Foto iFokus

Foto

Etikettfordon-och-sport-ej-kritik
Läst 3495 ggr
Elshira
0

Lite tipps - fota cross

Jag var förra helgen och fotade lite när pappa med vänner körde isbana. Jag fick då för första gången sedan jag skaffade min nya kamera fota något som rörde sig - snabbt!

Till skillnad från hästarna så hängde ju "tyvärr" inte autofokus med här utan jag fick fokusera manuellt. Jag tog några bilder där jag fokuserade på ett ställa och väntade på att motorcyklarna skulle befinna sig på rätt ställe, men försökte även följa några motorcyklar på håll när de susade förbi! Det tog en stund att komma ihåg vilket håll man skulle vrida åt när de körde bortåt/mot mig… Oskyldig

Alla bilder är tagna med bländare 5.6 och exponeringstid 1/400, och i början med iso 800 och de mörkare bilderna med iso 1600. Det var nödvändigt med så "lång" exponeringstid och högt iso då det var mulet, snöade och dessutom börjar det ju skymma ganska tidigt,  sista bilderna togs vid halv 3. Märkte dock att jag ska försöka hålla mig till max iso 800 :P

Jag hoppas dock på att få fotta på banan på en isracingtävling om någon månad, och med lite tur blir det sol vilket hjälper mig med att få till skarpare bilder :)

Jag undrar dock, om jag skulle försöka mig på att prova att ta "sportfoton" där själva objektet är skarpt men bakgrunden sudig (utdragen), vilka inställningar hade ni då rekomenderat (ungefär)? Känns som att det dröjer ett tag innan jag kommer lyckas med det, men man måste ju prova! Cool

Men det jag funderar är - vart sjutton står man helst på en bana för att få snygga bilder?

Jag kommer ju antagligen att stå på en och samma plats hela tävlingsdagen så vill gärna ha bilder från sidan, och kan ju ta några bilder på håll från där jag står med 55-250 mmm objektiv.

Jag antar att det blir bäst bilder i kurvor för att få lite "action", men vet inte riktigt om bilderna bör bli bäst på ingången, mitten eller utgången av kurvan? Och om jag ska stå på in eller utsida?

Står jag på insida kan jag ju stå ganska så nära banan, 5-10 meter kanske, men ska jag fota utifrån kommer det antagligen vara ganska så många meter bort. När jag tog de första bilderna stod jag på utsidan av en kurva, typ 20 meter ifrån kanske, men på tävling vill de säkerligen ha mig minst 50 meter bort i och med att cyklarna glider rätt bra på isen.

Tyckte det var lättare att hitta bra fokus när man står nära, men å andra sidan stog jag närmare i slutet av "passet" och kanske på så vis vande mig vid att zooma och fokusera på "löpande band" lite bättre. Tyckte det var svårt att hitta den riktiga skärpan på objekt så långt bort. Hur tycker ni det är lättast att fokusera?

Bifogar några bilder här så får ni gärna komma med åsikter och tipps! Observera att jag i början spände mig så förskräckligt och koncentrerade mig på att zooma och fokusera att jag totalt glömde horisonten (det lutar…), det var först när jag bläddrade igenom bilderna under fikapausen jag märkte det när jag bläddrade igenom bilderna! Var bra att kolla på bilderna live wiew med rutnätet uppe, men det blev så jobbigt att hålla så någon längre stund så då fick det bli vanliga titthålet istllet. Funderar starkt på att försöka köpa mig ett stativ om jag kommer iväg på tävlingen. ^^

Bilderna har jag redigerat mättnad, kontrast, ljusstyrka och ev beskurit, jag är dock väldigt dålig på detta med att redigera ännu (har bara använt mig av microsoft picture manager till det). Alla bilder är förminskade för att jag ska få skälig uppladdningstid, och för att jag främst behöver hjälp med "possitionering", men teknik och inställningstipps mottages tacksamt om ni har något att tillägga :)

Det är bara att klicka på bilderna för att se dem i större format.

Förberedlese inför start!

Utgång ur kurva (fotat urifrån)

Ute ur kurvan (utifrån):

Strax innan kurva (inifrån):

Ingång kurva (inifrån):

Ingång kurva (inifrån):

Raksträcka snett framifrån:

Raksträcka snett framifrån:

Hakuna matata!

Elshira
0

Ingen som har lite tips till att fota cross? =)

Hakuna matata!

uffelarsen
0

Jag har aldrig fotat isbana men testade lite med speedway förra året och utgår från att banan är liknande, Jag gillade mest att stå efter utgången av en kurva för det var där det var mest "action", provade även innifrån banan du kan då lättare panorera och få lite trevliga effekter, din bild "ingång kurva inifrån" är riktigt niceGlad men är lite för mörk för mig . Ang inställningar så är det ju vad du vill visa med dina bilder som avgör om du kanske skall ha lite lägre slutartid för att då fram ett tydligare intryck av rörelse eller förändra skärpedjupet för att framhäva ditt objekt på ett annat sätt. Men se till att du INTE står på ett sätt där en skenande cykel kan ramma dig och det är oftast i en yttekurva. Bilderna blir ju bra så om du vill förändra dom på något sätt så är det bara att prova sig fram med justeringar av skärpedjup ,slutartider och därefter med beskärning och lite fix i ett bildbehandlingsprogram.

Inkanyezi
1

Som Uffe säger är en del bilder lite mörka, och de har ganska kraftig blåton också.

När man tar i snö, luras ljusmätningen, och man måste kompensera för att utnyttja mediet på bästa sätt. Det går visserligen att ljusa upp bilder efteråt, men till priset av mer brus och risk för posterisering. Om man exponerar ett steg mer från början utnyttjar man chipets dynamik bättre.

Om du spar RAW är det lättare att fixa till vitbalansen, men annars kan man ställa in den i kameran, vilket är en särskild regndans i Canon. Men om du lär dig ställa in en egen Vitbalans, kan du få bra färger redan ur kameran. Kolla i instruktionsboken hur man gör och öva på det. Det är en process i flera steg:

1. Man tar en bild av sin vitreferens
  2. Man ställer in den egna vitbalansen efter bilden man tog
  3. Man ställer kameran på att använda den egna vitbalansen

När det är mulet kan man använda himlen som vitreferens, och det kan eventuellt fungera med snön. Annars får man se till att skaffa en bra vitreferens, som gråkort eller liknande. Det funkar inte med ett vitt papper; då blir bilderna gula.

Om man spar RAW behöver man inte ha vitbalansen inställd i kameran, men om man har tagit en bild, som i steg 1 ovan, så kan man använda den för att justera balansen i samtliga bilder man tog vid samma tillfälle. Råkonverterare kan alltid kopiera profilen från en bild, så det räcker oftast med att göra inställningen en gång och kopiera den till resten av bilderna.

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Då provar jag att ta lite bilder på gott säkerhetsavstånd från utsida (i publiken med andra ord), tyckte det vart lättare att få till fler bra bilder där än inifrån.

Inifrån blev det bra "personbilder", men å andra sidan kortare tid på sig att hitta "fixa" allt och tima var och när jag tar bilden. De kör ju inte mer än ett par 3 varv tror jag och man vill ju hinna få med så många som möjligt på bilderna.

Ang skärpedjup kan jag inte riktigt få den effekt jag önskar, objektivet går ju tyvärr bara ner till 5.6 och inte så ljuskännsligt, och att få till skärpa i bakgrnden blir omöjligt med de slutartiderna, åtminstone var de det i det ljuset. Men man tager vad man haver! Lär jag mig att fota och följa objektet kan jag ju ha något längre slutartid vilket givetvis vore bra! Öva öva öva!

#4 Usch det är sånt här jag bävade mig för när jag börjar fota och experimentera… Oskyldig

Googlade lite snabbt och hittade en beskrivning av dig hur man ställer in vitbalansen på min kamera, tackar Flört

Jag ska absolut försöka ställa in vitbalansen nästa gång det är mulet mot molnen, men jag antar att det blir svårare att få en schyst Vitbalans i snön om solen lyser? Jag har inte fixat mig något gråkort ännu (får ta och göra det, men har också funnit att det finns flera "dåliga" sådana så ska kolla upp det först…), men såg i en annan tråd att ni använt oblekt toapapper med hyffsad framgång. Kanske kan prova med det?

Om jag fotar i RAW, är det helt onödigt att ställa in vitbalansen (och bara köra på någon av de "fabriksfärdiga") eller bör jag försöka göra det i.af? Har man ett gråkort är det väll bra att göra antar jag (?), men om man nu inte har något som jag.

Jag har tidigare aldrig jobbat med RAW, men jag misstänker att det program jag fick med kameran som kan öppna och redigera RAW filer i är det jag behöver? (Se bild) Eller bör jag kanske skaffa mig något annat program till det?

Tänkte leta efter lite guider som beskriver vad man vill få ut av kurvorna (de till höger, vad de nu egentligen kallas), och hur det fungerar att med att justera vitbalansen. Du vet inte vart det finns någon bra guide till det som jag kan gotta ner mig i? ;)

För övrigt, är det kanske smart att spara varje bild i både RAW + JPEG när jag fotar, har 32 GB minneskort som ska kunna klara 30 mb/s, eller kommer det ta märkbart längre tid att spara bilderna? Sekvenstagning lär jag väll dock inte kunna göra några längre med tanke på buffertutrymme antar jag?

Hakuna matata!

Inkanyezi
1

Solsken är inte något större problem, man bara använder kamerans inbyggda Vitbalans för solsken. Det funkar lika bra i snö som om sommaren. Man kan faktiskt använda Vitbalans för moln när himlen är molntäckt, eller Vitbalans för solsken, om man föredrar färgåtergivningen med den balansen.

Det är när man börjar få det där vinterskumma med lågt stående sol och molnigt, som färgen driver ganska kraftigt mot blått. Det kan funka med Vitbalans "öppen skugga", men en uppmätt Vitbalans kan vara bättre. Ljuset ändrar sig också en del medan man fotograferar, så det kan vara läge att kolla vitbalansen mer än en gång, vid tillfällen då man har tid.

Det kan vara idé att ställa upp ISO högre. Det blir inte mer brus för att man ökar ISO i kameran jämfört med om man gör det i efterbehandlingen genom att ljusa upp bilden. Bäst resultat får man om man ser till att "exponera till höger", dvs få histogrammet att sluta precis innan det nedre högra hörnet. När det är snömotiv brukar det vara åtminstone +1 i kompensering.

Du borde ha fått med ett program som heter Digital Photo Professional. Det sägs vara en bra råkonverterare. Programmet du visar heter Picture Style Editor, och den kan också användas för att omvandla råfiler. Jag vet inget om gränssnittet hos den. Själv använder jag RAW Therapee till råfiler från alla kameror.

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Digital Photo Professional stämde bra det!

Gjorde en liten snabbredigering genom att "fiffla med knapparna" med ena bilden som fins här ovan, och det blev helt klart bättre!

Provade också att fiffla lite med några provbilder jag tagit i RAW och det blev ju rena underverken (i mina mått sett… hehe).

Får jag bara lära mig vart när och hur jag ska dra i "spakarna" så ska det nog gå bätre.

Så även om jag kör med RAW så bör jag dra upp ISO tills det ser vettigt ut på kameran och inte underexponera med andra ord?

Hakuna matata!

Inkanyezi
1

Ja, om du vill ha så snabb slutartid som möjligt är det bättre att dra upp ISO än att underexponera och göra korrektionen efteråt. Canons chip är ganska fritt från brus också vid lite högre ISO, så det går ganska bra att öka.

Men - och det är viktigt - du ska inte öka ISO i kameran och fortsätta underexponera, utan för att det ska bli bra resultat måste du exponera med hänsyn till snön. Om du ökar ISO men ändå inte utnyttjar den där sista lilla biten av histogramskalan till höger, så får du i alla fall mer brus och dessutom risk för fler artefakter än du hade fått med motsvarande underexponering och lågt ISO.

Så det är flera bollar att hålla i luften, och det är inte alldeles lätt, men övning ger ju som känt färdighet, och nu när det är vinter, kanske du kan öva på snömotiv som inte rör sig lika fort och verkligen få koll på exponeringen; läsa histogrammet, och kanske börja förstå precis vad som gör att en bild blir mörk, eller vad som orsakar urfrätta partier, och vad som gör att man får mer brus. Och inte minst viktigt är kanske att hantera sin känsla för hur mycket brus man kan godta i en bild. Brus behöver inte vara negativt, men att förstärka det digitalt efter att bilden har tagits är inte rationellt.

Histogrammet är egentligen inte särskilt svårtolkat. När man har snö i bilden och även himmel, kommer det att ha en ganska rejäl topp rätt långt till höger. Efter den toppen lutar det brant neråt, och det är den där sista tomma biten där bara grundstrecket i diagramrutan finns, som gör att det blir mörkt. Man ska försöka få den där snö- och himmelstoppen så långt åt höger som möjligt, men den sista branta sluttningen ska gå ända ner till höger hörn. Om ett histogram slutar någonstans uppe på den högra vertikala kanten, så finns det urfrätta partier i bilden, och det bör man oftast undvika.

Elshira
0

#7 Tack så mycket för all hjälp! Kyss

Då ska jag ut och öva lite mera!

Hakuna matata!