Riktiga närbilder?
Hur tar man riktiga närbilder, som på snöflingor till exempel?
Ska man ha ett speciellt objektiv eller..?
Har Canon EOS 550D
och standardobjektivet 18-55mm
och det nya zoomobjektivet 55-250mm… :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Man kan anitingen vända sitt objektiv bak och fram, köpa en närlins eller köpa ett macro objektiv som kan fotografera riktigt nära :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Vända sitt objektiv bak och fram?? o_O
Närlins, hur fungerar det? :)
Vart hittar man bra macro-objektiv till bra pris? :P :)
_
Närbildslins har jag inte någon aning om hur det fungerar så kan tyvärr inte säga något om det, får hoppas att ngn som vet skriver. :)
Man kan fotografera med sitt objektiv bak och fram men man måste då justera bländaren med händerna och det är mycket svårare att fotografera, vad jag tycker.
Maco objektiv ligger i rätt olika prisklasser, mitt Sigma 105mm f/2.8 DG Macro kostade 3'000:- men sen finns de de som kostar runt 2' - 8' om inte mer.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Förstår fortfarande inte riktigt med hur man kan fota med objektivet bak och fram..?
_
#4 Googla ;)

Det är väldigt krångligt att vända objektivet bakochfram på en Canon, eftersom allting sköts elektriskt där. Man får inte någon kontroll av bländaren när objektiet sitter bakvänt, och det är en särskild regndans för att ställa in en bländare. Det är ett rätt krångligt sätt att ta närbilder, men det funkar faktiskt, och man kan ta så små saker som en snöflinga.
Om man är inne på så små saker, finns det ett speciellt makroobjektiv som kostar ungefär tiotusen, men om man inte behöver så extrem närinställning, finns det andra och billigare alternativ.
Du kan till exempel skaffa en närbildslins till din telezoom. Det är betydligt billigare och ger ganska bra resultat, också på så små saker som snöflingor. Med en ganska billig närbildslins på +3 dioptrier kan du få ganska bra skärpa och avbildningsskala ner till nästan naturlig storlek på sensorn med telezoomen. Det finns också akromatiska linser som är lite skarpare, men de kostar ganska mycket mer.
Fördelen med att använda närbildslins är att allting fungerar normalt på kameran, utom just att man kommer närmre, och att man inte kan ta på långt håll när linsen sitter på. Om du till exempel har en +3 dioptrier, blir det längsta som du kan få skarpt 33 cm från linsen, och med Canon 250D är det 25 cm från linsen.
Om du väljer en lins som är billig och inte akromatisk, bör du inte ta starkare än +3 eftersom starkare linser ger större fel, som blir synliga på bilderna.
Att allting fungerar normalt innebär att AF kan fokusera till några centimeter kortare avstånd än det längsta som funkar med linsen, och att IS också fungerar, så att det är lätt att ta skarpa bilder på fri hand. En telezoom med närbildslins är ett av de allra enklaste och billigaste sätten att kunna ta närbilder.
Jag använder ett Tamron 90mm f 2.8 macro till min Canon-kamera och är jättenöjd. Det fungerar väldigt bra till porträttfotografering och till att t.ex. fota djur.
Sen måste jag också påpeka att båda dina objektiv är "zoomobjektiv", för det betyder bara att du kan zooma med dem. Det här tamrom som jag skriver om är inte ett zoom utan ett fast objektiv, dvs fast på 90mm.
Jag vill också ta närbilder men har inte råd med ett macroobjektiv, jag köpte ju kameran, haha. Men nu har jag nog bestämt mig, efter mycket vel, att köpa reverseingsring + närbilslinser.