Nagellack (N)
Hej igen! :) Hittade dom här 2 bilderna jag tog i höstas någongång, och jag tycker att resultatet blev rätt bra, men jag vet att jag kan få liknande bilder med bättre resutat, så jag undrar om ni kan däga vad som är bra och vad som är lite mindre bra, samt vad jag ska tänka på nästa gång.
det blev ingen bild ;)
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Nu funkar det, jättesnygg tycker jag!
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
superduper snygg :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Helt godkänt resultat! Den övre gillar jag bättre, den nedre känns lite avkapad i nederkanten.
Men en del saker kunde göras bättre. På såna här produktbilder kan det vara smart att använda en mindre bländare för att få ett större skärpedjup. Det behöver inte vara skarpt över hela motivet men lite större än här tycker jag kunde vara bra. Gissar att f/11 hade varit rätt lagom.
Ser att du också använt iso 800. Använd hellre iso 100 eller 200 och stativ (eller nåt annat så du får kameran att stå stadigt), så kan du få skarpa bilder med de längre slutartider som behövs då du både sänker iso och minskar bländaren. Kör gärna i A-läge och se till att autoiso är avstängt.
Sen tror jag bilderna skulle behöva lite bildbehandling, speciellt mer kontrast. De är lite gråa nu och det kunde åtgärdas i t.ex. levels-verktyget i PS / PSE /GIMP genom att dra ändpunkterna lite närmare varann, speciellt den högra punkten kunde flyttas närmare mitten ganska mycket tror jag. Det ökar kontrasten på ett snyggare sätt än genom att bara öka på ett kontrastreglage. Bäst kan vara att använda nån sorts kombination.
Prova alltså gärna bildbehandla dessa lite så får du se vad som händer. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Eftersom du direkt ställer frågan om vad som är bra och vad som är mindre bra, ska jag försöka svara så gott jag kan.
Först det som jag tycker är bra:
- Du har provat en ganska ovanlig idé, och du har jobbat på den genom att prova olika vinklar och olika färger på nagellacket.
- - Droppen som hänger är en kreativ idé, och på den andra bilden är den närmast perfekt, genom att den har hunnit väldigt långt och är på vippen att snöras av och bli rund och falla fritt, men fortfarande hänger.
- - Speglingen av den blanka texten i den andra bilden skulle kunna utvecklas i bildidén, för att tillfoga ytterligare dimensioner, mer att se i bilden. Den ger också en intressant effekt i pölen som har bildats.
Sedan det som är mindre bra:
- Jag tycker att motivet tappar lite genom centreringen av flaskorna i bilden. Det skulle kanske vara idé att sikta lite annorlunda för att få kompositionen starkare?
- - Bakgrunden känns lite tråkig, och delningen i mörkt och mindre mörkt grått känns inte bildmässigt motiverad, och den drar bort lite av inriktningen mot motivet. Där skulle man kanske kunna få en jämnare avtoning genom att inte ha två skilda ytor, utan till exempel låta den gradvis minska i ljusstyrka genom att gå längre och längre bort från ljuskällan (blixten).
- - Båda bilderna är tagna med mycket stor bländaröppning, och därför räcker skärpedjupet inte riktigt till för att täcka hela motivet. Jag tror att motivet kan vinna på större skärpedjup genom att blända ner.
- - Kontrasten och färgmättnaden är ganska låg. Det är något man brukar fixa i bildbehandlingen efter att man har tagit bilden. Bilderna får mer slagkraft om man höjer kontrasten. Det är inte alldeles enkelt, och bästa verktyget är "kurvor", som är ganska knepigt att lära sig och brukar ta ett bra tag innan man förstår hur det fungerar.
Jag tror att det är helt rätt att använda blixten för den här bildidén, eftersom den hängande droppen kanske inte hänger så länge att man skulle kunna ta med lång slutartid. En kreativ idé är kanske att kombinera blixt och exempelvis fönsterljus, för att kanske med blixt på "andra ridå" frysa droppen när den har hunnit som längst, men få ett intryck av att den faller, genom att den syns svagt och oskarpt uttänjd genom det befintliga ljuset, som också i så fall ger ljus på bakgrunden och kanske ett mer modellerande ljus mot motivet, med lite skuggbild som accentuerar formen.
Att använda lampljus till den här bildidén tror jag inte på, eftersom det bygger på att blixten fryser rörelsen när droppen faller.
Klart en idé som kan vara värd att jobba vidare på, men det lär bli rätt kladdigt medan man jobbar med den. Nagellacket kanske inte är superbilligt heller, så vidareutveckling av idén kan falla på att det är slabbigt och kostar för mycket.
JazzBazz: tack så mycket! Tycker också att bilden blev lite avkapad, fast jag gillade droppen, så jag visste inte vilken som blev bäst. Hur ändrar man bländare? Jag är somsagt ganska ny på hela fotosidan, så det skulle uppskattas om du förklarade lite, fast jag kanske redan har hittat det? ;) jag hittade nyss vart ISO knappen är, har inte tänkt på att använda den förut, men nu kan jag prova ha det på 100 eller 200, eller ska jag körs på auto? Och jag fick ett stativ för någon vecka sen, så det kan jag defenlitivt använda! :) Jag har photoshop element 7 tror jag, visst borde det finnas det med ändpunkter där också? Tack så mycket i övrigt, nästa bilder kommer nog bli superbra :)
Inkanyezi: Tack för berömmet! Med speglingen av den blanka texten, tror du att det skulle bli bra om jag hade en spegel som underlag? Eller bara ett annat papper som i te glänser så mycket? Med centrufugiering, menar du att motivet är så centrers och att jag borde prova ha det mer åt sidorna? Hur menar du med att gå längre bort från ljuskällan? Ska jag luta bakgrunden? Hur ändrar man blämdaröppningen? Nagellacken har jag fått av min syster. Och jag gillar dom i te, så jag för det här istället för att slänga dom ;) Tack för alla tips, och förlåt för slla frågor ;)

Speglingen av den blanka texten är att texten i sig själv speglar ljuset från blixten, och den uppstår just genom att du har en relativt punktformig ljuskälla placerad strax ovanför objektivet när du använder kamerans blixt. Den projiceras på underlaget genom att ljuset är nästan punktformigt och den träffar underlaget ganska nära, så att man ser texten i ljus spegelvänt framför flaskan. Jag tycker att den effekten är fin, och den fungerar säkert bäst på ett underlag som inte speglar alltför mycket.
Att ändra bländaren är en av de grundläggande inställningarna på en kamera, så det måste du lära dig. På en Canon gör du det kanske genom att snurra på något hjul i ett visst läge, kanske samtidigt som du trycker på en knapp, eller efter att ha tryckt på en viss knapp. Du får kolla i bruksanvisningen.
Min gissning är att det finns ett hjul på framsidan strax under avtrycket, och att det kanske i läget M reglerar slutartiden om du inte trycker på någon knapp, och att om du håller ner knappen +/- så ändras bländaren. Ett högre värde betyder att bländaren är mindre, och minsta bländaren är antagligen f/16, som visas med siffran 16.
Centreringen av motivet är att du har valt att ha själva flaskorna i mitten. Om du tittar på andra bilden, så har du klippt av lite för mycket nertill också. det handlar om hur du komponerar bilden. Det kan vara lättare att komponera i direktvisning på skärmen än när man tittar i sökaren, och att det är centrerat betyder ju att det är i mitten. Jag skulle vilja flytta flaskorna lite åt vänster i bildytan, för att få öppningen på den som droppar lite närmre mitten. I den andra bilden kanske man skulle vrida lite grann på flaskorna eller ändra riktningen man tar ifrån, för att ingen av dem ska komma helt tvärt mot kameran. Man får prova olika vinklar för att hitta vilket man tycker är bäst.
För kompositionen kan det kanske underlätta att inte zooma in fullt så mycket, så att man har mer luft åt alla håll och kan experimentera med beskärning för att hitta en fin balans i kompositionen.
Känner mig så dum, bländaren är antagligen den man kan ändra från -2 till +2? Eller detr det ända med +/- på min kamera, iallafall vad jag hittar. Får leta efter det. Jag har inte klippt något i bilden, dom är precis som dom var när jag fotade dom ;) får tänka på att zooma ut lite, OXH sedan beskära, det är lättare och blir finare också :) Jaha, nu fattar jag :) får tänka på att zooma ut som sagt :)

Nej, det är inte i automatlägen som du kan ändra på det sättet, utan det är när du ställer kameran manuellt. Samma knapp och hjul har olika funktion beroende på vilket läge du har på funktionsratten.
- När ratten står på P ändrar du på tid och bländare samtidigt om du inte trycker på knappen, utan att exponeringen ändras, och om du trycker ner knappen ändrar du exponering, det som kameran visar med +/- och som vi kallar kompensation.
- - När du har den i läget A ändrar du också kompensationen om du trycker ner knappen, men bländaren om du inte trycker.
- - I läget S (Tv) ändras slutartiden när man inte trycker på knappen och kompensationen när man trycker ner den.
Men i läget M ändrar man tid utan att trycka och bländare när man trycker ner +/-.
Den största bländaröppningen varierar med zoomläget, så att den är 5,6 när du zoomar in, men 3,5 när du zoomar ut. Minsta öppningen har kanske värdet 16. men det kanske kan gå högre, som exempelvis 22. Det finns skalor inne i sökaren som visar bländar- och tidsvärden, och du måste lära dig vilka de är.
När jag har mitt hjul på AV och snurrar på ratten ändras ju den det stog F 5.6 från början, men om jag snurrar åt vänster blir det upp till 4.0 och åt höger kan det bli 29, är det helt fel?

Nej, det är inte fel, utan det är nog alldeles rätt. Då är det bländaren du ändrar. Du kan ändra bländaren i de andra lägena också, men på olika sått. Prova läget M och se hur du kan ändra både tid och bländare, och hur ljusmätaren samtidigt visar dig om kameran tycker att det blir underexponerat eller överexponerat eller rätt exponerat.
När jag har den på M, ändras 1/200 till 1/250 osv, det är ju väl hur lång tid bilden tas eller hur man nu säger, men set unte att bländaren ändras någonstans? Ucsh känner mi så dålig när det gäller det här, fast man måste ju göra saker man inte är bra på för att bli bättre, ellerhur ;)

Om du bara snurrar hjulet så är det tiderna som ändras i läget M.
För att ändra bländaren måste du hålla ner knappen +/- medan du snurrar hjulet.
Läs igenom bruksanvisningen, och läs om och om igen partierna där det står hur man tar manuellt och med de andra lägena på ratten, och prova samtidigt det som står där.
Kompensationen, det där som var -2 och +2 äe också en viktig sak att lära sig, inte bara var man ställer in, utan framför allt hur det funkar. Tillsammans med det kan du undersöka histogrammet som man kan se när man chimpar bilden, och en funktion som kallas högdagervarning (kanske högdagrar). och som är väldigt bra att förstå, så att man kan använda det för att få rätt exponering.
Och en annan väldigt viktig sak så länge du inte arbetar med råfiler (RAW, .CR2) är att du lär dig ställa in en egen Vitbalans i kameran. Det är en alldeles särskild regndans i Canon, men när man kan den är det lätt som en plätt. Man måste öva på det, för att det ska sitta när man ska använda det.
På skivan som följde med kameran finns bruksanvisningen antagligen så att du kan ha den i datorn, och då kan man söka på alla begrepp och kanske lättare hitta partier som man vill komma åt.
Jag får leta upp instruktionsboken, har snabbläst den 1 gång, och nu är den bora… tror CD skivorna ligger i någon låda iallafall, kan kolla upp det imorgon när jag har lite mer energi :)
Tack så jättemycket, du verkar vara en jätteduktig fotograf, med mycket kunskap. Kommer defenlitivt fråga dig om det är någon liten smågrej jag ska fråga om :)