Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4255 ggr
felixhaljeskog
2012-02-03 16:32
0

ND filter

Tänkte snart köpa ett Grad ND Filter, om de heter så? 
För när jag går in på t.ex sidan www.24.se så trycker man på ND filter men då kommer det bara upp Grå filter (ND), e de samma sak eller hur ligger det till?
Sedan står det t.ex. Grå filter ND2, ND4, ND8 och sedan finns de Fader ND filter, vad e skillnaden på dom?

Inkanyezi
2012-02-03 16:51
1

Ett gradientfilter är ett filter som har halva ytan mörkare och halva klar, med en mjuk övergång emellan, och det är inte samma sak som ett vanligt gråfilter.

Det finns två sorters gradientfilter. Den ena är ett som sitter i samma sorts fattning som polarisationsfilter, så att man skruvar på det på objektivet och kan vrida det för att få ND-sidan åt rätt håll beroende på hur man håller kameran. Den andra sorten sätts i en särskild hållare och kan också skjutas uppåt och neråt, medan hållaren kan roteras på adaptern som skruvas på objektivet. Det vanligaste märket är Cokin, men det finns också andra tillverkare.

Jag föredrar Cokin, eftersom det går att placera filtret på rätt höjd  för att få effekten man vill ha, och man inte är låst till att ha delningslinjen i mitten. Cokin gör det också möjligt att sätta filtret längre ifrån objektivet, vilket ändrar övertoningens branthet i bilden. Om filtret sitter mycket nära objektivet blir verkan av toningen mindre, och den blir kraftigare ju längre bort man sätter filtret. Med Cokin kan man stapla hållarna på varann, så att man kan använda två eller tre hållare och sätta filtret längst ut, vilket kan vara nödvändigt om man ska ha det på en lång brännvidd. Ett gradientfilter som skruvas på objektivet fungerar bara på korta brännvidder.

felixhaljeskog
2012-02-03 17:17
0

Ok men va menar du med att man kn skruva på de så man får ND sidan åt rätt håll? är inte hela filtret ND?
Men vad betyder dom olika ND2, ND4 osv?
och har du någon bra sida vart man kan köpa?

Inkanyezi
2012-02-03 21:03
1

Ett gradientfilter är inte grått hela, utan bara halva. Det har alltså en helt klar halva som man vänder neråt och en mörk halva som ska vara vänd uppåt när man tar landskapsbilder, för att man inte ska få himlen överexponerad.

Du ställde frågan så, och det är därför jag svarade på gradientfilter. De finns också med andra toner än grå, exempelvis Tobak.

Sedan finns det också vanliga ND, som är lika över hela ytan.

Fader används för att tona ut när man filmar. Det är ett ställbart filter som består av två cirkulära polarisationsfilter vända mot varann, där det yttre kan vridas för att göra det mörkare.

felixhaljeskog
2012-02-04 09:31
0

Okej tack för väldigt bra svar!
Du skulle inte kunna rekomendera något? eller någon hemsida med bra ND filter?

Vilket e bäst förresten ND2, ND4, ND8 eller Fader ND?

Inkanyezi
2012-02-04 10:48
1

Aftonbladet eller Expressen?

Nja, kanske inte riktigt så, men man kanske ska bena upp det.

• Ett vanligt ND används för att kunna använda större bländaröppning, längre tid eller högre ISO för att åstadkomma exempelvis kort skärpedjup, rörelseoskärpa eller brusighet och lågt dynamiskt omfång. Det används också när ljuset är för starkt, så att man annars vore tvungen att blända ner mer än optimalt, till exempel när man vill fotografera en stark ljuskälla.
    -
    När man behöver det vanliga ND-filtret vill man vanligen ha ganska rejäl förändring av egenskaperna, vilken av effekterna man än eftersträvar. Därför är ND2 inte särskilt användbart, och ND8 det som brukar användas mest.
    -
    Precis som med alla andra filter måste ND-filtret vara av bra kvalité och ha mycket bra antireflexbehandling. Billiga filter brister ofta på den punkten.
    -
  • Fader är bäst till just ut- och intoningar, och i regel mindre bra som ND till vanlig stillbildsfotografering, och det beror på att konstruktionen i princip inte kan bli färgneutral. När man filmar är det i en övergång från mycket mörkt som färgfelet syns, och där handlar det mer om en övergående händelse vid tagningen, att man tonar ut bilden till svart, eller tonar in den från svart. Om man använder det för att få längre tid eller större bländare på en stillbild är det nära nog omöjligt att få bra Vitbalans annat än vid ganska små ND-värden, och då är ett vanligt ND-filter bättre. Vanliga ND finns upp till 64, sex steg.
    -
  • Och det tonade filtret - Gradient, Grad - (precis som en tonad vindruta) används för att få moln och himmel mörkare, så att de ryms inom kamerans dynamik och gör bilden mer dramatisk genom att himlen får god teckning.
JazzBass
2012-02-04 11:09
0

Jag har haft en serie med Cokins filter. Funkar bra vid foto i sämre ljus som på kvällen under solnedgången men i dagsljus blev färgerna ganska illa förvanskade med dem. De är gjorda av plast dessutom. Det Hoya NDx8 gråfilter jag hade var avsevärt bättre med avseende på både skärpa och färger.

Jag har funderat på att investera i ett set med Lee filter, men de är vansinnigt dyra i förhållande, men säkert också väldigt mycket bättre…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2012-02-04 11:47
1

JazzBazz anmärkning här är korrekt. Det enda filter som jag egentligen hade användning för av Cokin är just det tonade gråfiltret, och jag har fortfarande kvar ett tonat Cokin ND8, men jag har inte gjort någon adapter till hållaren ännu för filtret. Resten av Cokin-systemet sålde jag när jag sålde min Mamiya RB67, som jag brukade använda det på.

Cokin har ingen antireflexbehandling alls. Filtren är av plast, och de är ganska dyra. Man måste ta hänsyn till att de saknar antireflexbehandling när man tar bilden, och man kan råka ut för dubbelkonturer i skarpa övergångar mellan mörkare och ljusare fält i bilden, men sällan i horisonten, eftersom den brukar ligga i mitten. Det är bara snett infallande strålar som ger parallellförskjutning av reflexen. Ljuskällor som ligger ut mot kanterna av bilden kan också få upprepade reflexer i Cokin.

Fördelen som jag ser hos Cokin tonade filter är just att man kan skjuta det i hållaren, så att man kan få delningen mellan mörkt och ljust, det tonade området, precis där man vill ha det. Det är också en fördel att Cokin-filtret kan placeras längre från objektivet, så att man kan använda längre brännvidd med tonat filter. Annars fungerar tonade filter egentligen bara med vidvinkel. När filtret sitter för nära objektivet blir det praktiskt taget ingen effekt av toningen.

När man har den vanliga kitzoomen ändras effekten av toningen när man zoomar. Störst effekt får man när det är som mest utzoomat.

felixhaljeskog
2012-02-04 13:09
0

Alltså är Grå filter bättre än ND?

JazzBass
2012-02-04 14:27
0

#8 - Det är samma sak.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2012-02-04 14:28
0

#8 Nu begriper jag inte alls vad du menar. ND är gråfilter, inget annat. ND står för Neutral Densitet, neutral täthet, dvs att filtret inte ska färga det som kommer in. Alla färger kommer in i samma proportion, så att det enda som ändras är mängden ljus, medan sammansättningen fortfarande är densamma. Så grå är samma som ND.

felixhaljeskog
2012-02-04 14:39
0

Jaha okej, nu är man ju lite ute och cyklar haha. 
Men är det Grad ND filter som inte är samma sak då eller?

Inkanyezi
2012-02-04 15:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grad står för graduated, alltså ett tonat filter.

Halva filtret är grått, den andra halvan är klar, och övergången är tonad.

På bilden står filtret i mitten, undre delen är helt klar, övre är grå, och det går gradvis över från klart till grått.

felixhaljeskog
2012-02-04 16:34
0

Jaha okej men då förstår jag :D