Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1052 ggr
gigytffyvbk
0

duger dom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ställer jag frågan igen eftersom att jag är så otålig ^^ är jag tillräkligt bra för att börja med bokningar m.m ? lägger in en bild från bassholmen fler bilder hittar ni på min hemsida www.mwfotografier.se

Jenya
0

Egentligen så e det ju dem du ska fotografera åt som ska avgöra det?

Smaken är ju som baken :) det finns säkert dem som skulle vilja att du fotograferade deras hästar. samtidigt som det finns det som tycker du borde vänta.

jag tycker du kan visa dina kunskaper genom tidigare bilder. gillar dem det dom ser så e det klart at du kan köra på det :)

[mingdie]
0

Inte för att vara dum men nej jag tycker du skall ta det lite lugnt med bokningar. Sätt dig ner och fundera på vad det innebär att fotografera mot betalning.

Du har bråttom att göra det men är du tillräcklig bra och proffesionel att ge dina kunder vad dom förväntar sig. Klarar du av att fota under alla olika ljusförhållande? Klarar du av att komponera bilden för att få den där som man vill hänga på väggen? Har du tillräckliga kunskaper i mörkrummet (photoshop) för att kunna efterbehandla med rätta färger, kontraster och skärpa? Har du till gång till minst två kameror med olika objektiv och blixt? Har du 3-4 minneskort? Har du filter för att klara av för stora kontraster vid tex. fullt solsken med ljusa bakgrunder och mörka motiv?

För när du har tagit emot ett uppdrag och står på plats så kan du inte ursäkta dig med att ljuset inte är bra, att kameran eller minneskortet gått sönder, att bakgrunden är för rörig eller att något annat inte stämmer. Det är ditt ansvar och kan du inte fullfölja uppdraget så har du slösat med andras tid och du skapar själv ett dåligt ryckte.

Efter att ha tittat på dina foton så tycker jag att du gör riktigt bra ifrån dig men samtidigt har du mycket att lära så svaret på din fråga är att du skall vänta.

Mvh/Eddie

Grimjaur
0

Mycket tänkvärt inlägg från #2.

Nu har jag bara tittat på bilden som du postade här men om den är representativ för dina andra bilder så tycker jag inte att det duger. Tyckte att det mesta kunde vara bättre; beskärning, färg/kontrast, förgrund/bakgrund, skärpa (känns inte helt bra men blir kanske inte rättvis bedömning när man bara ser den lilla komprimerade bilden och inte orginalet)..

Kanske låter hårt men jag försöker bara besvara din fråga med ett ärligt svar.

Fortsätt att öva så kommer du kunna ha bokningar tids nog, om du jäktar så kommer både du och kunden förlora på det. Känns som att det inte skulle skada ifall du gick igenom din utrustning också och funderade över om du har objektiv etc som är tillräckligt bra.

FreddanB
0

Jag har tittat på ditt galleri med dom bilderna som du visar där och jag måste tyvärr säga att du bör öva mer. Jag vill inte vara elak men många av bilderna är inte direkt dåliga men inget som jag skulle betala för. Du har dock blick för detta med att fotografera hästar så med övning kommer du i framtiden kunna ta bokningar.

Martin
0

Jag skulle vilja säga att många av de som kommentarat är på helt rätt väg, det är viktiga aspekter de tar upp.

Men, jag menar på att man behöver kanske inte två kameror och utrustning för 20-30 tusen för att åta sig ett fotouppdrag.

Jag har själv en kompaktkamera, som med mineskort kostade mig 6.200 i juni förra året. I slutet av förra året sålde jag två bilder á 3.000 kr, tagna med den kameran. Förvisso rent flax att jag blev tipsad om tävlingen där det skulle startas en bildpool och ca 100 bilder skulle köpas in för 3.000 kr st, och jag inser också att jag med den kameran inte kan drömma om 3.000 kr / foto.

Men, om det inte är så att det är one-of-a-kind-moments (bröllop, dop osv) så tycker jag att man kanske inte behöver två kameror. T.ex. skulle du kunna fotografera på en hästtävling, och efteråt visa upp bilder och erbjuda folk att köpa. Förvisso kanske du inte tjänar något alls på det - men efterhand som du gjort dig ett namn kommer det att gå lättare.

Men som sagt, att skaffa sig rykten är lätt och gör man en dålig så måste man göra 10 bra för att allt skall vara jämnlikt. Alltså är nog ett gott råd att fundera på vad och när du skall fotografera, samt hur du skall ta betalt. För som många av de andra påpekat; Om någon anlitar dig så gäller det ju att du kan leverera det du lovat att leverera, annars är det ett avtalsbrott, och det är ju ingen direkt bra PR…

mvh Martin