Vid allfartsvägen
Tog den här bilden i söndags kväll. Tänkte först skicka den till utmaningen men tyckte inte den platsade där. Kanske jag kan få kritik på den här i stället?
Canon eos 60D, Canon 50 mm 1:1,8, 1/250, bl 5,6, iso 640, Vitbalans mulet, bildstil standard, skärpa + 2 steg, kontrast + 2 steg, exponeringskompensation +1 och 2/3
Eftersom den blev överexponerad mörkade jag sedan ner den i Windows Live Photo Gallery
Trevlig bild som på ett bra sätt dokumenterar vinterlandskapet, samt typen av busskur på den aktuella platsen. Vitbalansen känns som något avvikande. Fotar du i RAW-format torde du på ett enkelt sätt kunna korrigera den lilla defekten i efterhand.
Varför mörkar du ner bilden i Microsoft Live Photo Gallery när du har tillgång till Adobe Photoshop Lightroom?

#1 Det är så enkelt att jag tycker det är mycket lättare att redigera bilderna i Windows Live Photo Gallery. Men om någon som är bra på Lightroom 3 vill försöka lära ut en del viktiga saker om programmet här på forumet så är det inget jag har något emot
#2 Kolla gärna vad Moderskeppet kan erbjuda till en mycket rimlig kostnad:
http://www.moderskeppet.se/butik/produkt/lightroom-3-for-fotografer/
Har kursen Lightroom 3 för fotografer. Men tycker inte det verkar vara lätt att lära med hjälp av den kursen. En sådan kurs kan man ju ha en viss nytta av, men det skulle vara mycket enklare att lära sig på ett forum av någon som är bra på programmet som man kan ställa frågor till om det uppstår problem
#4. Lightroom är ett enormt omfattande program. Eftersom du nu är intresserad av redigeringsdelen, så tycker jag att det som du kunde göra efter att du fått lite rätsida på biblioteksmodulen är att i framkalla-modulen gå igenom en flik i taget och verkligen kolla hur allt i den fliken fungerar och påverkar bilden innan du går vidare till nästa.
Det bästa sättet att lära sig programmet är att använda det tillsammans med nån erfaren användare som instruera dig och ge tips och råd vid sidan om. Vi här står gärna till tjänst och svarar när du har några specifika frågor om programmet eller hur du ska göra för att få till ett visst resultat.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus