överlägsen.

Du får väl köpa båda!!Glad

Eller vänta ett tag till, borde snart vara dags för en ersättare till 5DII

Värd för Pensionärer

Ylva-Li
0

Det lutar helt klart mer åt 5:an. 

#2 Haha, ja det kommer ju en ny snart, frågan är om den är JÄTTEmycket bättre som mark II var jämfört med den första, eller om det bara är en mindre uppdatering. Ingen koll där faktiskt. Skäms

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[PeterWem]
1

Har 5D och 7D. 5D använder jag mest, men 7D är som sagt ett monster när det gäller att sätta fokus och följa mål. När 5DIII kommer inom nån månad lär 5DII dumpas i pris med.

MonisN
1

Jag har också båda, och 5D är absolut ingen snabb kamera att fota djur med. 7D är överlägen i detta fallet med sina dubbla processorer och därmed dubbelt så snabb. Men till porträtt, landskap mm är 5D helt suverän.  5D har mycket riktigt bättre ISO egenskaper som gör att du kan croppa bilder mer med 5'an utan att tappa så mycket i kvalité.

Om det är ett 50mm f/1,8 II du har så kommer det inte att funka lika bra ihop med fullformat som med 7'ans mindre sensor. Pga den anledningen har jag nyss köpt ett 85mm f/1,8 USM till min 5'a för att fotografera ett bröllop. Brännvidden bli ungefär den samma som 50mm + 7D.

Läs mer om test med 5D + 50mm här.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Ylva-Li
0

#5 Intressant!

Fast iom att jag har en 450D i dagsläget, så torde ju 5D'n vara snabbare än den iaf. Det är sällan jag fotar allt för mycket yrväder, och oftast funkar det bra med kort slutartid och bra ljus. Så i det anseendet borde ju 4bilder/sekund vara mer än nog.

Fullformat är ju det som lockar allra mest. Att ha möjligheten att kunna skriva ut riktigt stora bilder om jag vill.
Och Isot lockar också mycket. Då vi har mycket mörkt omkring oss långe perioder per år, så vore det guld att fortfarande kunna ta bra bilder på djuren utan att behöva ha en full studioutrustning med sig överallt..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MonisN
0

Allt är ju relativt. Jag köpte 7D först och vande mig vid den snabba seriebildstagningen. När jag skulle försöka fotografera fåglar i flykt med 5D höll jag på att bli galen på hur långsam den var. Jag vet inte hur snabb en 450D är, men 5D har en seriebildstagning på 3,9 bilder/sek och 7D över 8. Det är en betydande skillnad om man som jag ofta fotograferar fåglar. Men 5D är en underbar kamera, inget snack om saken! Jag älskar den!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Ylva-Li
0

Ah! Ja då förstår jag att snabbheten är väldigt viktig. Just fåglar fotar jag extremt sällan.

Gäller bara att få ihop pengarna. Glad

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||