Rådjursbock
Ovanligt att gå på sådana djur då man har kameran med sig. Oerhört svårt att fånga på bild, så tummen upp :)
Älskar sådana motiv! :)
Mvh//Rebecca
Läckert motiv, posta gärna på Djurfoto.Ifokus.se eller Svensknatur.IFokus.se också.
Ibland gillar jag verkligen när det är ögonkontakt med djuret, men ibland tycker jag också det blir bättre naturbilder när djuret inte upptäckt en.
Visst kunde du zoomat mer, men samtidigt skall man inte överdriva. Här är ju bra miljöbild, man ser i vilken miljö den lever. Jag kanske hade kört bilden en omgång i photoshop och justerat lite levels och kontraster, bilden ser lite blek ut?
Vet du ungefär hur mycket zoom du använde och vilka andra inställningar?
mvh Martin
Marnyman. Tack för tipsen. Jag tror nog jag hade lite zoom kvar att ta till innan den optiska zoomen tagit slut. Jag är nog inte riktigt på det klara med inställningarna mer än att jag hade naturmotiv på. Jag skall se vad jag kan göra åt photoshop och "ploppa" in den på nytt i djurfoto iFokus.
En fråga: Jag har just beställt en telekonverter till kamern (Canon Powershot S3 IS) Tror du jag skulle haft nytta av den i det här fallet? Är som skrivet i tidigare inlägg amatör-amatör.
Ja, det hade du nog. Är det Canons egen telekonverter är den väl på 1.5x om jag inte har fel för mig (har själv funderat på att köpa den men bestämt mig för att spara ihop till en digital systemkamera istället) och då hade du ju kommit lite närmre.
Tog mig friheten att göra lite snabba levelsförändringar. Var en svår bild förvisso att göra något med pga det starka ljuset (och det kan man ofta inte göra så mycket åt). Men lite bättre tyckte jag själv att det blev i alla fall.
mvh Martin
Du har nog rätt vad gäller bilden. Canons konverter är 1,4x annars var det rätt. Tänkte också beställa vidvinkelkonverter till den också, närmare systemkamera än så tror jag inte jag kommer. Men lär jag mig kameran riktigt bra efter jag fått dessa två konvertrar tror jag att jag har kamera lång tid framöver om man inte drabbas av storhetsvansinne och skall ha en ny och större systemkamera.
#6 Det tror jag också. Jag har en likadan och är väldigt nöjd med kameran, men känner att jag vill ha en systemkamera för att fortsätta utvecklas.
Ett tips till din kamera: När du fotograferar landskap och "vanliga" naturbilder, är naturprogrammet en bra utgångspunkt. Men om du skall fotografera djur eller liknande, som t.ex. denna råbock, så rekommenderar jag P-läget istället. Då väljer kameran slutartid och bländare efter förutsättningarna.
mvh Martin
Det skall jag komma ihåg. P-läget för rådjursbockar och liknande. Alla tips mottages med tacksamhet

ursäkta, dethär är helt OT jag vet, men jag blev bara så nyfiken :)
jag läste här att det skall finnas djurfoto.ifokus, men jag hittar inte den sidan :)
är jag blind? 
#11 Inte lanserad än, och då syns den inte i listan heller. Men man kan hoppa in på den ändå om man kan adressen (och man kan även lägga till den till "Mina sajter").
mvh Martin

okidok :)
tackar :)