Macroobjektiv-hjälp!?
Jag funderar på att köpa ett nytt objektiv till min Nikon D5000, denna gång ett macro. Men, jag har absolut ingen aning om vad jag ska köpa..
Det jag vill är att komma nära mina motiv, som t.ex. blommor och insekter, och att bilden ändå ska bli skarp. Så, kan nån ge några tips eller förklara för mej vad man ska tänka på? Och vad alla bokstäver och siffror står för på kamerans namn.. :P Haha!
Alla makroobjektiv är skarpa och bra. Det är bra att veta. Det förmånligaste makroobjektivet jag vet, Nikons nya AF-S DX 40mm f/2,8 G, ger minst lika bra bildkvalitet som ett många gånger dyrare AF-S 105mm f/2,8 G VR. Men de lämpar sig olika ändamål. Det förstnämnda är dessutom anpassat för DX vilket gör det mindre och lättare, och följdaktligen billigare.
Vill man fotografera insekter är det bra med så lång brännvidd som möjligt, eftersom det möjliggör att man inte behöver gå så nära. Vill man fotografera blommor mm och man kan gå nära motivet, räcker en kort brännvidd.
En lång brännvidd är lite svårare att hantera väl. Man måste ofta blända ner, rejält, för att få ett tillräckligt skärpedjup. (Det måste man nästan alltid, men det blir mer uppenbart på långa brännvidder). Ju närmare närgränsen man är, desto viktigare blir detta. Nedbländningen gör dock att man får in mindre ljus per tidsenhet, vilket kräver längre slutartider eller högre iso Det gör att det är svårt att köra handhållet, och behovet av en blixt och/eller stativ blir större. Det kan också hända att man inte ens med minsta bländaren får tillräckligt skärpedjup. Då får man antingen börja med focusstacking, d.v.s. i efterbehandlingen slå ihop bilder med lite olika fokus, eller backa lite och beskära bilden i efterhand.
Jag tror du skulle komma långt med 40/2,8, men det är inte optimalt för levande insekter, och risken finns att man skuggar motivet med objektivet om det är starkt dadsljus. Men det är också väldigt förmånligt och bra, och ger insikt i att hur det är att jobba med makro. Ett omtyckt alternativ med längre brännvidd är Tamron 90/2,8, som har en ganska lång brännvidd och fås speciellt begagnat till bra pris strax under 3000kr. Sen finns det ju de långa objektiven typ Sigma 150/2,8 som är ganska stort och klumpigt, och samtidigt dyrt, men väldigt bra för insekter.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ska man inte fotografera rörliga ting funkar det här kanon. För Nikonägare kan man med adapter inte fokusera på oändligheten.
Jag har AF-S DX 40mm f/2,8 G, och jag älskar det! Super bra skärpa och man kommer riktigt nära! :)
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Jag puttar upp det här inlägget lite för att höra vad alla tycker nu.
Blev inte att jag köpte nåt sist men nu funderar jag på att göra det på riktigt.. Det är just AF-S DX 40mm f/2,8 G jag funderar på men verkar inte som det finns på mediamarkt och där har jag presentkort på 800 kr så skulle va bra om det fanns där.. "/
skaffade mig nyss ett nikon AF-S 85mm 3.5G oh är väldigt nöjd, har inte testat det till allt jag vill ännu men kommer nära gör man och ett superobjektiv till kattfotografering.
det är ett objektiv jag rekomenderar iallafall, sen om det passar till det du vill fotografera vet jag inte riktigt.
Om inte annat kanske du kan fråga om mediamarkt köpa in just 40mm, man vet ju aldrig.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto