Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 455 ggr
[pandes]
0

Reverseringsrign mm.

Vill ha ett billigare alternativ till macroobjektiv och har hittat den perfekta, billiga, sidan. www.fotofyndet.se. Har frågat här på iFokus och nu kommit fram till att köpa en reverseringsring, en kopplingsring och en närbildslind +10 dioptrier.

Börjar med reverseringsringen.

Jag har ett långzoom på 75-300 och kitobjektivet. Vilket av desa två är bäst att använda tillsamamns med reverseringsringen?

Kopplingsringen.

Hur ska jag koppla dom? Långzoom först, eller kitobjektivet först, eller spelar det inte någon roll?

Närbildslinsen.

Har inte direkt några frågor, men undrar vilket objektiv ni skulle rekomendera att använda den på.

Inkanyezi
1

Ska försöka ta det lite i tur och ordning.

• Reverseringsringen används tillsammans med den korta zoomen direkt på kameran. Man hittar skärpa omkring 5 cm från änden av objektivet, och nedbländning på Canon är en historia för sig. Det är inte lätt att ställa ner bländaren, som manövreras elektriskt i kameran när objektivet sitter rättvänt på. Man kan ändra skalan genom att zooma. När man får det att fungera bra och kan hålla grejerna still så blir det mycket bra skärpa, och ganska stor förstoring. Störst förstoring på kortast brännvidd.
    -
  • Kopplingsringen, för att koppla ihop ett objekiv med ett annat. där objektivet med längst brännvidd sätts direkt på kameran, det kortare frampå. Som tidigare nämnt blir det sannolikt inte hela sensorytan som tar upp bilden, utan det blir en rund bild i mitten.
    -
  • Närbildslinsen på +10 är ett tillbehör som jag inte rekommenderar alls, eftersom det inte är möjligt att få riktigt skarpa bilder med den överhuvudtaget. Om man tycker att det är okej så kan man sätta den på vilket av objektiven man vill. Man får "skärpa" på ungefär tio centimeters håll från linsen, och den har stora, klart märkbara avbildningsfel. Med den långa zoomen kan man få en förstorad bild på sensorn.
[pandes]
0

Det verkar osm att inget av det jag tänkt köpa verkligen är bra. Kanske borde köpa ett macroobjektiv istället, då. Kommer leta på blocket och tradera, kanske ebay om jag vekrligen hittar något bra.

Kanske att dte bara blir en reverseingsring och sedan ett macroobjektiv från blocket.