Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1343 ggr
felixhaljeskog
0

Bild ändrar färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en bild som är i HDR, och när jag kollar på den på datorn så är färgen ganska varm, den e mer gul, (bild på solnedgång), men om jag t.ex. lägger upp den här som ja nu kommer göra så blir den mer grå grön… Vet någon varför det blir så?

felixhaljeskog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så här ser den ut på datorn när jag kollar på den.. Har gjort printscreen.

Ylva-Li
0

Hur sparar du bilderna? för web?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

felixhaljeskog
0

När jag sparar bilderna från Photomatix så sparar jag i JPG

JazzBass
0

Ett par möjliga orsaker (utan att riktigt ha tänkt på djupet):

Du jobbar med bilden i nån större färgrymd än sRGB (men nog din skärm) kan hantera, och därför ändras färgerna då du sparar som sRGB. Softproofing gör man för att undvika bl.a. detta problem.

Du sparar bilderna med AdobeRGB och använder en nätbrowser som inte stöder färghantering (t.ex. Chrome & IE) och därför ser färgerna fel ut.

Båda bilderna du lagt upp ovan ser hyfsat likadana ut på den skärm jag ser på nu, men den övre verkar något mer mättad. Skärmen är dock ingen högklassig sådan, kanske jag skulle se större skillnad hemma…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
0

#4 Men de konstiga är att det bara e just den bilden det är så på :P de e inte så på någon annan

MonisN
0

På min skärm är den översta också grågrönaktig och den andra mer guldig och mättad i färgen. Jag ser bilden i FF. Nu är inte jag någon fena på det områden så jag har ingen vettig förklaring, men om du haft den i PS också så tänk på att spara i sRGB.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

felixhaljeskog
0

#6 tror jag alltid gör det, ska kolla upp de

MonisN
0

Ser bilden likadan ut i både PS och Windows bildvisning?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

felixhaljeskog
0

#8 Japp, det är bara när jag lägger upp den på internet eller har den som bakgrundsbild den ändras till den andra färgen