Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 590 ggr
Taci
0

Hjälp med val av kamera!

Hej på er!

Jag är på jakt efter en ny kamera,men känner att det är såå svårt.

Jag fotade en del förr med min Nikon D40, med 18-55 objektiv och lite med ett tele.

Nu vill jag köpa en kompakt kamera som är smidigare att ta med sig, då jag egentligen aldrig längre orkar trixa med manuella inställningar. Det jag mest kommer fota är min dotter och min hund, så snabb slutartid är ett stort plus!

Jag gillar Nikon, så jag fortsätter gärna med någon ifrån dem. Jag skulle gärna vilja ha möjligheten att ställa in lite sjäv, så inte en fullständigt automatisk, om ni förstår.

Något jag gärna vill ha är möjligheten att justera styrkan på blixten själv, men det kanske inte brukar gå på sådana här kameror?

Som sagt, jag behöver verkligen hjälp!! :)

Inkanyezi
1

Jag antar att du egentligen inte syftar på slutartiden när du säger snabb slutartid, utan att du mer är ute efter att kameran ska reagera direkt när du trycker på knappen. Alla kameror har snabba slutartider, men det som är typiskt för de flesta kompaktkameror är att de är lite slöa på att ta bilden när man väl har tryckt ner knappen. Det kan kännas som en halv evighet, även om det sällan är mer än en kvarts sekund. Det är en ganska lång tid när en hund springer eller ett barn leker.

Och tyvärr är reaktionstiden en egenskap som alla fabrikanter mörkar, och den brukar inte heller finnas med i "tester" som görs i diverse fototidningar. De flesta av oss som är på den här sajten har kanske inte heller erfarenhet av nyare kompaktkameror, så det kan vara svårt att få något omdöme om hur bra nyare kameror är på just trögheten innan de bestämmer sig för att lösa ut slutaren efter att man har tryckt på knappen.

Systemkameror kommer "direkt", men kompaktkameror är nästan alltid tröga. Men det kan finnas någon av dem som är kvickare att få ur tummen än andra. Så det går väl att hoppas att någon har ett bra svar på frågan.

Annars är det främst de nya systemkamerorna i format µ4/3 som kan svara mot dina krav, men de som har titthålssökare är nästan lika stora som andra systemkameror, och alla som är riktigt små har bara en bildskärm för att komponera bilden, precis som de flesta av kompaktkamerorna. Men exempelvis Olympus E-PL1 eller Panasonic Lumix GX1 är snabba, snabbare än alla kompaktkameror jag känner till. Men när man sätter på ett zoomobjektiv är de inte lika kompakta. Det finns en zoom från Olympus som kan tryckas ihop, så att man får ner kameran i en handväska, men annars är det bara objektiv med fast brännvidd som är riktigt kompakta.

JazzBass
0

Nikon 1 -systemets J1 är ju också ett alternativ som slår de allra flesta kompaktkamerorna, och utgående från vad du skriver att du önskar av kameran så skulle den nog vara perfekt. Priset är ganska saftigt, men du får en systemkamera i en kompaktkameras storlek med en bildkvalitet som inte är så långt från systemkamerans. Inte minst är den väldigt snabb och är kapabel att ta fler bilder per sekund än ens sportfotoproffsen har behov av.

Jag siktar på att i år satsa på en sån (eller hellre storebror V1) för vardags-, makro- samt fågelfoto. Verkar vara en väldigt kapabel liten kamera. Knappast direkt jämförbar med min D700, men tror inte den är så jättelångt ifrån heller.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[alezan]
0

Tyvärr är reaktionssnabb inte ngn av Nikons egenskaper på kompaktkamera har testat själv då tech specen lät så bra och blev grymt besviken på verkligheten. Min Fujifilm är enligt mig hundra resor bättre. Finns en Mediamarkt i närheten där du bor rekommenderar jag att du tar dig dit och klämmer och känner.