(N) Väderkvarn
Hej! Vad tycker ni om den här bilden, den är tagen från en buss, så det var lite svårt att vå vilkel och sånt som jag ville, men jag gilalr den endå :) Vad tycker ni? (Den första är oredigerad och den andra redigerade jag lite snabbt)
Sen skulle jag gärna uppskatta hur jag kan redigera den, är inte så bra på att redigera. Jag har Photoshop Element 7.0 :)
Då bilden är ganska oskarp i stort format är det bäst att förminska den en del, till typ 1024 eller max 1200 pixlar på bredden, och sen skärpa upp den. Då tror jag du kan få den rätt så skarp.
Kompositionsmässigt är bilden riktigt bra tycker jag. Den "kameraredigerade" versionen gillar jag dock bättre än den redigerade, den har naturligare färger och kontraster. Du har lagt på för mycket kontrast i den redigerade, vilket också har frätt ut lite av molnen. Lite mer kontrast än i originalet tror jag bilden kan må bra av, men inte så mycket som du använt här. Har du PS eller PSE, prova använda nivåer, verktyget och dra in ändorna lite tills du är nöjd (inte så långt att du klipper av ändorna i histogrammet dock). Men annars är originalversionen helt okej som sådan också.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Hur gör man bilden skarpare? Finns det något på photoshop dom man gör det eller hur gör man? Förminska vet jag nog hur man gör, kan fixa det när jag kommer hem :) tack i övrigt :)
Det finns flera uppskärpningsverktyg i photoshop. Det vanligaste är väl oskarp mask, som det kallas. Efter förminskningen, gör en uppskärpning med en radie kring 0,5 - 1 ungefär och testa dig fram med mängden. Se upp att det inte blir för mycket bara.
Om du inte misstycker så laddar jag här upp en version av den första bilden som jag skärpt upp, först med lite större radie (2,2) och ganska liten mängd, sedan en mindre radie (ca 1) och ca dubbelt större mängd. Sedan förminskade jag bilden med bicubic sharper algoritmen, och lade ytterligare på en liten skärpning med ännu mindre radie. Fixade också lite lite mer kontrast (med betoning på "lite").
Svårt att få riktigt bra resultat då ursprungsbilden är så oskarp, men ganska bra får man det i alla fall, åtminstone om den bara ska visas på en dataskärm. Ska den skrivas ut kan det dock vara lite knepigare att få till skärpan.
Edit: Ser nu att jag tog i lite för mycket med skärpeverkygen, som jag ju sa att man inte skulle göra. Nåväl, det får duga som det är, orkar inte ändra den nåt mer…
Jag provar mixtra lite, tycker också att det är synd att bilden blev så oskarp. Vet inte om jag skrev det, men jag tog bilden från en buss, men ska nog till gotland i sommar igen, och då ska jag defenlitivt fota väderkvarnar igen :) Ska ha bättre skärpa då ;)