Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1463 ggr
JonnasVilja
0

Hjälp :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag är helt ny här och vet inte alls hur det funkar,
men en vän gav mig tipset att skriva här.

Jag är även väldigt grön när det kommer till min kamera, objektiv och allt. Därför hoppas jag på att få er hjälp.

Jag har en Nikon D300 med ojektiv nikon DX AF-S nikkor 18-105mm 1:3,5-5.6 ED
(det är vad som står på objektivet,
men jag är så okunnig att jag inte vet om det finns någon förkortning)

Mitt problem är att jag inte kan komma tillräckligt nära det jag vill ta kort på. Det bokstavligen talat går inte att ta kort när jag är för nära.
Jag älskar att använda mig av micro funktionen och att få delar av fottot suddigt. Men det går inte alls lika lätt för mig som för min kompis som har nikon kameran som kom innan min och ett mindre objektiv. Fokusen blir inte lika bra eller lika enkel för mig.

Borde jag köpa nytt objektiv eller är jag bara okunnig? Några tips?
Vad borde jag köpa i sånna fall?
Jag vill inte ha ett allt för dyrt eftersom jag är så pass ny att det inte känns värt att lägga flera tusen än.
Mitt anti shake sitter i objektivet så det nya måste också ha det.

[PeterWem]
0
micke87
0

att du inte kan ta kort "tillräckligt nära" beror på närgränsen hos ditt objektiv det billigaste sätttet att lösa det är att köpa macrolinser/filter.

har du inte fotat så mycket innan kanske det är det bästa alternativet till att börja med.

mvh

micke

JazzBass
1

Du har kitobjektivet 18-105mm som tyvärr har en ganska dålig närgräns. Det billigare 18-55mm kommer man nästan dubbelt närmare med, men det är bara en 3x zoom till skillnad från 18-105 som är en ca 5x zoom.

En försättslins av bra kvalitet skulle jag rekommendera i första hand. Mellanringar kan ge snäppet bättre kvalitet, men det är inte säkert att det gör det, och de billigaste varianterna gör att man tappar all automatik (exponeringsautomatik och autofokus). Försättslinser ser ut och fungerar som förstoringsglas, och det är faktiskt möjligt att tejpa fast ett förstoringsglas fram på sitt objektiv om man vill. Den här bilden tog jag på det viset (men med ett annat objektiv och ett förstoringsglas som kostade mindre än en euro): http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=1101268&set=gfs&_referer=%2Fgallerifs%2F%3Fset%3Dgfs%26skip%3D721

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1

Jag skulle i första hand rekommendera bara en enda lins på +3 dioptrier. Med 18-105 får man då ett längsta avstånd från linsen på ca 33 cm, och AF kan finställa skärpan mellan knappt 25 cm och 33 cm från linsen. Storleken på motivet kan man justera med zoomen.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=186367

Det betyder att med lins tar avståndet vid ungefär där det slutar när objektivet inte har någon lins på, eftersom det har närgräns på 45 cm från sensorplanet, vilket svarar mot ungefär 3 dioptrier. Starkare linser ger så stora optiska fel att det kan bli onjutbart om man inte har akromatisk lins, och de linserna är dyrare.

Hoya har mycket hög kvalité på antireflexbehandlingen, vilket är värdefult,

När man använder närbildslins fungerar allting normalt på kameran, så man har AF för att finställa skärpa och VR, skakreducering, fungerar normalt. Det enda som skiljer är att man inte kan ta på längre avstånd än en meter delat med dioptritalet ifrån linsen (1/3 m), och att näravståndet blir betydligt kortare.

Filuribur
1

Jag använder mig av ett sådant här close up- filter när jag vill komma riktigt nära.

http://www.tvspelsweb.se/closeup10-filter-o62-p-2283.html

fungerar riktigt bra och skruvas snabbt och lätt på objektivet. Nu vet jag ju inte vilken omkrets du har på ditt objektiv men det står längst framme vid linsen om du skulle beställa ett, så se till att det blir samma radie.

Lite billigare att köpa ett filter för strax över hundra-lappen än ett objektiv.

Skickar med ett bildexempel som jag tagit med hjälp av filtret.

http://MaLoFoto.blogg.se

JonnasVilja
0

Verkligen tusen tack för hjälpen allihopa!!
Prövar på ett close-up filter så hoppas jag det funkar! :D

Filuribur
0

Sätt gärna in lite bilder sen på resultaten. (:

Amelida
0

Det billigaste för dig är att gå in på Tradera och titta på macro filter. Dem kostar inte många kronor och är ganska så bra.

Jag använder själv sådana filter till mitt 18-105 objektiv. Tar man mycket bilder på blommor så är detta ett superbra och billigt alternativ.

Kolla gärna in mina bilder i mitt Galleri under fliken Macro så får du se de bilder som är tagna med macro filterna på ett 18-105 objektiv.

http://www.aigalleri.se

Mvh Amel

TeamVanity
0

Har inte läst igenom alla svar ordentligt, men jag har ett 18-55 mm objektiv
till min sony, men vet någon om jag skulle kunna komma ännu närmre med
ett closeupfilter eller om jag behöver investera i ett nytt objektiv?

Inkanyezi
0

#9 Det är inte mycket idé att försöka komma närmre med den korta kitzoomen, eftersom den kommer ganska nära utan tillbehör och man inte vinner mycket på att sätta på en lins. Ett objektiv speciellt för närbilder, men som har lite längre brännvidd, kan vara ett bra val.

Ett vettigt alternativ är att skaffa en telezoom, om man ändå vill ha en sådan, och att använda den med närbildslins för närbilder. Det ger inte möjlighet till lika extrema närbilder med väldigt bra resultat, men är en ganska lättarbetad kompromiss.

Till Sony skulle kanske det här kunna passa bra:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624461

Det finns också andra, men för att det ska ge bra arbetsavstånd vid extrema närbilder är det bra att ha åtminstone så här lång brännvidd, och det gör också att objektivet kan användas som tele och inte dubblerar vad du redan har när det gäller brännvidd.

TeamVanity
0

Tack för tipset! =)

Inkanyezi
0

Och den jag pekade på är alltså inte en zoom, utan ett makroobjektiv, som är extremt skarpt och som kan användas till mycket små saker på ett bra arbetsavstånd.

TeamVanity
0

Jag såg det, men finns det något billigare alternativ eller är det redan
ett billigare alternativ?

Inkanyezi
0

Det finns billigare, om du till exempel använder Cyberphotos rubriker och söker så hittar du fler, men det är inget som är väldigt billigt, och de två billigaste ligger väldigt nära din normalzoom i brännvidd, så bortsett från närbildsmöjligheten utökar de inte dina möjligheter lika mycket. Och eftersom de har kortare brännvidd, 50 och 60 mm, så kommer man väldigt nära när man vill ta små saker, så nära att man lätt skymmer ljuset.

TeamVanity
0

Okej. Med andra ord är det dags att börja spara =) 
Tack!

JonnasVilja
0

Hej alla!

Jag köpte ett close-up+10 Filter Ø67 mm, blev väldigt nöjd med det.

Filuribur ville att jag skulle lägga upp resultat så här kommer det :D

JonnasVilja
0

Sidan ville inte riktigt så jag prövar igen :P