Vitbalans i video
Har en lite udda fundering.
Jag följer en tjej som gör make up-videos på Youtube.
Om hon spelar in videos i ett rum med ljusrosa tapeter och resultatet blir att färger på ansikte och smink blir "fel" färg i videon.. går det att få bukt med problemet med att ställa in vitbalansen på något sätt? Eller på annat sätt? Eller är enda alternativet att hon tapetserar om?
Tycker det är trist för hon köpte huset förra året och har inrett det nyligen. Hon säger att en ny kamera är på väg också.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Hur man gör rent praktiskt beror lite på vad du tar video med. De flesta kameror som tar video, vare sig det är digitala stillbildskameror eller videokameror, har inställning för Vitbalans. Också ett rosa rum går att få rätt återgivet, bara man inte har kameran på AWB.
Man behöver först och främst en bra vitreferens, någonting som reflekterar alla färger i spektrum lika. Det finns en del gråkort i handeln, men de finns inte överallt, och det säljs också "gråkort" som inte uppfyller kraven. Det enklaste tycker jag är att ta en bit hushålls- eller toalettpapper av den sort som är neutral, alltså utan optiskt vitmedel. Edets handdukar fungerar också ganska bra.
Man använder vitreferensen för att ställa in kamerans Vitbalans, och så kör man med den för videon. Vitreferensen ska placeras där man tänker filma, och i samma belysning som man ska använda, och när man har ställt in den vitbalansen, så kommer färgerna att bli bra också i ett rosa rum. Den rosa kommer att återges som rosa, och hudfärger blir naturliga.
Tack för ett bra svar 
Jag tror att den här tjejen använder en videokamera och antar att den nya också är en sådan. Nu ska jag göra en sammanfattning på engelska och skriva till henne så att hon får prova. Vore synd att behöva krångla till det med att byta tapeter om det nu går att lösa på ett enklare sätt!
Men.. hur vet man att vitbalansen är rätt då? 
Kluring om Ryssland

Videokameror brukar ha ett objektivlock som kan användas för att justera vitbalansen. När man har ett sådant vitt halvgenomskinligt lock som följer med videokameran, så sätter man på det och ställer Vitbalans med kameran placerad på motivets plats och riktad mot ljuskällan.
På videokameror är det oftast bara en enkel knapptryckning att justera vitbalansen.
Och om hon inte har ett sådant vitt halvgenomskinligt lock, så kan hon ta till tricket med hushållspapper eller toalettpapper. Det ska i så fall vara den billigaste sorten som inte är knallvit, utan som bara är blekt pappersmassa. Jag antar att det kan finnas på den plats i världen där hon befinner sig också, annars är det ganska lätt att skicka med posten.
I kamerans bruksanvisning står det säkert hur man ställer vitbalsns. Det är bara de allra billigaste och enklaste videokamerorna som helt saknar vitbalansinställning, de som säljs för några hundringar.
Om man inte kan ställa en egen Vitbalans, kanske det finns inställningar för typen av ljuskälla. Om man använder glödlampsljus eller energisparlampor med samma färg som glödljus, så ställer man den bara på glödlampa.
Tack så mycket!
Jo men då låter det som att det borde vara relativt enkelt för henne att ställa in rätt Vitbalans. Hon bor i Storbritannien och jag gissar att det finns billigt papper där, haha!
Kluring om Ryssland