Redigera IR foto
Hallojsan! =)
Har gått och blivet förälskad i IR fotografering. Någon som har erfarenhet av IR fotografering?
När det gäller efterbehandlingen av IR bilder har jag bara sett att man har gjort det med antingen PhotoShop CS4 eller CS5. Jag undrar om man kan göra samma efterbehandling av IR bilder i PhotoShop Element 10, eller måste man köpa CS5 för att få bra resultat av IR bilder…?
Tacksam för svar. :) //:Cochon
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

IR-bilder kan behandlas i alla bildbehandlingsprogram, men du kan inte fotografera IR med en vanlig kamera om den inte är konverterad, eftersom det sitter ett filter som hindrar IR framför sensorn. I och för sig går det, om du har ett mycket tätt rödfilter som bara släpper igenom IR, men exponeringstiderna blir väldigt långa, och därmed får man mycket brus och låg kontrast.
Man kan fuska i bildbehandlingen och göra bilder som i viss mån liknar IR-bilder, och det går att göra i nästan alla bildbehandlingsprogram.
#1 Jo jo, det vet jag. :) Men min fråga var, kan man få bra resultat med bara element? Har tänkt köpa ett IR filter som filtrerar bort allt ljus under 720nm som jag kan ha till min D7000. Vet du hur bra D7000 funkar till IR förresten? Antar ,som du skriver ovan, att slutartiden kommer säkert gå upp till 20-30 s även i dagsljus. Har ingen koll på hur mycket IR-ljus filtret i D7000 filtrerar bort, men vet om ha det finns ett filter där. Vet även hur man tar ut det, men vill helst låta min D7000 vara till vanlig fotografering. Men om jag fastnar för IR-fotograferingen så kommer jag nog köpa ett hus till som jag tar ut filtret från och har det endast till IR fotografering. Vet du om man kan ha AF hvis man byter ut filtret som filtrerar bort IR mot ett filter som filtrerar bort ljus under 720nm?
Jo, fuska till sig IR går, men enligt mig blir det inte lika bra som ren IR. ;)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Det finns faktiskt kameror som kan ta IR utan konvertering, och de kan vara bättre alternativ om du verkligen tänker fotografera IR, Sigma SD1, SD14 och SD15. En SD14 kan man sannolikt komma över till ett hyggligt pris, även om inte särskilt många är sålda.
Annars är ett annat vettigt alternativ att skaffa ett äldre kamerahus och plocka bort filtret. Att göra det med din D7000 tycker jag är dumt, med tanke på att det är en ganska dyr kamera och väldigt bra till det den är till för, att ta synligt ljus.
IR ställer en del speciella krav, och objektivet behöver ställas in på lite kortare avstånd när man tar IR, eftersom brännvidden blir lite längre för den längre våglängden. Riktigt skarpt får man det aldrig så länge det finns synligt ljus med, men om man har ett mörkrött filter kan man få skarpa IR-bilder. Just att skärpan inte blir lika bra gör att du inte behöver sikta på lika hög Upplösning på sensorn om du konverterar en kamera till IR. En Nikon D40 kanske går att få till ett bra pris?
Men om du bara ska prova, kan du använda ett filter som blockerar i stort sett allt synligt ljus men släpper igenom IR. Det blir långa exponeringstider, och ganska kraftigt brus.
Det finns ganska mycket information om IR-foto på nätet. En av de mer informativa sidorna om filter är Ken Rockwells.
#3 Aha, den ska jag kolla efter den. Är det en kompaktkamera eller system?
Haha, min D7000 plockar jag inte sönder, hvis något går snätt kommer jag bli galen. xD Men jag vet att D70 ska vara den bästa kameran att fota IR med för dens filter ska tydligen vara väldigt dålig. Men ja, hvis jag ändån vill plocka ut filtret kanske jag ska sattsa på ett billigt hus, hvis något råkar gå snett, vilket jag inte hoppas. ;) Men ett Nikon hus är nog bäst eftersom jag redan har objektiv till det i så fall. Jo, en D40 kan man säkert lyckas få för en billig peng. ;)
Tror att jag kommer börja med IR foto, tycker det verkar grymt intressant/kul. Men vill helst kunna redigera bilderna så dem blir fina också, vilket nog är det största bekymret just nu, eftersom jag inte tycker att IR bilder direkt från akmeran är särskilt intressanta. ;P
Hej !
Är inte hundra på IR bilder än men min uppfattning av det lilla jag har testa av det och kollat i Guider så går det till typ så här.
Det ska funka bra med Elimetal 10 i Ps behöver man alla fall följande inställningarna.
Du behöver för att få en IR-bild är "Levels som gör att du kan göra saker och ting Ljusa etc mörare där det kan behövas, efter det behöver du använda dig av en Channel Mixer där du ska gå in i dom olika output channel Röd och blå och byta platts på red 100% till 0 och Blue 0 till 100% och tvärt om i den Blå kanalen. Det som händer då är att du får en mycket lila blå aktig bild som huvudsakligen en "heftig redigerad irbild består av"
Efter det ska du bara kunna fin fixa med lite ljus under hue/saturation inställningar för att få en bra färg inställning…
sen som Inkanyezi säger så behöver du inte någon spec kamera det ända du behöver är din D7000 och ditt Ir filter 720 nm.
Vad jag har förstått det genom lite forskning på internet… så uppgifterna är inte 100% men ´det är vad jag har fattat det som :)
Lycka till :)