Förminska bilder
Hej!
Sitter nu här med ett gäng bilder, dvs. 13 stycken som jag ska skicka till en människa. Bilderna är från ett dop och kommer sedan att skrivas ut, vet inte på hur stora papper men antar lite mindre som 10x15 eller liknande. Tror det ska bli till ett album så det låter väl mest rimligast.
I vilket fall som helst så ska jag skicka via Gmail, inte så lyckat då det bara får vara 25mb och bilderna är ca 10mb stora dvs att det får plats max 2 i varje mail och det blir väldigt många mail i slutändan och det känns väldigt elakt att bombardera med en massa mail.
Jag tänkte på att det borde väl gå att förminska bilderna något i photoshop så dom blir lite mindre och kan då få med lite fler bilder i ett och samma mail. Bara det att jag är skitdålig på sånt där och frågar nu efter lite hjälp.
Hur mycket kan jag förminska bilderna utan att kvalitén försämras allt för mycket? Eller har ni något annat tips för att få över så många bilder som möjligt?
Jag använder mig utav photoshop.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Det där är ett stort problem.
Antingen bränner man bilderna på skiva och ger/skickar. Eller så finns det ett antal olika sajter där man kan ladda upp zip-filer etc och ge länken till personen som därifrån kan ladda hem det själv.
Bara för det kommer jag inte ihåg sidan.. Återkommer när minnet är hittat. ;)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
www.skickafilen.se använder jag mig av!
Om hen ska skriva ut bilderna i 10x15 borde du ändra storleken till exakt det, men glöm då inte att samtidigt ändra upplösningen till 300dpi för annars blir det ingen bra kvalité!
Spara dock orginalstorleken, utifall hen skulle vilja skriva ut större foton senare.
Jag brukar använda dropbox och delade foldrar (shared folders). Det brukar gå rätt smidigt, men det är bäst om mottagaren också har dropbox installerat.
Sen precis som #2 säger, förminska inte bilderna mer än till 10x15 cm i 300ppi (pixels per tum). Då ska längsta sidan på bilden vara minst 300p/tum x 6 tum = 1800 pixels. Men med det krymper filstorleken redan ganska rejält. Det kan dock vara smart att meddela att bildens Upplösning inte räcker längre än det pga att du förminskat bilden, och säg att du kan skicka enskilda bilder i högre Upplösning (antal pixlar alltså) om det skulle behövas.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Märkte nu att jag skrev photoshop två gånger, skyller på att jag var trött. Tack för hjälpen, jag vet ju som sagt inte om dom ska skrivas ut i 10x15 eller inte därför är Jag väldigt osäker. Dropbox brukar jag också använda mig av men eftersom att det är till en äldre kvinna så är det nog det sista jag gör. Får fundera vidare på det här.
Medarbetare på Djurfoto
Om det är en äldre kvinna och du har några dagar på dig tycker jag att du ska skicka bilderna på en CD-skiva med posten. Alternativt köpa ett billigt USB-minne och lägga bilderna på.
Eftersom du då dessutom har stor plats skulle du ju kunna göra olika storleksvarianter för olika utskrifter eftersom hon förmodligen inte kommer att kunna ändra storlek och Upplösning på bilderna själv när hon vill skriva ut dem!
Har tyvärr inte råd att köpa några skivor eller usb minne, oavsett hur mycket dom kostar då jag har en del att betala själv. Men jag kan prata med henne och se va hon säger, det är ändå min systers förra killes mamma så det går säkert att lösa på något sätt :)
Medarbetare på Djurfoto
du kan ju alltid spara om bilderna i lägre kvalitet att exempelvis spara bilderna som jpg med "hög" kvalitet istället för "superhög" brukar kunna göra att de går från 10 till 2 mb och det borde inte märkas om de ska skrivas ut som 10 x 15
det gör du enklast i photoshop genom att välja "spara som" när du ska spara bilden
Måste bara fråga, hur stor bör en bild vara för att bli bra och skriva ut? För att minska den så mycket det går.
Medarbetare på Djurfoto
Förminska så att bilderna blir i 300ppi (pixlar per tum) i det utskrivna formatet, all bilddata utöver det är i princip helt onödig och har varken positiv eller negativ inverkan på bildkvaliteten. Se räkneexemplet i mitt tidigare inlägg. Du kan också förminska direkt till en viss Upplösning och fysisk storlek i t.ex. PS och PSE, eller i Lightroom via exportmodulen. Lägg gärna på utskriftsskärpa på samma gång om du använder LR.
Sen kan du prova spara i typ 85-90% kvalitet (jpeg) också för att minska på filstorleken, det borde inte påverka kvaliteten så mycket om du bara ser till att jobba i full kvalitet innan du slutligen spar bilden (som ny kopia) i förminskat format.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Okej, tack. Jag får se om jag kan fixa senare för just nu är min dator helt knäpp och hänger sig hela tiden.
Jag skickade nyss ett meddelande till henne som jag ska skicka bilderna till och frågade om jag kunde skicka en CD-skiva istället, får se vad hon säger. Kan hända att hon säger att det inte gör något att det blir många mail, får se :)
Medarbetare på Djurfoto