Filter
Ska köpa ett filter till min Nikon D50 och Tamron 70-300/4-5,6, har ni några förslag på något? I den lägre prisklassen helst. Kan inte någonting om filter själv, så tar emot alla kommentarer!
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Vad ska du använda det till? Själv använder jag alltid ett vanlig UV-filter som i princip får mungera som linsskydd, samt ofta polariseringsfilter på de objektiv som har intern fokusering.
Vad betyder polariseringsfilter då?
#1 Läste vad ett polariseringsfilter var nu. Och ja, det är ett sådant jag är ute efter! Passar det mitt objektiv?
Ha i åtanke att det är en bit glas du sätter framför linsen så köper du ett billigt så finns chansen att det påverkar bildkvalitén för det är sämre glas då.
Jag tycker att antingen så tar man ett dyrare eller så kör man utan filter, bägge funkar bra men filter kan vara bra att ha i vissa situationer.
#4 Tack!
#5 Det har du ju rätt i. Kanske bättre att vänta tills jag har råd med ett bra.
Jag använder ett polfilter och ett UV filter till mitt Tamron objektiv. UV filtret kostade 300kr och polfiltret kostade 600kr. Rätt dyrt men de funkar bra.
Nej, jag instämmer. Vänta tills du har råd med ett Hoya HMC - jag köpte ett billigare Soligor som fungerar hyfsat men skillnaden är märkbar med det dyra jag har till mitt andra objektiv. Framförallt släpper det dyra genom mera ljus så att du slipper blända upp/öka slutartiden för att kompensera så mycket för polfiltret. Med det billiga får jag ofta gå upp till ISO 800 för att få hyfsat förhållande mellan bländare och slutartid.