Utmaningen - omgång 12
Temat för denna omgång av utmaningen är LESS IS MORE (alltså "mindre är mer" på svenska, direkt översatt). Temat går att tolka på massor av sätt så det är bara att gnugga geniknölarna och försöka komma på nåt kul och passande. :-)
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 5 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast under torsdag kväll 26.1, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Sällskap
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Vad tycker ni, är det bra så här med 4 bidrag eller ska vi förlänga tiden över helgen?
För min del får du gärna förlänga, jag säger varken bu eller bä 
Kluring om Ryssland
Mig spelar det ingen roll ;) .
Ok, vi förlänger tiden då fram till söndag kväll (ev. må morgon). Ut och fota ni som vill vara med! (Innebilder går också bra förstås…) ;-)
Glömde visst bort den här tråden igår.. hade så mycket annat på gång. Men här är bidragen alltså denna omgång:
#1 av myhombrero - Less is more
#2 av ef03 - En kan också vara för mycket…
#4 av MissInAction - Sällskap
#9 av texasmamma - I'm Hungry!
Kommentera alla bilder och dela ut 6p enligt eget tycke, max 3p till samma bild. Det är ju inte så många bidrag den här gången så kanske alla hinner kommentera innan inkommande fredag kväll kl 20? I så fall får vi igång en ny utmaning till helgen. Fritt fram att ge förslag på nästa tema! 
Kul bild, fint exponerat och ljussatt! Minus är att kanterna är lite ojämnt softade, kunde ha gjorts mer noggrant tror jag. Funderar också på varför tjejen med enkronan är så glad jämfört med den andra, men bra att man sätts och tänka lite… :-) 1p
Usch, jag hatar begravningar. Har lite svårt att förstå rubriken och kopplingen till temat här, men bilden är jättebra. Snygg softning, och de dämpade färgerna och kontrasterna passar motivet bra. 2p
#3 av JazzBass - Snötäckt
Min bild.
Saknar nånting att fästa blicken vid i den här bilden, men den ruggiga stämningen återspeglas väl i bilden. Den ensamma vandraren upptäckte jag först efter en stunds betraktande. Tror du kompositionsmässigt kunde ha utnyttjat staketet bättre, t.ex. genom att gå närmare det och fotografera lite mer längs med det men så att du fortfarande får med personen på bild. 1p
Snygg bild! Gillar den enkla kompositionen här och skärpan på den lilla fågeln (Grönfink? Jag är urdålig på fåglar). Snyggt fotat, passar bra in i temat. 2p
Oki här kommer mina kommentarer!
#1 Less is more
(Helt oväsentligt men först tyckte jag det såg ut som att modellen till vänter hade cornflakes i sin hand!
)
Jag gillar bildidén mycket. Blir förvirrad dock av det suddiga och allt det vita, det ger mig kopplingar till hur "Himlen" framställs i filmer.. som att det antyder att de är döda. Så det blir lite för mycket budskap för mig. 1p.
#2 En kan också vara för mycket…
Vackert med det ljusa runtomkring och jag gillar särskilt att det är både gråskala och färg på flera ställen i bilden! Jag tycke också om kompositionen och att jag med hjälp av blommorna leds igenom bilden. Enda minuset är att fönstret stjäl lite för mycket uppmärksamhet. 2p.
#3 Snötäckt
Jag undrar vad som är meningen att ska vara temat? Är det fotspåren, är det växterna, eller är det helheten - att landskapet ser öde ut och man ser ett par "levande" ting nära kameran? Hoppas du förstår min undran
Annars så tycker jag om att bilden på en gång kastar in mig i ett kallt, kargt snölandskap.. och jag gillar speglingen i färgerna, från himlen till marken. 2p.
#4 Sällskap, är min bild så den låter jag bli
#9 I'm Hungry!
Här är det ju solklart vad som är i blickfånget. Fågeln har noll konkurrens om uppmärksamheten! När jag tittar på bakgrunden så tycker jag visserligen om den. Väldigt mycket, till och med! Mest för att fågeln och kvisten då ser inklippt ut… det blir surrealistiskt. 1p.
Ett kul tema kan vara "Tradition" eller "Tid", om ni inte haft det förut 
Kluring om Ryssland
1 av myhombrero - Less is more, Min egen bild.
Jag gillade inte den vita skuggningen runt bilden. Det är i övrigt en fin bild. En anings mörk för min smak. 1 poäng
Det jag stör mig mest på är den blå tonen i bilden. Jag hade velat se snön mer vit. Det känns så onaturligt på nått vis. Sen förstår jag inte vad som skulle vara focus i bilden. Vassen eller båten ? Jag hade nog velat att en av de sakerna försvinner. En ganska vanlig bild med fint ljus, bra skärpa. 1 poäng
Jag fick förstora upp den för att överhuvudtaget se människan och först då förstod jag bilden. Jag älskar ljuset, den mystiska stämmningen och färgerna precis i min smak. Jag stör mig dock på att staketet är placerat nästan mitt i bilden. Hade velat se det längre ner. 2 poäng
Bra skärpa, fint ljus. En fin bild. Fågeln kunde dock ha fått vara med centrerad. Kanske inte direkt i mitten men mer i bild. 2 poäng
1# En fint komponerad bild, som man fick fundera lite över. 1P
2# Min egen bild. Var själv lite osäker på om den var "för" mörk…
3#Jag gillar den blå tonen i bilden - känns bara ännu kallare så :) 1P
4#Fick även jag förstora den för att se människan i bilden. Fin stämning. 1P
9# Min favorit - älskar foton på småfåglar. Fin komposition. 3P
En bra och rolig bild men den känns lite onaturlig, förmodligen de suddiga konturerna. Hade varit intressant att se en variant med bara händerna mot det vita. 1p
Begravningar kan man vara utan men det är en vacker och stämningsfull bild. Gillar kompositionen och det mjuka dova. 1p
#3 av JazzBass - Snötäckt
Härlig blå färg och djup i bilden, ett motiv som verkligen stämmer med temat. Flera små detaljer men det stora tomma dominerar. Himlen är helt underbar. 3p
Förstår inte riktigt tanken och tolkningen men det är en fin vintrig naturbild, kanske lite för gul, (kan vara min skärm) 1p
Min bild är gulaktig för att den har retro-inställning xD Sorry, ville bara säga det.
Kluring om Ryssland
Kul att alla kommenterade så snabbt denna gång.
Här är de slutliga poängen:
myhombrero: 4p
ef03: 6p
JazzBass: 7p
MissInAction: 5p
texasmamma: 8p
Grattis texasmamma! En bild väl värd vinsten. 
Om vi i nästa omgång kör på nåt av de teman som Maria föreslog, "tradition" eller "tid", vilket röstar du på? Själv röstar jag på det senare men båda skulle funka tror jag.
Grattis! :) Kul erfarenhet, detta med utmaningen. Jag röstar isåfall på tid, eller tiden :)
Kluring om Ryssland