Actions i Photoshop
Arbetar du något med actions i Photoshop?
Det är många gånger jag snubblar över en teknik eller en inställning som jag tycker är om. Men när mitt minne är som en guldfisk så är både tekniken och inställningen som bortblåst efter bara någon minut.
Action måste vara en genial idé tänkte jag. En annan variant är ju att spara sina inställningar som man kommer fram till i Levels/Curves mm. Men dessa inställningar är ju inte lika överskådliga som i Actions.
Hur gör du för att memorera dina inställningar och tekniker?
Hälsningar
Robert
PS. I bifogat har du en action DiffuseGlow

Jag gör om det några gånger så att det sitter

Här är en till, för att lägga till korn/gryn (eller vad man nu kallar det på svenska), de ska se ut som kornliknande bild.
Robert

Här e en till!
Fungerar dom, är de okej?
Robert

Infrarött.
Robert

Ingen som använder Photoshop?
Jag funderar om jag ska ta bort den här strängen, kanske lägga upp den som en artikel istället.
Robert
Jag skall prova i kväll. Infrarött har jag funderat på hur man gör i ps så det skall bli spänande.

hm, ska lägga upp några sedan, just nu sitter man i skolan ;)
Tack Robert, alltid kul att prova nya actions.IR har jag letat efter och ska prova din ikväll. Fullt upp på jobbet så jag hinner inte riktigt med som jag skulle önska.
/Mia

Så, nu skapade jag ett enkelt men trevlig Actions för att få svart/vitt.
Inte bara svartvitt utan denna fixar till kontraster och färgkanalerna också

broderbluff, det var rätt häftiga inställningar du har i ChannelMixer. Fräter ut ljusa partier. Varför lägger du med hue/sat-lager?
Hälsningar
Robert

det är frågan, men det blir skillnad i channel mixern om jag har hue/sat lagret. ingen aning varför =/
Men man kan behöva ändra lite inställningar i channel mixer för att få fram ett skönt resultat på olika typer av bilder.
Detta är det vanligaste man gör för att få en härlig svartvit bild,
att man minskar på de blåa partierna, har rött mest sen grönt

klicka för i monochrome rutan om du vill ha grå ton i channel mixer. I CM ska du helst ha ett värde utav 100 tillsammans för de olika kanalerna
Robert

jaja, monochrome är i klickad ;) men det blir skillnad med hue / sat lagret med, det kanske inte behövs direkt men det blir en liten skillnad med det lagret
Nu har jag testat och lärt mig göra egna actions. Tack för tippsen, mycket använbart och tidsbesparande.

Robert tack och bock för tips och actions.

Kul att ni gillade dom! Jag la in texter som bryter av så är det lätt att hänga med. Nu blev de på engelska för actionen sprids nu väl som en löpeld över hela världen :)
Hälsningar
Robert

Kul att ni gillade dom! Jag la in texter som bryter av så är det lätt att hänga med. Nu blev de på engelska för actionen sprids nu väl som en löpeld över hela världen :)
Hälsningar
Robert

Med det perspektivet kanske det vore på sin plats med kommentarer på tyska, spanska och kinesiska oxå..?

#18, jawohl, je tengo uchi pa!
Robert

Några funderingar:
- Ska texten vara på engelska eller svenska?
- Är allt solklart, eller skulle en beskrivning till underlätta?
- Är actionen okej?
Hälsningar
Robert

1. text kan vara på svenska tycker jag
2. Beskrivning skulle vara bra för dem som inte riktigt vet vad Actions är
3. Actions är super :D