Vilket program till mov.filmer?
Hittar ingen iFokus sida för mitt problem..om ni vet någon bättre sida hjälp mig dit i sådana fall! Ursäkta att jag skriver här men det var det närmsta jag hittade.
Jag har en fråga angående att redigera filmer från kameran. Jag har en NikonD3100 som gör mov.filmer. Just därför fungerar det inte för mig att lägga ihop flera filmer i windows movie maker när jag laddat över dem till min PC. Eftersom att jag vill göra det skulle det vara snällt om någon kan tipsa om ett program som är gratis och ej medför virus som jag kan använda mig av. Antingen för att göra om mov.filmerna till någon annan fil men helst som gör att jag kan lägga ihop mov.filmer och sedan lägga ut på youtube.
Tack!
/T
Du använder Quick Time player. Men det går att ladda ner gratis program om du vill ändra filnamnet.
/Elisa
Jag använder quick time player till att spela upp filmerna men det ågr väl inte att lägga ihop och redigera mov.filmerna där?
Nej inte på gratisprogrammet. På det som kostar vet jag inte. Men om du söker på program som gör om.MOV till t.ex. Mpeg så kan du ladda ner ett sådant, ändra filen och fixa filmen i MovieMaker
/Elisa
Har du provat att använda Canons eget ZoomBrowser EX? Där kan du sätta ihop dina filmer och konvertera till jpeg.
#4 Nej det har jag inte, kanske ska prova det då!
Det är ju det programmet som följer med kameran. Jag har själv inte använt det, bara tittat på det. Verkar inte så avancerat, men man kan iaf konvertera filerna så .MOV filmer går att se i andra program.
På Voodoofilm finns forum för film själv har jag använt Adobe Media Encoder för att tidigare konvertera.mov till normalt format vilket var/är rejält tidsödane. Eftersom jag även filmar en hel del är mitt generella tips och råd att man innan man köper systemkamera för film läser på om format och funktioner och tar reda på vad som passar med vad och inte bara tänker på märke på kamera, live view etc Men googla på media encoder så kan du troligen hitta ngn gratis decoder.