Priser på bilder
Hej!
jag har nu suttit och funderat lite på priser på bilder, jag vill att ni kommer med förslag om det är helt okej pris eller för dyrt/billigt.
30kr/st
5 bilder 120kr
10 bilder 170kr
osv..
(detta beror helt på vad jag har fotograferat och hur många bilder som blir bra)
För digitala bilder är det det priset som gäller
Men för skiva blir det
Cd-skiva + ca 5kr
Dvd-skiva + ca 10kr
Så tex. 120kr +5kr (125kr) för en cd-skiva
Utskrift
10x15 + 0kr
A4 + 8kr (eller 5kr?)
A3 + 17kr (eller typ 15kr?)
(eller liknande, är ganska dålig på det där med utskrifter.. brukar ju lösa sig när man väl beställer/skriver ut bilderna)
och så tänkte jag att eftersom att jag antingen tar tåg/buss eller så kör mina föräldrar mig till privatfotograferingar (dvs. jag kommer hem till folk) så vill jag även lägga till resekostnaden, men det kanske blir för mycket?
Jag har som sagt egentligen noll koll på det här så ta detta med en nya salt och kom gärna med förslag, jag har bara slängt ihop något som låter rimligt i mina öron men ändå inte eftersom att jag inte vill vara för dyr då jag inte är ett proffs direkt. För kompisar kommer det bli billigare, helt klart och det går det alltid att hitta ett pris som fungerar för både mig och kunden.
Detta känns inte helt rätt när jag läser igenom det, har jag ens satt priser för rätt saker?
Agrh, vad detta var svårt.. svårare än jag tänkte mig. Därför behöver jag all hjälp jag kan få utan att bli dumförklarad, som jag är rädd att bli :')
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Det här med prissättning är någonting som ständigt diskuteras bland alla fotografer, så räkna inte med något jättebra svar här! :P
Du tänker alltså inte ta någonting för själva fotograferande utan bara sälja bilderna som de vill ha? I så fall tycker jag att du tar alldeles för lite! Tänk på all den tid du lägger ner dels på att fota och redigera bilderna.
De flesta fotografer tar ju betalt både för tiden de fotar och per bild, och då brukar de ändå ta bra mycket mer per bild än du gör nu!
Och självklart ska du ha ersättning för resa om dina föräldrar skjutsar dig. Annars kommer du ju gå minus med de priser du har nu!
Näe, jag vet men tänkte att någon kanske kunde svara.. och det gjorde ju du! :)
Jag tänkte att jag åker och fotograferar gratis, för annars tror jag att det är för många som kommer att neka. Jag har inte tagit något betalt på ett år så vill ligga lågt ibörjan. Och kanske iallafall ta betalt för resan.
Jag har som sagt mycket kvar att lära när det gäller allting och därför vill jag inte ta för mycket, men samtidigt vet jag att det är lite för lite med 30kr/st osv.. men det kanske går att köra med det i början och sedan höja om det går bra?
Medarbetare på Djurfoto
När jag satte min prislista så var jag ute på nätet och kolla på vad andra fotografer tog för priser, drog bort något, för jag har ingen studio och har inte den kostnaden. Skrev upp en prislista och gick igenom den några gång och fundera på priserna. justera den lite till priser som jag själv känner mig nöjd med och som jag skulle kunna betala…
Så räkna in allt, fotograferingstid, bildbehandling, utskrifter, mitt tips, anlita ett fotolabb. materialkostnader för embalage, porto. övriga omkostnader, CD/DVD-skivorna ev. omslag. Sen ska du tjäna lite på det. För man jobbar inte gratis….
Hoppas detta var till en hjälp…
Po…
Måste man ha F-skattesefel för att kunna ta betalt?
Finns det några regler på hur mycket man kan ta betalt utan att redovisa?
Du ska ju först och främst räkna ut hur mycket du måste ta betalt för att inte gå back på jobbet. Om du bjuder på resekostnaden så måste du ta igen den kostnad på något annat. Så köper en kund bara 10 bilder på en CD-skiva för 125kr så går det ju bara med cykelavstånd till fotograferingen.
Så se till att ta betalt för ditt jobb om du ska göra ett seriöst fotojobb med efterbehandling av bilder, kundkontakt, val av bilder m.m.
Även om du jobbar gratis så har ju folk krav som du måste uppfylla som fotograf.
Tack Po A!
Bara det att jag ser det inte som jobb än eftersom att jag inte har allting som alla andra har, dvs. fotostudio, blixtrar och annat utan jag har bara en kamera + tre objektiv och ett stativ. Och vad menar du med att anlita ett fotolabb?
Jag tror egentligen inte att jag har tillräckligt mycket erfarenhet och för lite kunskap för att ta betalt, men mina föräldrar ligger på mig eftersom att dom kör så mycket som dom gör och då vill dom ha pengar till bensinen.
Därför vill jag inte ha för höga priser, det kanske inte lönar mig i slutändan men det blir ändå tillräckligt mycket för att jag ska kunna få tyst på mina föräldrar.
Medarbetare på Djurfoto
Det är det som är problemet, hur räknar jag ut det? Och jag kan som sagt inte ta för mycket då mina kunskaper inte är värda att betala för egentligen.
Jag vet tex inte hur mycket det kostar med ett 10x15 fotopapper, eller jo. på fujidirekt (som jag brukar beställa ifrån) kostar det 0.79 och jag vill inte direkt vara dyrare. Och cd/dvd-skivor har jag ingen aning om hur mycket dom kostar styck. Har kollat runt men det är bara "paketpriser" jag hittar överallt.
För att förtydliga allting med resekostnader så fotograferar jag bara runt om i västra götaland, om ens det.. bohuslän iallafall + göteborg. Och buss/tåg kostar inte över 100kr att åka, däremot vet jag inte vad bensinen ligger på osv. men det går ju alltid att fixa på något sätt.
Medarbetare på Djurfoto
Klart att du ska säga till att du måste ha reseersättning.
Det har jag väldigt svårt att tro att de inte vill ge dig för att du ska komma och fotografera åt dem.
En bra blixt borde du försöka kompletera med om du ska ta lite dop och bröllopsbilder framöver. Kanske även försöka låna en reservkamera. Ett bröllop vill man ju inte sumpa i första taget.
bröllop är det sista jag vill fotografera, så mycket press klarar jag inte av. Dop har jag fotograferat två gånger utan blixt och det har fungerat.
Men sanningen är att jag tar mest kort på hästar, hopptävlingar, dressyrtävlingar och även hemma hos folk med både häst och ryttare och det är nog det jag kommer kunna ta betalt på. Resten är rätt kört så länge jag inte har en studio att fotografera i eller mer kunskap på vad det är jag ska göra.
Medarbetare på Djurfoto
Håller inte alls med om att en blixt är ett måste. Har man tillräckligt ljuskänsligt objektiv så klarar man sig ändå. Det är dessutom inte alltid okej att använda blixt i en kyrka under ett bröllop!
ett ljuskänsligt objektiv är det som står nästa på inköpslistan, däremot lär det ta till sommaren innan jag kan köpa det då jag nyss köpte ett macro.
får se hur jag gör med det här, ska fråga en kille jag vet som är fotograf och se vad han säger :')
Tack alla, tar gärna emot mer tips om ni skulle ha något.
Medarbetare på Djurfoto
#4 Det fungerar aldeles utmärkt med Frilans Finans. Använder mig själv utav dom och har gjort så under de 5 åren jag fotat både åt privatpersoner och åt media.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Hej Moalinn,
ja visst kan det vara svårt att se sitt egna värde, det gäller inte bara fotografering utan överallt där man på ett eller annat sätt säljer sina tjänster.
En fråga jag tycker du ska ställa dig är:
- Vill jag betala för att få fotografera åt andra människor?
För det är just det som sker du betalar för att få fotografera .
Visst blir det dumt?
Dra parallellen att du går till Hårfrisören som ger dig pengar för att denne får klippa dig.
Jag tycker att det är en självklarhet att Du ska få betalt för resekostnaderna samt alla andra utlägg, det är ett minimum.
Men, utöver det måste du även lägga på lite så att du får någonting tillbaka själv. Det är pengar du sedan kan lägga på just fotografering i form av utrustning, kanske kurser eller annat trevligt.
Men som sagt minimum är att dina kostnader ska täckas upp utav kunden.
Du ska inte behöva betala för att få fotografera andra människors djur.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Tack, nu började jag tänka lite mer! :)
Om vi säger att jag ska åka till göteborg och lite utanför, det blir ca 50kr. Ska jag då ta ca 50kr/bild och för 5 bilder 150 (och sen lägga på 100kr,eller 200?, för 5 bilder)
För det som kostar pengar överhuvudtaget är resan, sen är tid också pengar men jag har så mycket tid att det räcker och blir över.
Vi säger att jag åker till göteborg då och kunden köper 10 bilder
250+50 = 300kr
(digitala bilder som skickas via mail eller liknande)
haha, jag hade nog inte betalat över 500kr iallafall för 10 bilder. Men 300 låter för mig helt okej, men vad tror ni?
Det här var något bland det svåraste jag gjort på länge, därför tror jag att det är lättare att sätta ett pris för att sedan kunna diskutera det med kunden. Dom flesta jag fotograferar är som sagt mina kompisar eller kompisars kompisar och därför vill jag inte vara allt för elak och ta typ 500kr för 10 bilder. Ja, jag ska skriva ett förslag till dom så får vi se vad dom själva tycker :)
Medarbetare på Djurfoto
#12 vad många bra tips! Det här med utrustning är verkligen värt att tänka på. Jag har börjat ta ganska bra betalt för mitt fotande men går fortfarande bara plus minus noll eftersom jag hela tiden köper fotoutrustning för det jag tjänar.
Fick till exempel i uppgift att fota ett bröllop nu i maj och har redan investerat i ett vidvinkelobjektiv för att kunna fotografera bröllopet på ett bra sätt. Så därför har jag egentligen redan gjort av med de pengar jag kommer att tjäna på bröllopet.
Tipsar om den här texten också, som är tänkvärd.
Asså, jag funderar på hur mycket man bör ta betalt för att tjäna på det?
Medarbetare på Djurfoto
En sak du inte får glömma är en modellrelease, där det står hur du som fotograf få använda bilderna och hur kunden får använda dom. Alla kanske inte vill bli puplicerad på nätet. Då har ni vars ett avtal om hur bilderna får användas så det inte blir några oklarheter.
Sen så ska du räkna med lite för framtida inköp av utrustning, utbildningar och andra saker runt omkring, om man nu ser det som företag.
Sen är det svårt att göra en prislista som passar, det är mycket räkna fram och tillbaka, vända och vrida.
En liten funderare till dig kan vara, säg att du nu bara fotograferar kompisar och har dom priserna som du har nämnt här. Efter ett tag så börjar det går hur bra som helst, andra får upp ögonen för dig, dom ser att hon går vi till för hon är billig. Då kan det vara svårt att höja dina priser till, kanske inte marknadsmässiga priser men till en nivå som du känner att det kan gå runt, då räcker det inte med 0,78:- för en 10X15. Jag tar 35:- för mina 10X15 och jag får sålt dom för det priset….
35:- låter kanske mycket, men räkna på det lite, vad kostar bläck, papper, embalage, porto…din tid??
Hoppas du blev något klokare :)
Po…
Det ÄR svårt att ta betalt. Men man måste nästan. Dels för sitt eget rykte också. Tar du för lite, så tror folk att man kanske inte kan (fast man visst kan) och går till något som tar lite mer, för tar man mer så borde man ju ha mer på fötterna.
Förstår dock hur du tänker, du anser att du inte kan allt än, och fullärd blir man nog aldrig. ;) Men, du behöver ju inte ta samma priser som de som fotar för sitt leverna, men tillräckligt för att det ska gå +-0 och så lite till så du kan uppgradera din utrustning.
Även om du har tiden, så är det DIN tid, och den ska du få betalt för. ;) Du ska aldrig behöva lägga ut för att få fota, eller dina föräldrar som kör.
Sen får man kanske köra lite på vem är det som köper. I ditt fall dina vänner, ja då kan du ta lite mindre. I din ålder har man inte jättemycket pengar. Men vuxna som anlitar dig, ska absolut betala mer!
Var inte rädd för att ta betalt. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
bara det att jag vet inte hur mycket en bild är värd?
Bara det att jag skickar från fujidirekt och dom tar 0.75 kr, känns lite fel att ta tex. 35kr när det egentligen kostar 0.75. Kom däremot på att det blir en frakt på 29kr, så 30 kr är inte helt fel egentligen.. om inte annat 35, hehe.
Jag vet inte, skitsvårt det är. Jag ville inte att det skulle bli så rörigt allting! 
Medarbetare på Djurfoto
Inte för att jag ska göra så att du får myror i huvudet och blir helt fjånig :) Nu har vi ett ex. på en 10X15, om kunden skulle vilja ha den på en 18X24, 21X30 osv upp till 70X50 eller större, det få man oxså tänka på när det gäller prisbilden….
Jo, det vet jag. men ett A4 kostar 8kr + 29kr frakt, 37kr alltså.. då kan man väl lika gärna ta 42kr eftersom att då får jag 5 kr mer än vad det egentigen blir.
Haha, usch. Ska sätta mig ner nu och verkligen tänka över allting, resa, utskrifter, skivor, tid osv.
Sen tänkte jag på det där med modellrelease som du sa Po A, vi snackade precis om det i skolan och det fick mig att fundera lite. Däremot kommer jag inte ihåg vad som var vad, hade varit snällt om någon kunde säga det för att fräsha upp mitt minne lite!
Och så tänkte jag, hur skriver man ett bra avtal för det?
Ni är riktigt snälla som hjälper mig att tänka!
Ska jag ta per bild på allting? Det klart att det finns bilder för xkr också, men jag får bara lite panik när jag inte vet hur mycket just en bild ska kosta. När jag väl har listat ut det så tror jag att allting kommer lossna!
Medarbetare på Djurfoto
Men klart att du ska ta mer än vad själva utskriften är värd!
Om jag målar en tavla, så tar jag ju inte bara betalt för canvasen och färgen. Nej, du måste lägga till för tiden du lägger ner. Fotandet + redigering. 35kr för en bild är inte mycket. Folk kommer betala det.
Våga ta betalt. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
suck, haha. Det blir liksom "error" i mitt huvud just nu.
Tack trotts förvirringen i mitt huvud! jag ska sätta mig ner och kolla över allting och se om jag kan hitta något rimligt så ber jag om mer hjälp sen när jag har hittat något som jag kan tänka mig att betala!
Medarbetare på Djurfoto
För det första så SKA du ta betalt för samtliga utgifter.Det är ett absolut minimum.
Jag förstår att det är svårt att veta hur man ska ta betalt för utrustningen. Den har man ju oftast skaffat för sin egen skull. Att sedan kunna sälja en och annan bild, känns som en bonus.Det blir annorlunda den dagen man skaffar utrustning för att kunna utföra vissa jobb.
Det är ungefär samma sak med jobbet man lägger ner. Vanligen är det ju för att man tycker att alla delar är roligt att hålla på med, som man gör det. Att sätta ett pris på att ha roligt, är inte enkelt.
HH
Jag tar ca 200kr för en liten bild, och uppemot 2500kr för A3, 3500kr för A2 och ca 500kr extra om det är canvas, så våga ta betalt! Är det ett fotouppdrag där kunden garanterat kommer köpa fler bilder så blir det billigare. Om kunden köper minst 25 bilder så brukar jag sätta 100kr/bild för A4. För CD-skiva så sätter jag priset högt också. De får ju bilderna och kan skriva ut dem som de behagar (även om jag förminskar dem så att de inte går att skriva ut större än 10x15 vanligtvis), och då måste jag ju ta betalt för utebliven inkomst för utskrifterna.
En regel jag går efter är att jag ger mig själv betalt per timme + resekostnader + materialkostnader och porto. Säg att jag vill ha 100kr/h för mitt jobb. Tar det då 5h för mig att fota och redigera bilderna, så blir det alltså minst 500kr bara i timlön, och sen övriga kostnader ovanpå det. Det rundas då av till säg 700kr. Så oavsett vad de köper av mig så är jobbet jag lagt ner på bilderna värt minst 700kr.

Är det vänner du kommer att fota eller är det folk du inte känner? Jag gör nämnligen så att vänner fotar jag för självkostnadspris och ibland till och med gratis. Då får dom i så fall redigerade bilder på ett usb som vi bara flyttar över till sin egen dator. Men är det folk jag inte känner har jag ett fast pris och då får dom bilderna redigerade på skiva och får använda hur dom vill. Nu är detta inte bra alla gånger då kunden själv kan mixtra med färger osv och sen framkalla och så får jag stå dä och skämmas som fotograf om färger osv är helt fel!
Framöver kommer jag göra så att jag behåller mitt fasta pris som är lite olika beroende på vad det är jag ska fota och om det är i min studio eller om jag måste åka osv. Och så får dom beställa dom bilderna dom vill ha och då får dom betala vad bilderna kostar för mig att skicka efter plus några kronor/bild.
Tack alla, jag tror faktiskt jag kommer lösa detta pga. er hjälp men även Po A hjälper mig mycket i pm så jag kommer frammåt iallafall. 
Medarbetare på Djurfoto
#26 Problemet är ju lätt avhjälpt med ett avtal som både du och kunden skriver på där det står att de bilder kunden köper köpes i det skicket, och får inte beskäras, redigeras eller på annat sätt ändras. Gör kunden det så är det ett avtalsbrott vilket du egentligen kan stämma kunden för, men framförallt kan du ju peka på att det inte är vad du sålt som visas om kunden gjort massa ändringar.
Jag fotograferar inte åt andra än att jag hjälpt ett par vänner någon gång och då har jag inte tagit betalt (men å andra sidan ändå blivit ersatt eftersom att mina vänner är sådana att de vill göra rätt för sig).
Moalinn: Du kan inte jämföra priserna med t.ex. ett fotolabs 0.79 kr / foto á 10x15 cm. De gör inget jobb utan får bildfilen lämnad till sig och kör den i en maskin och vips kommer det ut ett foto.
Du har ju lagt tid på att åka till en plats, göra fotograferingen, förmodligen redigera bilderna också osv. Klart du skall ha mer än 0,79 kr per bild. Bensin är dyrt, tro mig - jag köpte bil i höstas när vi blev föräldrar. Det är mycket dyrare än man tror. 14 kr litern kostar vanlig bensin (ungefär) och beroende på vilken bil man har så drar den mellan 0,5-2 liter per mil. Oftast är väl strax under litern per mil. Räknar man då in lite slitage på bilen osv kanske man (mycket lågt) kan räkna 15 kr per mil (det täcker bensinen för de flesta bilar men inte slitaget). Så har du 5 mil till en fotografering och skall bli körd av dina föräldrar är det 10 mil á 15 kr = 150 kr bara i bensinpengar.
Som någon mycket klokt sade: Fundera på om du vill betala för att få fotografera åt folk, eller om du vill få betalt för att göra det. Du skrev att du inte har "allt det alla andra har", blixtar osv. Jag vet inte om du jobbar eller går i skolan, men ett sätt att finansiera nya blixtar, stativ, reflexskärmar och vad det nu kan tänkas vara som du behöver är ju faktiskt att ta betalat för jobben du gör. Tar du betalt så att du gör 100 kr vinst / jobb så kan du köpa en rätt ok blixt efter en 15-20 jobb. Tar du betalat så att du tjänar 200 per jobb så är det efter hälften av de jobben. Osv.
Sen får man också tänka på att om man väljer att ingå avtal (och det gör man ju när man skall göra ett jobb, avtal kan ju vara både muntliga och skriftliga) så får personer under 18 år inte ingå avtal utan målsmans medgivande. Undantaget är personer under 18 år som bor i eget hushåll som då har rätt att handla till det, eller personer över 16 år som har rätt att ingå avtal (kontantköp, ej kreditköp) för eget intjänade pengar. Det är säljaren (den som ingår avtalet med kunden) som ansvarar för att motparten är myndig, att ovanstående undantag är giltiga eller att personen har samtycke från sina föräldrar. (Källa: Konsumentverket)
Andra saker som kan vara värda att tänka på (som jag tänker i alla fall) är att ju mer man tar betalt ju mer förväntar jag mig som kund av produkten. Och ingår jag avtal om att jag skall få x antal bilder av en viss kvalitet så förväntar jag mig att få det också - annars anser jag att avtalet inte är uppfyllt och då kommer jag inte heller att betala. Alltså: Var noga med att bara lova att leverera sådant som du vet att du kan leverera. Det är bättre att börja i mindre skala och växa efterhand, än att börja med bröllopsfotograferingar och misslyckas - för då kan man nog lägga av som fotograf (recensioner om ens jobb brukar spridas snabbt på nätet, framförallt om man gjort något dåligt).
Jag gifter mig själv idag och är både väldigt förväntansfull på bilderna vår fotograf kommer att ta, och jag har höga förväntningar på dem. Samtidigt är jag såklart nervös att det av någon anledning inte skall bli bra. Nu vet jag att det är en erfaren och duktig fotograf, och han har dessutom två kameror med sig på alla jobb så att det finns backup "om ifall att…". Det känns tryggt, i grunden kommer han att använda dem båda med två helt olika objektiv för att enkelt kunna skifta mellan olika bildvinklar. Men han har som sagt möjlighet att fortsätta och lyckas med sitt jobb även om den ena mot förmodan skulle gå sönder. För mig som skall gifta mig, förhoppningsvis den enda gången i mitt liv, känns det tryggt.
mvh Martin