Filmstjärna...
…på torsdagar träffas vi "mammor" med våra små barn. Jag har börjat låna mina mammakompisar till att sitta modell mot att jag tar bilder på deras barn.
Här är en bild på en mammakompis. Jag konvertera om bilden till svartvitt. Efter att ha gjort det så tycker jag att hon ser ut som en filmstjärna, eller vad tycker du? Inte bara mamma utan även en toppmodell?
Hälsningar
Robert
Intressant hobby Robert, vara mamma på fritiden :-)
Jättebra bild. Jag gillar Eva Dahlgren och kan se lite av henne i denna modell.
Jättefin bild, och porträtt ska tas i svart-vitt. Lämnar mer över till betraktaren upplever jag.

#0. Mycket bra Lowkey-porträtt. Bra ljussättning som lyfter fram ansiktet. Endast en reflex i varje öga och en härligt ögonkontakt. Uppställningen är bra och hon framträder bra från bakgrunden. Om man skall hitta något att förbättra skulle det möjligen vara en upplättning av det mörka under hakan och lite på kinderna. Med en lite reflexskärm.
#2. Här har hon hakan för högt. Visserligen försvinner eventuella dubbelhakor men hakan blir väldigt stor och halsen lång. Du har inte samma fina ljus som plockar fram detaljerna i ansiktet. #0 är klart bättre
/Benny

Tack Benny för kommentarerna!
Vad tror du om den här istället?
Jag har bara ett problem när jag tar mina "studio" bilder, och det är att jag använder lösa blixtar, sådana du sätter på kamerans blixtsko. Jag har inget modeleringsljus att gå efter, och det som finns lyser i en sekund. Men jag börjar känna att jag är på rätt håll.
Era kommentarer hjälper mycket!
Jag har 3 blixtar och en reflexskärm.
Hälsningar
Robert

Svartvita bilder/filmer tolkas per automatik mer positivt (avslappning) än motsvarande färg-bilder/filmer då hjärnan slipper hantera all rgb-info inbillar jag mig. Snygga bilder.

Ok, din mammakompis kräva ingen konvertering.
#0: Vilken fullträff! Här tycker jag din svarta bakgrund fungerar perfekt. I synnerhet på den svartvita bilden.
Kan man få en inställning och uppställningsguide även här?
Mvh // Johan

Jag tycker som Johan att den svarta bakgrunden på sv-v bilderna är supersnyggt. Dessutom tycker jag det är snyggt när resten av kroppen, som axlarna ¨"försvinner" i den svarta bakgrunden. Då koncentreras bilden till ansiktet och ögonen
#4. Denna var bättre. Ansiktet mer normalt avbildat. Tjejen har en lång hals som drar blicken till sig. Det hade nog varit bättre med en tröja med krage men nu är det väl bilden du tagit som skall bedömmas. Jag tycker det snyggt med den svarta bakgrunden. Håret tonar ut fint i bakgrunden. Jag skulle vilja se lite mer av strukturen i tröjan. Nu växer halsen rakt upp ur en svart yta. Du borde haft allmänljuset mera rakt framifrån ansiktet, för då hade du fått in mer ljus i ögonen. Nu har hon för mörka ögonhålor.
Den helsvarta bakgrunden passar bra till dessa (Lowkey) porträtt. Jag tror inte du skall använda samma mörka bakgrun i en hel portättserie. Lägg en spot på bakgrunden för att få den ljusare. Jag tror att de flesta kunder kommer att tycka att det blir för mörkt. Det är i all fall min erfarenhet av denna typ av bilder.
/Benny
I present förra året så fick jag en privatlektion med en fotograf jag tycker mycket om. Jag fick fota i hans studio och fick hjälp av honom att ställa in blixtar och lampor. Pernilla - presentens avsändare - fick vara modell.
En av favoritbilderna var just mot mörkare bakgrund och där vi endast har en blixt från vänster och en svag fyllnadsblixt bakifrån har jag för mig.
Så här blev resultatet. Helt oredigerat.
Mvh // Johan

johan, vacker bild av din pernilla. Var det en bild du tog med eller utan stativ?
Hälsningar
Robert
#11. Mycket bra ljussättning. Det visar att det inte blir bättre med mängder av blixtar. 2 blixtar och en väl val uppställning räcker långt. Karaktärsljuset lyfter fram ansiktet och upplättningsljuset bakifrån gör att huvudet inte försvinner in i det svarta. Här ser man en ljussättning av en erfaren fotograf. /Benny
#12: Det är utan stativ.
#12, #13: Ja, det var väldigt roligt och lärorikt att fota med honom. Helt klart bland de roligaste presenterna jag fått.
Mvh // Johan

ha ha en hermelin bland katterna?!
-Måste vara alla hemma pappors dröm??
-Jätte fina bilder!

#16, hermelin bland katter??? Kan du utveckla, här försöker jag framhäva det kvinnliga i kvinnan.
Hälsningar
Robert
#17: Något skiljer dig från de andra mammorna, fysiskt sett, ergo en hermelin bland katter eller det omvända. Trevligt.
Min fru hade purknat till rejält om jag fotograferat andra mammor om inte deras barn varit med på bild.