Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 877 ggr
Amalia.wahlström
0

(M) Kritik fågel.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skulle gärna ha lite kritik på denna :)

Detta är FÖRSTA gången jag fotade med mitt nya objektiv och det var också första gången jag fotade "vilda" fåglar :P

Tack på förhand! :)

JazzBass
3

Ett ok första försök men den har några missar. Skärpan är inget vidare tyvärr, trots den korta slutartiden, och verkar inte sitta helt rätt heller. Ser ut som kameran fokuserat på kvistarna närmare kameran och inte på fågeln. Vet inte hur kraftigt du har beskurit bilden här men jag tror att du ska kunna få till mycket bättre resultat än det här.Ju mindre man behöver beskära bilden, desto bättre.

Vid såna här bilder när du fotograferar mot himlen gör du gott i att skruva upp exponeringskompensationen till +1 eller så, för att få himlen och fågeln lite ljusare. Speciellt fågeln är i mörkaste laget här.

Vidare presterar ditt objektiv (vet inte exakt vilket det är men gissar på något 70-300) inte bra på största bländaren f/5,6 när man använder längsta brännvidden. Det är det läget som ger sämst skärpa. Blända hellre ner ett steg eller två för bättre skärpa, och kompensera med högre iso och/eller längre slutartid. T.ex. f/8, 1/125s och iso 400, eller f/8, 1/250s och iso 800, hade gett en ljusare och skarpare bild, förutsatt att du håller stadigt, och har stabilisatorn (som jag tror du har i kamerahuset) påslagen. Vet inte hur bra din kamera presterar på iso 800, men troligtvis helt okej.

Kompositionsmässigt är bilden bra tycker jag. Synd bara att man inte ser ögonen på fågeln så bra, vilket man hade gjort om exponeringen hade varit lite ljusare och skärpan suttit rätt.

Bara att träna vidare! Övning ger färdighet. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Amalia.wahlström
0

Tack för tipsen! :) Jag såg att skärpan inte är så bra men jag blev i alla fall lite nöjd med hur ljuset faller även fast fågeln blev lite mörk :P

Tack!!