Canon vs. Nikon?
Vilket märke brukar vara bäst för en nybörjare som ändå vill ta hyfsade bilder?
Jag kollade först på Nikon D3100 men sedan blev det en Canon EOS 500D.
Det första jag såg när jag började använda min kamera var den helt fantastiska LCD-monitorn. Efter att ha använt 1100D i skolan, och D3100 hos kompisen var jag överrasskad att den var riktigt fin. Den har 3x pixlarna (har kolalt upp det) och det var väldigt bra, då kan man ju lättare se om bilderna blir bra.
Inställningarna. På EOS så finns allt på knapparna, man behöver aldrig gå in i någon meny utan du klickar omkring, upp och ner, höger och vänster, och på ett par andra knappar. På Nikonkameran behöver man in i menyn för att ändra mycket, det är jobbigt.
Men vad det gäller kvaliten så är dte ju så olika med objektivet och fotografen så där är det väl inte så lätt att döma. Vet inte fördelarna med Nikon så jag lämnar det upp till folket på iFokus att berätta vilken som är bäst. :)
Jag har Canon och min kompis Nikon, en del disskusioner blir det, ja!

Den skillnad med knapparna som du beskriver är inte en skillnad mellan Canon och Nikon, utan det är en skillnad mellan olika modeller. Kameror som är mer gjorda för entusiaster än för semesterknäppare har fler knappar och lättare att nå olika inställningar, oavsett vilket märke man väljer. Om man tar kameran som siktar mest på rena nybörjare, så är det till att dyka ner i menyerna nästan vad man än ska göra, också på Canon.
Det finns ett moment på Canon som är ganska kontraintuitivt, och som man måste lära sig den särskilda regndansen för. Jag ser det som en nackdel i de flesta fall, men det är en fördel i ett specifikt fall, och det är när man ska ta med blixt. Canons egna Vitbalans kan bara ställas in på ett sätt, och det kräver flera olika handgrepp innan man är klar, och man måste också in i menyerna och spöka. Det går att göra samma på Nikon, men de har också ett enklare sätt, som funkar när man inte använder blixt, och det är det vanligaste sättet att ställa egen Vitbalans, vilket i stort sett alla andra kameror har.
För den som inte genomgående spar råfilerna är det värt besväret att lära sig hur man ställer in en egen uppmätt Vitbalans. Det gör ganska stor skillnad på resultatet när man har ljus som inte helt stämmer med de förinställda värdena. Och det gäller vilken kamera man än har.
Men annars är det som med olika märken av andra saker som är vanliga. Det är inte någon skillnad att tala om mellan olika märken. Man kanske trivs bättre med en än en annan, och det behöver inte vara vare sig Canon eller Nikon. Jag har en Canon EOS 10D som jag inte använder, för att den inte passar mig. Jag har den kvar för att ta till om jag skulle behöva, till exempel om kameran som jag brukar använda går sönder. Men trots att den är något bättre rent tekniskt i vissa avseenden än kameran som jag använder, föredrar jag min µ4/3 för att den är mer flexibel och har kontroller jag trivs med och en bra sökare och vridbar skärm.
Så det finns inte ett enhetligt svar på frågan, och det finns åtskilliga andra märken som också har sina starka och svaga sidor. Vi är inte alla stöpta i samma form, och olika kameror kan passa olika personer.
Men skillnaderna som du har upptäckt har inte med märket att göra.
Jag föredrar Nikon som första kamera, men det beror helt på vad man vill fotografera.
Jag har en Nikon som jag personligen tycker ät bäst till natur bilder, men fungerar även utmärkt på saker som går snabbt om man följer med motivet med kameran.
Jag har även fotograferat med Canon, en minst lika bra kamera! Jag fotograferade inte snabba saker, men däremot är den väldgt bra på blommor och liknande (y).
Men, det beror ofta inte på kameran hur bilden är, mest på fotografen, men även lite på kamerans, framför allt ljus.
Jag fick en bra bild med en dålig mobilkamera, så allt beror på vilket motiv, ljus och vilken zoom som man har för att bilden ska bli bra, men det är enkelt att redigera bort småfel sedan ^^