Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 4012 ggr
JazzBass
2012-01-25 23:09
1

Norrsken!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Var ut med fotoklubben sent igår kväll och fotograferade norrsken som vi gissade skulle dyka upp på himlen här. Och visst dök de upp, stora flammande norrsken. Intressant nog så var det även första gången jag fick bevittna ett norrsken. Har alltid bara hört om dem i efterhand då de dykt upp.

Då det var första gången jag fotograferade norrsken lyckades jag inte få till så många bra bilder, men tre blev det i alla fall som jag blev helt nöjd med, åtminstone efter lite justeringar i lightroom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2012-01-25 23:09
3

Bild 2..

JazzBass
2012-01-25 23:10
7

…och tredje och sista.

Wand
2012-01-25 23:11
0

Fantastiskt vackert! Bevittnade 2 norrsken under loppet av 3 veckor i december, inte lika kraftiga som dessa dock, men det är alltid ett under att beskåda. Du kan skatta dig lycklig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica_91]
2012-01-25 23:15
0

Herregud vad vackert! Har lovat mig själv att jag SKA se norrsken med egna ögon någon gång.

JazzBass
2012-01-25 23:17
0

#3 - Ja, kraftiga var dom. Glad De andra jag var med sa också att de var de största de sett så jag hade väl tur att få se så fina norrsken första gången, och även få möjligheten att fota dem. Kallt var det dock, -18 grader och där var man och tog bilder i över en timme mellan kl 23 och halv 1 ungefär, mycket stillastående när man väntade på att exponeringarna skulle bli klara så lite fick man frysa för bilderna. Men det var det värt tycker jag. Glad

#4 - Tack! Glad Ja, det är det definitivt värt. Mäktiga skådespel!

MonisN
2012-01-25 23:41
0

Detta måste vara en magisk upplevelse. Jag har aldrig sett det i verkligheten, men skulle någon gång vilja uppleva det. Mycket fina bilder. Hörde att det skulle vara norrsken även i kväll. Vi i södra Sverige får aldrig uppleva detta, i alla fall inte lika kraftigt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Lynxx
2012-01-26 02:37
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0 - Very nice! :-)

/L

----

Aurora Seen From the International Space Station

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nSw4Eg1BQu0

majlar
2012-01-26 08:06
0

Magiskt var ordet. Det är så vackert så det gör ont i ögonen.

Tittade verkligen både i tisdags och igår på himlen så jag har nästan fått nackspärr, då dom lovade att det kunde ses över hela Sverige. Men inte såg jag något, så tack för att du visar oss här.

Grodan
2012-01-26 09:03
0

ballt

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

uffelarsen
2012-01-26 09:13
0

oj oj oj  en underbar upplevelse! och sjukt härliga bilder.

MagArne
2012-01-26 09:54
1

Mycket fina bilder

Vad körde du med för bländare, slutartid samt ISO?
Så man har ett hum om hur kameran snabbt ska ställas in om man ser ett norrsken.

JazzBass
2012-01-26 10:37
0

Tack alla! Glad

#11 - Här är Exif för bilderna:

Bild 1: ISO 400, f/4, 30s x 3 (multiexponering)
Bild 2: ISO 1600, f/4, 30s
Bild 3: ISO 1600, f/3,2, 30s

Alla bilder tagna med Nikon D700 med AF 20/2,8 och i råformat. Dessutom har jag gjort en del justeringar i Lightroom. Dels justerade jag ljushet och kontraster (mörkade ner snarare än ljusade upp) och dels försökte jag styra upp vitbalansen och färgerna så det gröna inte skulle vara alltför dominerande.

Skulle jag få chans att fotografera norrsken på nytt tror jag att jag skulle slänga på mitt 24/1,8 för att öppna upp bländaren lite mer och försöka köra med kortare slutartid, kanske 1-5 sekunder istället. Man gick lite miste om de olika formationerna med så långa slutartider som jag körde med. Men jag blev ändå hyfsat nöjd med bilderna, åtminstone dessa tre tyckte jag blev rätt lyckade.

Ylva-Li
2012-01-26 13:18
0

Wow!
Vi fick inte se nåt.. Det var mulet och dant hos oss.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Jojsan
2012-01-26 14:04
0

Häftigt! Skulle jättegärna fotografera norrsken.. De få gångerna jag har sett det har det försvunnit så fort det kom så jag har aldrig hunnit hämta kameran. Men snyggt är det!

MissInAction
2012-01-26 14:19
0

Åh vad vackert!! Jättefina bilder tycker jag, du borde vara nöjd Skrattande
Tror inte att jag ens ska försöka mig på att fotografera norrsken.
Jag har själv sett det många gånger, dock aldrig sådär starkt.

Här i Uppsala var det helt mulet Skrikandes

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

HellviHumle
2012-01-26 17:34
0

Snyggt!
Varit ute två kvällar och tittat. Mulet hela tiden. Så här långt är det fortfarande mulet. Skrikandes

Har faktiskt sett norrsken några gånger här (Gotland). Så det är långt från omöjligt även söderut.

HH

Martin
2012-01-27 15:55
0

Galet vackra norrskensbilder! Mycket bra gjort! Var har ni tagit bilderna?

Jag har själv sett och fotograferat norrsken men hade bara en kompaktkamera och inget stativ då, så fick sätta kameran på ett räcke vilket dock fungerade lika bra. Norrsken är underbart, och det kommer att bli fler framöver. Synd bara att man måste resa ett par hundra mil för att ha möjligheten!

mvh Martin

JazzBass
2012-01-27 23:36
0

Tack Martin och alla ni andra som kommenterat! Glad

Bilderna är tagna på Björkö i den österbottniska skärgården, vid en byggnad som heter Saltkaret (syns på första bilden), som ligger så långt ut i skärgården man kan komma med bil utan att åka färja.

Jag kommer också försöka fotografera fler norrsken i framtiden, bara jag får möjlighet till det. Den här upplevelsen gav mersmak, men jag kanske inte kan förvänta mig lika kraftigt norrsken i första taget utan att resa längre norrut…

Martin
2012-01-28 09:38
0

#18 Vi firade nyår i Björkliden för några år sedan och mitt i nyårsmiddagen kom personalen och berättade att det var ett sprakande norrsken ute, så alla lämnade borden och sprang ut på stora terrassen för att beskåda detta. Kallt som f*n var det, men det är ju då det blir norrsken.

Tar mig friheten att lägga in en bild jag blev särskilt nöjd med, där jag i nederkant fick med en annan norrskensfotograf. Abisko som ligger ungefär mitt i blickfånget är bortklonat med sina lampor.

mvh Martin

fidojunior
2012-01-28 09:48
0

Wow, helt underbara bilder! Älskar 2 och 3. Vill också se norrsken!!

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Hanna
2012-01-28 13:25
0

Underbart vackert!! Också sett norrsken, men det var ganska blekt Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus