Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2573 ggr
[kattsson]
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, en ganska rolig grej faktiskt, Min kille påstår att tapeten är grön och jag påstår att den är brun….Nu behöver vi något avgörande här vad det kan vara.

Tack för svar :)

[kattsson]
0

Funkar inte bilden :O!?

ks.gerbil
0

nä :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

[kattsson]
0

Tog bilden via mobilen, men jag får väll ta kort via kameran och se om det funkar då :/

ks.gerbil
0

det är något fel på hela iFokus typ just nu :/ vissas avatarer syns t.ex. inte :/

fidojunior
0

Jag ser bilden och jag tycker tapeten är brun.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

fotogymnast
1

Om man trycker på den ser man den :) Jag tycker också den är brun ;)

MarHai
0

Brun :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Vargöga]
0

Bilden gör sig inte rätt med ett sånt dåligt ljus. Visserligen ser den brun ut men det är ganska mörkt på bilden och sen den där lampan som lyser starkt upp mot väggen.

Inkanyezi
1

Som sagt, på bilden är tapeten brun, men i verkligheten kanske den är grön?

MissInAction
0

Ja det ser verkligen brunt ut på bilden men om det är pga. ljuset så kan jag tänka mig att man på plats kan tycka att den är grön. 

Haha, jag hade en reflex som var orange, helt klart, men som min sambo påstod var rosa. Kanske har män och kvinnor olika färgseende Flört

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

ks.gerbil
0

nu såg jag bilden :) tycker oxå den är brun :P

Ove555
1

Jag tycker den ser övervägande brun ut, men vad jag ser så är den lite grön också

[Woozy]
0

Brun.

[kattsson]
0

Ja, kul att många av er säger att den är brun :D
Vilket även jag tycker att den är, men min sambo en en envis karl :D Han tror fortfarande att han har rätt :O

cinna
0

Om väggen är grön, vilken färg har då de gröna växterna bredvid? Eller de gröna ljuslyktorna på hyllan? Tungan uteOskyldig

Väggen ser vääääldigt brun ut i mina ögon…

Bara av ren nyfikenhet: Hur är det med hans färgseende? Har han testat det? Väggen kanske *är* grön för honom…

[Hjärnans-virvlingar]
0

Tapeten ser helt klart brun ut - men min man svarade grön han också. Där vet vi däremot att han har defekt färgseende och om man ber om den gröna pennan får man oftast den det står Brown på och tvärtom.

Defekt färgseende är något som är ganska vanligt hos män, det kan förekomma hos kvinnor också men det är ytterst sällsynt.

Niini
0
[kattsson]
0

Oj, börjar fundera om han faktiskt har ett problem med sitt färgseende  :O
Fast det nekar han till förståss :/

Inkanyezi
2

#18 Förefaller ju sannolikt, men det kan också vara så att det finns ett inslag av grönt, som för honom definierar färgen på tapeten. Hur man definierar färg kan vara olika, och brun är inte en färg när vi ser till spektrum, utan en blandning, där grönt ingår. Det är alltså inte en slags röd med inslag av svart, vilket kanske blir extra tydligt när vi ser det som brunt på en bildskärm, där bilden är uppbyggd av de tre additiva färgerna rött, grönt och blått.

Så det kan vara olika hur vi beskriver samma färg, även om synen kan uppfatta den snarlikt. Vi kan egentligen aldrig veta hur någon annans synsinne uppfattar färgen, och det enda sättet att prova om det finns ett problem med färgseendet är att testa det enligt de normer som finns för färgblindhet. Alla uppfattar färgerna på olika sätt, och färgblindhet är att inte kunna särskilja vissa färger, medan vi ändå kan beskriva en brun färg som grön utan att ha några problem att särskilja den från andra gröna nyanser.

[filippa99]
0

Brun