Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 633 ggr
Elli90
0

Systemkamera max 7000kr. *Huset*

Vad finns det för kameror i den prisklass som är värd att kolla på?

Jag Har tittat lite på Nikon 40X och Cannon EOS 400D.

Jag tar mest landskap och rörliga bilder tror jag, men ska även kunna ta bra när bilder.

Vad skulle ni föreslå? Hur är Sonnyn? Olypus? Pentax? Mycket tacksam för svar!

Cavello
0

Jag skulle föreslå att välja en Nikon modell då deras kitobjektiv är mkt bättre än Canons. Och ergonomin är också bättre på Nikon kamerahusen.

Men har du analoga objektiv hemma från någon tillverkare så är det självklart att du köper en kamera av just det märket som du har objektiv från…

Mandrakonian
0

Vad har du nu för kamera ?

Mandrakonian
0

Nikon D40 hus (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II (svart) + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED (svart)   7 790 SEK  här får du mycket för pengarna i cyberphoto!!! eller Nikon D50 hus (svart) + AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED 7 490 SEK .

Cavello
0

Jag har en Nikon D50 :) Rekommenderar verkligen den kameran.

Martin
0

#1 Ang ergonomin är det väl väldigt personligt, hur ens egna händer osv ser ut?

#0 Jag skulle titta främst på vad jag tänker fotografera, och vilka typer av objektiv jag behöver till det. Därefter skulle jag kolla var jag hittar de bästa och billigaste av de objektiven (kvalitet viktigare än pris för min del, men givetvis är även priset en begränsning, i alla fall för mig). Därefter skulle jag välja märke av kamera, när jag ser vad det finns för alternativ till objektiv.

mvh Martin

[mingdie]
0

Jag tycker du skall titta på alla dom olika kamerorna. Fråga dig också vad du skulle vilja ha för tillbehör osv.

I din prisklass finns Pentax K100D med DA18-55 samt DA 50-200 för 7250 sek. Då får du bildstabilisering i kameran.

Jag har använt Nikon, Pentax och Canon. Du kommer att ta lika bra foton med alla tre. Själv tycker jag att kit objektivet på Pentax och Nikon är bättre. Jag tror utan att ha använt dom att Sony (Minolta) och Olympus säkert ger samma resultat. Kan jag få föreslå att du går in till en butik eller 4 och provar dom olika modellerna. Läs igenom vad dom har och kom tillbaka med frågor.

Mvh/Eddie

Elli90
0

Tack för alla svaren.

Jag har ett par gamla sigma objektiv som passar på en Canon men de är lite halv kassa, smutsiga, och vad jag förståt funkar bara objektiven på Av och bara manuelt när vi testade och bilderna blev inte jätte bra, kan varit jag som inte riktigt vet vad jag syslade med.

Jag ska garenterat köpa ett störe objektiv en standard, minst 200mm.

Jag har använt en HP 945 innan så ingen objektiv kamera. Gå gärna in på mitt album och kolla:

http://www.hallett.se/Ellisbilder.htm

//Elli

Grimjaur
0

Som vanligt; läs oberoende tester och kläm gärna på dem om du har möjlighet. Alla kameror i den prisklassen presterar likvärdigt även om de har sin egna små för- och nackdelar.

Canon har nog(?) de minsta kamerorna för den som gillar/avskyr det, Canon/Nikon har störst utbud på objektiv (iaf när det gäller nya), Sony/Pentax har anti-skak i själva kameran etc etc….