Med eller utan AE
Hej!
Jag ska hjälpa flickvännen att införskaffa ett fisheye-objektiv för en inte alltför dyr peng. Själv har jag Nikons 10,5mm, fast den ligger på Scandiavian Photo för strax under 7000 spänn, vilket är lite i högsta laget.
Vi hittade ett objektiv från Samyang, ett 8/3,5 som verkar ha fått bra kritik. Läser man rescensioner så får den bra kritik, fast det negativa är så klart att det är ett helt manuellt objektiv, och att bländaren hoppar direkt från 3,5 till 5,6. När jag sedan hittade objektivet på Fotokungen, så fanns det två. En av dem hade ett litet extra "AE" på slutet av produktnamnet, och kostade 300 spänn mer. Finns det någon snäll själ som kan förklara vad man får de där sista 300 kronorna? I övrigt också, är det någon som har erfarenhet av det här objektivet?
Tack!
Bara en fråga - vad har man fish eye-objektiv till, om man kan göra fish eye med bildredigeringsprogram som dessutom är gratis? (bla Gimp)

AE står för Auto Exposure och betyder att man kan göra bländarinställning från kameran och att objektivet lämnar data till kamerans firmware, så att man får med bländaröppning och avståndsinställning i Exif. Det äldre objektivet är helt manuellt.
#1 Michaela-N:
Nej, man kan inte göra "fish eye" med bildredigering. Det handlar om ett mycket vidvinkligt objektiv, där man får se till att dra in armbågarna om de inte ska komma med på bilden. Du kan inte öka bildvinkeln i ett bildbehandlingsprogram.
#1 Fish eye filter och fish eye linser är som Inkanyezi säger inte samma sak och ger inte samma effekter och möjligheter.
Själv använder jag - och många med mig - fish eye linserna i hindren på fälttävlans och banhoppningsbanan.
Jaha, så fish eye är nåt typ av vidvinkelsobjektiv?

Jag har ett Peleng 8mm Fisheye, det var väldigt populärt innan Samayang dök upp. Också manuellt.
Jag använder det mest till att göra interaktiva panoraman ( som man kan "snurra" på ). tex som här, på Eiffeltornet ….
http://www.lutzimages.com/pellepiano/qtvr/flash/eiffeltornet_ground/index.html