Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1080 ggr
KickanW
2

Fotograf i såpbubbla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en vän som har som intresse att göra gigantiska såpbubblor. I höstas stod vi några stycken och blåste lite bubblor på Sergels torg i Stockholm och det hela blev en succé bland både barn och vuxna som passerade.

Gick nu igenom alla de foton jag tog från tillfället och hittade en som jag gillar extra mycket. Jag har lyckats fånga en annan fotograf genom bubblan, när han dessutom gör tummen upp åt mig eller åt min vän (vet inte riktigt).

Kanske någon som känner fotografen?

KickanW
1

Lite fler åskådare och fotografer.

KickanW
1

Och så en sista bild.

Ove555
3

Trevliga bilder! Själv tog jag lite bilder från en bakluckeloppis i somras, sådana bilder bland folk där det händer roliga saker tycker jag är bland de mest intressanta att titta på

DesK
0

Kul bilder alla 3 Glad Första bilden fick mig att skratta, det ser ut som om tjejen i bakgrunden står och håller för öronen Skrattande

Den här typen av bilder vill vi gärna se mer av Glad

/Désirée

Ove555
2

Tycker ju sådana här foton är intressanta att titta på. Det är bara det att när jag tatt sådana bilder har jag varit lite fösiktig med att lägga ut dem, eftersom jag inte frågat de som är med på bilderna om dom tyckte det var ok att jag la ut dom på internet. Eller kan man anse att det är ok att lägga ut sådana bilder på internet utan att fråga dom som blivit fotograferade om man får göra det?

Det har hänt en gång att jag la ut en bild här där en man stod närma min kamera, och att jag efteråt bad en adiminstratör att dölja hans ansikte eftersom jag inte frågat han om jag fick lägga ut bilden på internet

Inkanyezi
2

#5 Det finns inget hinder alls att lägga upp såna bilder här, och bilden från Markaryd, som du bad DesK ta bort ansiktet från, blev enligt min mening förstörd av ingreppet. Det hade varit bättre att låta det vara kvar, för bilden var inte av sådan karaktär att den kunde anses kränka personen.

Ett problem för DesK när hon skulle ta bort bilden var att det då inte gick att ta bort bilder, man kunde bara ersätta dem med en annan bild, vilket jag exempelvis har gjort vid otillåten publicering, då jag satte in en bild med text som talar om skälet till att bilden har tagits bort.

När det gäller icke-kommersiell publicering är det fritt fram med personbilder. Det är bara bilder som är ägnade att kränka den avbildade som är otillåtna. Om några sådana bilder dyker upp här så tar vi bort dem. Märk att det inte är bara att den avbildade känner sig kränkt, utan det handlar om att bilden ska vara ägnad att kränka, vilket i stort sett betyder att personen som avbildas genom publiceringen sjunker i andras aktning.

Ove555
3

Ser att du länkade till hela tråden och inte bara bilden. Erkänner att mitt uppförande inte var så bra där, men bad ju faktiskt om förlåtelse för det efteråt.

"#2011-06-19 16:33

Tack för det! Och förlåt att jag brusade upp

KickanW
2

Tack för era fina kommentarer. Jag gillar också den här sortens foton, även om jag tycker att det är svårt att få till dem tekniskt och estetiskt.

Angående människorna på bilden så tycker inte jag att det är tveksamt när det handlar om en så pass offentlig plats som sergels torg. Därifrån filmar ju t.ex. TV och fotar tidningar titt som tätt, så jag tror inte att någon skulle känna sig kränkt av de här fotona! :)