Tamron 17-50/2,8
Jag har funderingar på att köpa Tamron 17-50/2,8.
Är det någon här som äger detta objektiv och har åsikter om det? Det jag har hittat om den så verkar den mycket bra.
Jag behöver ett normalzoom, för tillfället har jag bara en fast Nikon 50/1,4 (har inte kvar mina övriga objektiv, utan de blev tyvärr stulna några månader sen). Min fasta ljusstarka 50mm är jag supernöjd med och vill gärna ha liknande skärpa på övriga objektiv, och detta Tamron är ju även ljusstarkt vilket jag uppskattar enormt.
Är autofokusen snabb på Tamronet? T.ex. de flesta objektiv jag har testat har varit svåra att kunna följa fokusering av djur i rörelse, speciellt om de springer mot en. Men det kanske har mer med kamerahuset att göra? Jag har för tillfället en Nikon D60 som jag haft i 3 år men har planer på att uppgradera till en Nikon D7000.
Jag har en kusin som fotar rätt mycket (dock med Canon) och har ett sådant. Ger klara fina bilder med utmärkt skärpa av vad jag sett. Ljusstyrkan ligger precis mittemellan ett typiskt kitobjektiv och din 50/1,4.
Fokuseringen kan jag inte uttala mig så mycket om, men baserat på det lilla jag testat hans kamera med detta objektivet på så verkar det vara relativt kvickt. Huset är nog mer begränsande i det avseendet, gissar jag. (Har ägt en D60 själv, rörliga motiv är inte dess starkaste sida trots att den fixar det behjälpligt med bra objektiv).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Det låter ju bra! Det mesta jag läst om detta objektiv är som sagt positivt och med ett nytt kamerahus kan det nog bara bli rätt.
Den enda nackdelen med det som jag såg det var att det inte känns lika proffsigt som Nikons bättre objektiv, men Nikons 17-55/2,8 är ju också minst dubbelt dyrare.. Tamrons ger mycket bra prestanda för väldigt mycket mindre pengar.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jo, men det får man ju ändå räkna med när Nikons version kostar närmare 12 000:-.
Har även hittat 2 versioner av Tamronet.
De enda skillnaderna jag hittar på dem är att den dyrare har vibrationskompensation och har märket SP vilket tydligen ska stå för "bättre prestanda".
Det verkar alltså inte vara särskilt stor skillnad på dem, om jag inte missat något..