Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1262 ggr
Jagebest
0

Liten kamera ...

Jag ska nu köpa en ny systemkamera. Gillade ej min förra eftersom den var så stor.  Jag är mycket för mindre kameror. Nu har jag letat runt lite och kollat på olika mindre systemkameror. Jag har fastnat för en sony alpha nex 7: länk http://alatest.se/produkttester/digitala-systemkameror/sony-alpha-nex-7/po3-146931733,248/

eller sony alpha nex 5 :länk http://alatest.se/produkttester/digitala-systemkameror/sony-nex-5n/po3-152741592,248/

Jag undrar vilken som är bättre? Eller har ni andra tipps på små systemkameror. Jag undrar även om dem små är sämre än dem stora.. det ser inte ut att vara så men kanske (:

Inkanyezi
1

Nex 7 är den klart bättre av de här två, både hanteringsmässigt och i prestanda.

Den är en aning större än Nex 5, men jag tycker att det gör den lättare att hålla i, och genom att den har en sökare är det också lättare att hålla den stadigt mot ansiktet i stället för att vingla omkring med armlängds lucka.

Det handlar om en mycket kompetent kamera, och det finns bara ett problem med den, som har med översvämningar i Thailand att göra. Det kan vara svårt att få tag på den, eftersom produktionen ligger efter och leveranskapaciteten inte har tagit riktig fart ännu.

Och du kan lugnt utgå ifrån att NEX 7 inte är sämre än många större kameror. Det är samma storlek på sensorn som på de flesta systemkamerorna, och en bättre sensor än nåstan alla de andra.

Det finns olika uppfattningar om fördelar och nackdelar med EVF, dem behöver jag knappast gå in på här; en av de stora skillnaderna är att en optisk sökare visar bilden i realtid, medan EVF eller skärm visar den en mycket kort stund efter, och i vissa dynamiska lägen, särskilt när det handlar om sport eller snabbt rörliga motiv, kan AF baserad på fasdetektering vara snabbare. Snabbheten i fokusering hos DSLR har också ett pris, att det inte alltid blir rätt. Fort men fel. Det problemet finns inte hos NEX.

De här spegelfria kamerorna från Sony har också en mycket stor fördel när man ställer skärpan manuellt, till exempel om man har objektiv som kommer från någon annan kamera. De har något som kallas "Peaking" och som visar vilka områden i en bild som har högst kontrast. Det gör att man kan fokusera mycket snabbare än vad man någonsin kunde innan AF fanns.