Systemkamera :)
Jag har velat ha en systemkamera så länge jag kan minnas då jag älskar att fotografera. Men har alltid fått nöjt mig med digitalkameror som tagit "okej" foton. För ett par dagar sen var jag ute på blocket och kikade på systemkameror. Då hittade jag en länk till en sida med massa kameror/systemkameror och som sa vart den fanns att beställa ifrån och till vilket pris etc.
Och då hittade jag den! En Canon EOS 1000D + objektiv 18-55/3,5-5,6. Den var i min "prisklass" kan man säga. Kostade ca 3500kr. Jag blev kär! Alla som köpt den hade lämnat bra omdömen och typ högsta betyg.
Och igår la jag ut mitt ca 7 månader gamla x-box + spel på blocket. Fick det sålt idag för 2500kr. Och jag ville ju så gärna ha den där kameran. Så jag pratade med min pappa och jag vet att han precis sålt sin husvagn och säkert fick tillbaka endel på skatten igår. Så jag fick låna 1000kr av honom till i höst, för då börjar jag plugga igen och får studiebidrag.
Så jag var nyss inne och beställde kameran + ett minneskort på 8GB. Är hur lycklig som helst! ÄNTLIGEN får jag min efterlängtade systemkamera. Och det perfekt till sommaren då vi är ute mycket och ska iväg och har hyrt stuga och ska på valpträff.
Nu längtar jag ju som tusan tills jag får hem den nästa vecka så jag kan fota mina hundar.
Jag antar att många av er har systemkamera. Så… Vilken modell har ni? Varför just den? Vad tycker ni om den? :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har för tillfället en Nikon D90, är jättenöjd med den ^^
Varför jag har just den är väl mest för att jagh ville byta upp mig från min D40 och så var det superpris på mellandagsrean :D
live for today, dream for tomorrow
#1 Har hört mycket bra om den :). Hur är Nikon i övrigt? Lätt att förstå sig på? Lätthanterlig? Har inte koll på det märket.
Jag är mer för Canon, då det är det märket jag sett mest av och som jag hör mycket bra saker om :) Så det blev ju en Canon bara för det ;P
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Jag har en Canon EOS 1000D, det är min första systemkamera och jag är jättenöjd med den. :)
/ Tilda
Hehe jo ska man gå efter proffsfotograferna så borde man väl ha en canon ^^ Men Nikon har fastnat i mitt hjärta! ;D
Nybörjar- och även semiproffskamerorna är faktiskt lätta att förstå sig på, kamerainställningarna är på svenska *tack gode gud* och det finns både autolägen och manuella lägen ^^ På proffskamerorna inom nikon (och canon med för den delen) är det ju bara manuelle inställningar… :p
live for today, dream for tomorrow
#3 Vad kul att du gillar den. Hoppas jag gillar den med :D
Har hört och sett bilder från en Canon EOS 1000D och den e grym för sin prisklass ! :)
Själv har jag en Nikon D 3100 som jag köpte för drygt 2 månader sen och den är mycket bättre än jag förväntade mig !
Köpte den för att den verkade bra, stod mellan den och Canon EOS 500D, och tyckte Nikon verkade bättre ! 
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Jag har en Nikon D7000, valde den då jag ville byta upp mig (samt byta märke)från min 5 år gamla Sony Alpha 100.
Valde Nikon då jag har kompisar som har det (så dom kunde hjälpa mig, vem vet, kanske skulle bli helt konstigt i menyerna sen) sen att jag tyckte att deras knappar satt på mer logiska ställen. D7000 just för att den visat sig vara minst lika bra och ha bättre bildkvalité än D300(s) som jag först funderade på. Den var ju också billigare. Varför jag gick upp i dessa priser är för att jag satsar på att bli fotograf på heltid, och då spara pengar genom att inte behöva byta upp sig på väldigt länge om jag någonsin kommer behöva det.
Har ännu inte hittat ett ända minus på den och haft den sedan i Januari (: Eller kanske då det känns lite konstigt att hålla i den om man har långa naglar, men det har bara hänt mig 1 gång då jag hade lösnaglar på påskdansen med skolan…
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
#6 Ja det har jag med hört, lite därför jag valde den :). Är ju nybörjare så då är det en bra "första systemkamera" och man får verkligen en mycket bra kamera för pengarna :)
#7 Okej det låter ju bra :) Jag ska ta och kika lite på andra märken. Lär ju också byta upp mig i framtiden om det är något jag vill satsa på. Men just nu är jag ju nybörjare :P
Kameran skickas idag så det kommer troligtvis på måndag, längtar som tusan :D
Just nu har jag Nikon D3100 jag är VÄLDIGT nöjd med den!
Har en Nikon D7000 och är supernöjd med den!
Ville byta upp mig från Nikon D60 för jag var inte nöjd med den och precis då släpptes D7000 och jag blev kär i första ögonkastet så den skulle jag bara ha och så blev det.
Nikon, min syster har en D40 som jag lånade mycket när min kompaktkamera la sig i graven och då blev det bara så att jag ville ha en Nikon, gillade hur den låg i handen osv :)
Köpte den istället för en D90, varför vet jag inte riktigt då D7000 var riktigt dyr när den kom ut men jag hade strängt bestämt mig för att det skulle bli en sån. Så har haft den sedan den 22 december och jag blev aldrig såhär nöjd med min D60! :D
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#10 Vad gjorde dig missnöjd med D60:n?
Bara nyfiken. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Den lät något så otroligt mycket så jag vet inte vad, men det tyckte inte nikon sjävla men det struntade jag i. Så jag sålde den efter ett år, kände ändå att jag behövde byta upp mig till något lite "bättre" så slipper jag byta kamera varje år eller liknande :)
Medarbetare på Djurfoto
#12 Okej! 
Kollade på priset på D7000, den vr inte billig 
Nikon D7000 hus + AF-S DX 16-85 för nästan 14 000 
Härligt! :D Vet hur underbart kul det är att få sin första systemare. Jag har också en Canon EOS 1000D, är jättenöjd med den. :)
min kostade 13000 med objektivet 18-105 när den va ny. Det är alltså dyrare med det objektivet du sa :) Nu kostar den väl "bara" runt 10-11000 eller något, har inte så stor koll men kanske något sånt (: Men den är verkligen värd pengarna!
Medarbetare på Djurfoto
#15 Har tyvärr inte så mycket pengar… Annars skulle det suttit finfint! 
#12 Har liknande funderingar om dotterns D40. Tycker den "låter" fruktansvär mycket jämfört med min D90.
Man verkligen hör hur mekanismen jobbar inne i den. Tänkte att "ja ja, vi får väl se hur länge den orkar" men det kanske bara är så den låter.
Den hade ungefär 3500 exponeringar när den kom i vår ägo, och nu, 3 månader senare har den väl gått 2000 till men tar fortfarande lika bra bilder…
hhaha, nej.. det gäller ju att spara ett bra tag (;
Medarbetare på Djurfoto
Jaså? Min D60 lät väldigt mycket om man jämnförde med min syrras D40. Den var väldigt tyst :p
Ja, det är inte direkt "fel" på kamerorna bara för att dom låter. Gillade min D60 även om den hade sina brister lite här och var, kvaliten på bilderna var bra och allt. Bara så otroligt pinsamt att sitta i ett tyst rum och ta kort 
Medarbetare på Djurfoto
Har min första systemkamera nu. En Canon EOS 500D. Lätt att förstå och jag är supernöjd. :)
Välkommen till Canons magiska värld :)
Välkommen till systemkamerans magiska värld skulle jag vilja säga 
Medarbetare på Djurfoto
Du får visa lite bilder sen tycker jag. 
Jag har en Canon EOS 400D och får låna min pappa kamera, Canon EOS 60D ibland.
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
Jag har en Nikon D2H och två Nikon D1X som jag ska sälja :)
Super nöjd över dom båda modellerna men de tar sig ett tag att "lära" så inga nybörjar kameror! :)
Jag har också en Canon EOS 1000D, enkel och superbra!!