Teleobjektiv
Jag har ett tag funderat på att skaffa ett Telobjektiv till min Canon EOS 1100D. Jag fotograferar mycket djur och så på långt håll och jag känner att standardobjektivet inte riktigt fyller mina behov. Men jag känner mig otroligt kluven och har inte en aning om vad som är bra och inte, jag sökte runt här på sajten utan några större resultat.
Jag som 13åring som betalar allting själv har ju inte heller råd med speciellt mycket, max ligger väl runt ca 1000 kr och jag vet inte vad man får för det, om man ens får någonting för det alls… Jag är ändå bara hobbyfotograf och fotograferar för att det är kul, inte för att göra något värst seriöst med bilderna utan bara eget bruk för det mesta. Därför behöver objektivet inte vara superproffsigt utan då ta jag hellre något lite mindre bra för lite mindre pengar…
Är det någon som kanske kan hjälpa mig? Jag känner mig helt lost i denna djungel av objektiv och tillbehör…
Rätta mig gärna om ni reagerar på något jag skrivit, jag lär mig! :D
//Caroline
#1 Det är nog det enda jag sett en del! Men när jag läste runt så verkade det vara väldigt delade åsikter om det, vissa sa att det var jättebra och andra tyckte inte alls om det… Får läsa lite mer om det :)
//Caroline
Har inget speciellt tips på objektiv men kolla sidor som tradera och blocket efter begagnade. Jag fyndade ett tele för 63 kr haha. :P Har inget att jämföra med så jag tycker den är bra, fungerar för mig. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#5 70-210, hittade några 70-300mm för bara några hundralappar också. :P
Hälsningar Olivia
#6 Måste fråga om det var detta objektiv du fyndade?
#8 Nej inte riktigt. Det var ett Sigmaobjektiv fast för Minolta (som fungerar på min Sony). :)
Hälsningar Olivia
Jag personligen skulle inte köpa ett objektiv via tradera eftersom man inte kan testa det innan köp, om man inte bor i samma stad som säljaren och kan avtala det innan köpaslut…
Blocket är en bättre idé. Se bara till att du får med dig en fotokunnig vuxen som kan hjälpa dig att testa objektivet.
Lycka till!
För 1000 kr blir det nog att köpa begagnat, och även om man köper begagnat för 1.000 kr kommer man inte att få något topp-objektiv. Det kommer helt säkert finnas de som dömer ut objektiv i den prisklassen och säkert några som tycker det finns bra alternativ i den prisklassen.
Jag tror du skall sikta in dig på de objektiven som ligger runt några tusenlappar i orginalpris, Canons 55-200, Canons 70-300, Tamrons 70-300. Det är väl den typen av objektiv begagnade som du kan hitta för den prislappen du själv säger, om du har tur. Förmodligen får du ge lite mer - men skam den som ger sig. Det finns säkert fynd att göra.
mvh Martin
Som redan sagt så är 1000 kanske i minsta laget, men du kan säkert hitta nedanstående objektiv begagnat om du håller lite utkik!
Jag köpte mitt Canon EF-S 55-250mm,F/4-5.6, IS till min Canon 550D innan jul, det kostar 2000 kr på elgiganten (online) och jag tror att frakten är gratis när man handlar för så mycket. Det är faktiskt helt OK även om det kanske blir lite svårt att fota snabba rörelser när det är mörkt ute (men ska man kunna det kostar objektiven betydligt mer).
Här fotade jag cross när det var mulet och dessutom drog sig mot skymning:
http://foto.ifokus.se/discussions/4f24873ad3b4fd2e630004b0-lite-tipps-fota-cross?participating-1¨
Här tog jag några bilder på hästarna, även det efter att solen gått ner bakom trädtopparna så att inget direktljus kom på hästarna, det var dock inte mulet.
http://welshponny.ifokus.se/discussions/4ee4e346d4ebea04630002c7-bilder-fran-dagen?participating-1
Fotade även hästar i ett ridhus här om dagen och det blev faktiskt helt OK! Liiite suddigt på benen, men i övrigt blev det jättebra bilder (i mina mått sett ;)!
Hakuna matata!
Jag har köpt flera objektiv på Tradera. Hittillls har de fungerat. Naturligtvis finns risken att bli lurad men de flesta som säljer är vanliga, ärliga människor.
HH
Man kan ju gå in på diverse fotosajter som har en begagnat köp/säljavdelning och även kolla på blocket. Så kan man säkert hitta något i sin närhet!
Men visst kan man köpa saker på tradera! Se till att göra det från någon som har många bra omdömmen så brukar det gå bra :)
Hakuna matata!