(N) Tågstation
Om du fotat när ett tåg närmar sig så skulle nog bilden bli mer intressant, sen tycker jag skärpan skulle vara bättre
Försökte med ett tåg. men jag vet inte riktigt hur man får så det ser ut som att tåget rör sig, så bilden blev ganska fail :P Ja, Det ska jag tänka på nästa gång att inte hya skärpan så nära :) Tack! :D
That that don't kill you can only make you stonger

Jag är inte helt övertygad om att större skärpedjup skulle göra bilden bättre, men där kan åsikter skilja sig. En av egenskaperna hos systemkameran är ju just att man kan få mindre skärpedjup än när man tar med ett mindre format.
Om man vill öka skärpedjupet måste man blända ner. Här har du använt största bländaren, vilket ger ganska kort skärpedjup, och du har använt högt ISO, och kort slutartid. Om du vill att ett tåg i rörelse ska återges med rörelseoskärpa, måste du använda längre slutartid när tåget rör sig i huvudsak ifrån eller emot kameran. Det kräver så klart att du kan hålla kameran tillräckligt stilla. Det bästa är att ha stativ, eller i andra hand ett bra stöd. Jag tror att om det ska vara ett oskarpt tåg med, ett tåg i rörelse, så ska man inte se dess front om det kommer emot en. Man får antagligen prova lite olika varianter, med tåg på olika ställen i bilden för att se vilket som ser bäst ut. Ett tåg skulle dominera bilden ganska mycket och ge ett helt annat intryck, som mer associerar till resan än den övergivna ensamhet som väntandet på en nära nog tom och dragig perrong innebär.
Som alla andra motivområden är järnvägen värd att utforska bildmässigt.
Jag tycker att kompositionen i bilden är väldigt väl sammanhållen, med stolpen till höger, och spårens krökta diagonal. Kanske den skulle vinna på att kunna se texten på den elektroniska informationstavlan som blicken dras till genom att de diagonala linjrena av spåren till vänster och skylten uppe till höger pekar dit?
#3 Tack så jätte mycket! Detta ska jag skriva ner på ett papper och ta med mig till nästa gång jag ska fota :D
That that don't kill you can only make you stonger