Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 6966 ggr
Tim
0

Fotografera Gruppbild!

Dom senaste veckorna har jag fotograferat mycket familj och vänner i grupp! Nästandvarje gång jag har fotat så blir det oskarpt i ansiktena som är men på bild!

Vad kan detta bero på?

Och vad är det man skall tänka på när man fotar gruppbilder?

JazzBass
0

Hur har du valt var fokus ska sitta? D.v.s. vilken autofokusmetod har du valt och väljer du själv var fokusen ska sitta eller låter du kameran sköta den biten?

Dessutom, fotografera med så liten bländare som möjligt (d.v.s. som ännu ger acceptabel slutartid och bildkvalitet, kanske f/8), för att alla på bilden ska bli skarpa (om du använder systemkamera). Det kan dock kräva att du använder blixt eller höjer iso något.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tim
0

Jag använder Nikon D3100, jag använder en fokusering som fokuserar på allt! Det är ingen fokus punkt som man väljer utan den fokuserar på allt.

fia-mia
0

En kamera kan inte göra 100 % av bilden helt skarp. Jag skulle använda manuellt fokus och sätta fokuspunkten på någons ansikte. Om motiven rör sig kan du välja fokuspunkt själv men har AF på.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

JazzBass
0

#2 - Så funkar inte kameran. Har du det fokusläget aktiverat söker kameran upp nåt som den tror att du vill ha fokus på. Ibland hamnar det i bakgrunden, ibland rätt. Så om du inte vill att kameran ska gissa var du vill ha fokus så gör du bäst i att välja enpunktsfokusering istället.

Manuell fokus avråder jag dock från, då det är stor risk att man lägger skärpan fel då på grund av den lilla sökarbilden och mattskivans karaktär. Autofokus funkar bäst, bara man väljer fokuspunkt själv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tim
0

#3 #4 Om jag har enpunkts fokus blir det inte fokus bara på ett ansikte, och oskarpare när man kommer längre bort från den punkten man väljer?

Skulle 3D fokusering fassa bra?

Hur skall man tänka med ljus?

Inkanyezi
2

Du måste till att börja med inse att en kamera inte kan fokuseras på allting.

Fokus ligger alltid på ett mycket tunt plan, parallellt med sensorn, men via skärpedjupet kan man ha godtagbar skärpa över ett visst omfång av avstånd från kameran. Det är egenskapen man utnyttjar när man tar en gruppbild och avser att alla ansikten på bilden ska bli skarpa.

Du kan endera själv ställa skärpan på den bästa punkten för att skärpedjupet ska kunna täcka in alla ansikten, men då måste du ta hänsyn till vilken bländare du kan använda, så att du ordnar gruppen tillräckligt tätt för att alla ska kuna bli skarpa. Enklast ställer man skärpan rätt genom att bara använda en enda punkt för inställning när man använder AF på en spegelreflexkamera.

På D3100, liksom många andra kameror med direktvisning, kan kameran använda ansiktsigenkänning vid fokuseringen, men bara när man ställer in direktvisning. När kameran känner igen ansikten försöker den ställa in så att det blir skarpt på så många ansikten som den kan hitta. Den tar då hänsyn till skärpedjupet, så att den vid "porträttautomatik" kan välja att minska bländaren för att alla ska hamna inom skärpedjupet. Det funkar bara när man har mycket ljus; i annat fall ställer den någonstans i mitten av alla ansikten och då kommer de närmaste och de som är längst bort att kanske bli oskarpa.

Så om du inte vill lära dig hur man gör själv för att få så många som möjligt skarpa, har kameran en inställning där den hjälper dig med det. Om du använder läget A och direktvisning, så kan du själv bestämma bländaren, och då kan kameran ställa avståndet för att få alla ansikten skarpa om du har valt tillräckligt liten bländare, men om det inte är mycket ljus kan slutartiden bli ganska lång. Om du har extern blixt och softboxar eller reflekterar mot tak eller vägg strax bakom dig, kan du kanske få tillråckligt ljus om blixten är stark och du väljer högt ISO.

Med din gamla kamera var det lättare att göra det här.

Tim
0

Jag fattar att kameran inte fokuserer på allt!!!!!

Och när du skriver "Med din gamla kamera var det lättare att göra det här." menar du då att jag inte skulle byta kamera??? Eller att det var dumt att byta kamera???

Inkanyezi
4

Du har ju dina egna skäl till att du bytte kamera, så det har inget att göra med om jag tycker det var dumt eller vad jag kan tycka att du "borde" göra. Det är bara en upplysning, där den faktiska bakgrunden är att din nuvarande kamera har en helt annan teknik för fokuseringen när den används med optisk sökare. Om man använder den med direktvisning så kan den välja ut ansikten i bilden och fokusera på dem, men fokuseringen går inte lika fort som när man använder sökaren och väljer fokuspunkt.

Skillnaden i enkelhet för ansiktsfokusering mellan NX och DSLR är att man på den förra bara väljer en annan fokusmetod, medan man på den senare måste ställa om till direktvisning på skärmen och inte kan använda sökaren när man ska ha den funktionen. Men den finns ju också på D3100, så de två sätt som är enklast för att få alla ansikten skarpa är att endera använda fokuspunkt på någon som är ungefär mitt i i djupled och tillräckligt liten bländare, eller med direktvisning och tillräckligt liten bländare välja ansiktsigenkänning. Det lär bli samma resultat vilken av metoderna du än väljer.