Vägar in i bilden...
Jag fastnar ofta för bilder som innehåller "vägar" som leder mig in i bilden. Det kan vara ett staket, ett skidspår, eller som i bifogad bild; en strandkant.
Bifogad bild tog jag på den tid jag använde nätterna åt att mörklägga hemma i köket och framkalla mina bilder där, innan digitalkamerorna hade blivit så vanliga. Den gamla goda tiden även kallad… :)
Har ni några exempel på sådana bilder?
Mvh // Staffan

För mig är det också viktigt att bli lotsads in i bilden, bilden ska ha en rörelse riktning och en spännig. Att ta bilder är lätt går på ett ”klick” men att ta bilder som berör det är svårt.
Jag gillar grenen i mitten den mystiskt mörka och det avbrutna vassgräset som förstärker djupet, skulle möjligen velat ha färgen lite mer antik på själva fotot men klart spännande bild. Jag lekte lite (kan inte låta bli)

Kiara - tack för kritiken! Med din justering av färgerna tycker jag att det blev mer likt en höstdag än en vårbild. Skoj!
bjorsa - fin bild! Jag anar en svampskog med aspsoppar och sommarkantareller till höger om vägen… :)
// staffan

Tror nog sopparna har ruttnat bort nu i alla fall här men de kommer nya nästa år:-)För ca 3 veckor sedan stank våran skog av kadaver jag trodde de var nån massgrav i närheten men de var ruttnande soppar de stank ruttet kött en märklig luktuplevelse i skogen:-))
Här en bild på ruttnande blek taggsvamp med gråmögel :-)
mvh/bjorsa

Staffan, på engelska kallas vägar in i bilden leadin. Det får man just av en väg eller något stort som ögat kan fästa blicken kring. Ett annat sätt är att komponera bilden med hjälp utav linjer som leder ögat in i bild mot objektet.
Eller som jag har gjort i bifogad bild, mer dramatiskt, målat upp en bild och låtit mitt objekt vara fotografiskt.
Hälsningar
Robert

#6, wow, rätt exponerad och fint komponerad. Snyggt med skuggorna i snön.
#7, nja, tilltalar inte mig, jag vet inte om det är för solen eller om det är för staketet som inte gör sig så bra i bilden. Kanske hade ett steg åt vänster hjälpt och något som döljer solen mer.
#8 snyggt, fint fångat med linjerna som pekar rakt mot riddarkyrkan. Du har exponerat efter himmeln vilket får objektet att bli underexponerad, hade du exponerat efter objektet så hade himmeln blivit utfrätt. Ett övertoningsfilter hade varit en bra lösning.
Fint jobbat Johan!
Hälsningar
Robert

Ja precis, det var bättre så, tack Anders!

#10, tjusigt, det ser ut som en dimma i bakgrunden till höger i bild. Har du provat att fotografera inne i allén? Du skulle kunna sätta kameran på ett stativ och fotografera när solen står lågt vid en morgon eller kväll. På något sätt känns det som om bilden är sned, men det kanske har att göra med vidvinkeln eller att marken är kullig?
#11, fin bild och som Anders skriver så leds blicken ut ur bild. Jag tror att om du hade exponerat efter bergen som jag antar är ditt huvudobjekt så hade bilden blivit enastående. Du skulle i sådant fall få en väg som var väldigt mörk, underexponerad, men ett berg som var rätt exponerad, nu är den överexponerad. För att få rätt exponerad berg så skulle du hållt upp kameran med din AE.
#12, stämningsfull bild, blir lite retro över det hela. Det är några saker som stör, skräpet i förgrunden (jag brukar plocka bort sådant när jag fotar), sedan här det stora växtligheten längst ned till höger i bild som distraherar ngt och bilden har blivit sned pga av vidvinkeln och att kameran har hållts något snett. Hade du stått mitt i trappan, böjt lite på knäna så hade förvrängningen blivit mer harmonisk. Och slutligen så saknar jag skärpa. Prova även att använda Dodge and Burn tool i Photoshop för att framhäva skuggorna/mörka partier i bild. Det här blev lite mycket på en gång, det är inte alls meningen att såga bilden totalt, utan jag ville bara ge dig tips på hur du kan ta bättre bilder.
#16, trevligt att se en bild från 20-talet och sedan få se samma vy igen nästan 100 år senare. Din bild i #15 har en sned horisont, man ser det direkt på vattnet.
Hälsningar
Robert

#22, strålande, den skulle jag hänga upp på väggen hemma.
#23, vägar in i bild är mer att du leds in av något i bild som i #22.
Hälsningar
Robert

#25 Mycket vacker och stämningsfull bild. Kan hänga på en vägg tycker jag.

Undrar vad grannen säjer då, när du tog bort hans snöpinne!
Skämt å sido, det blev ju bra!

#29 de leder ju en i bilden å de e väl de som är poängen :-)Tycker bilden var fin
mvh/bjorsa

#30 tack bjorsa,, :-) den är tagen feb-05 med min gamla digitalkamera,, och himlen var så fantastiskt blå den här dagen,, man känner hur våren sakta närmar sej då solen börjar värma lite smått… men i år har det inte varit några sån här dagar ännu,, inte här.. jag längtar efter dom

#32, 33 - vägar är utmärkta vägar in i bild. Tjusiga vinterlandskap.
Hälsningar
Robert

#35 snygg solnedgång, lite synd att blixten kom med =/

#43, en härlig bild med en skön komposition.