Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1973 ggr
[filippa99]
2012-01-24 15:39
0

Systemkamera/ Digitalkamera

Vad är det egentligen för skilldnad mellan en systemkamera och en vanlig digitalkamera?

JohannaEkroth
2012-01-24 15:45
0

Byte av objektiv och förmågan att ta flera foton efter varandra i serier skulle jag tro. Det finns säkert fler, men de är de första jag kommer på. Och just detta manuella exprementerande man kan göra med en systemkamera som saknas på en vanlig kompaktkamera.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Inkanyezi
2012-01-24 15:51
2

Digitalkameror är i stort sett alla kameror numera, systemkameror också.

Det som skiljer en systemkamera från kompaktkameror är att systemkameran är en del av ett system. Man kan plocka av objektivet på en systemkamera och sätta på ett annat, eller andra tillbehör, till exempel för extrema närbilder. Det finns många olika objektiv med olika egenskaper, en del av dem har mycket stor ljusstyrka, och andra kan vara speciellt anpassade för att ta närbilder av små saker. Bland de mer avancerade objektiven är de där man kan ändra skärpeplanets vinkel i förhållande till sensorn.

Med en systemkamera kan man få mycket kort skärpedjup om man har objektiv med stor öppning, medan kompaktkameran, exempelvis Optio S1, alltid har stort skärpedjup. En systemkamera kan man också alltid göra alla inställnigar manuellt med, medan många kompakter har ganska få kontroller, så att man kanske inte själv kan välja slutartid och bländare eller känslighet (ISO). Systemkameror har också automatiskt läge, men det går alltid att styra allting själv när man har en systemkamera, medan man ofta är utlämnad till automatiken om man har en kompaktkamera.

JohannaEkroth
2012-01-24 15:56
0

Inkanyezi - Har jag fel om detta med att knäppa bildserier. Hålla inne avtryckaren så tar den flera bilder på rad om man har ställt in det så, eller finns det på kompaktkamerer numera också?

Inkanyezi
2012-01-24 15:58
2

Det finns många kompakter som kan ta bildserier, och en del av dem är betydligt snabbare än i stort sett alla systemkameror. Det är inte en av systemkamerans särskiljande egenskaper.

JohannaEkroth
2012-01-24 16:03
0

Okej, tack. Tänk var tekniken går framåt…. Har faktiskt aldrig ägt en kompaktkamera mer än en gamal hederlig med manuell rulle när jag var 12 år och jag köpte den på loppis.

Har använt mig av mina mobiler och så har jag en Canon EOS 1000D, så kompaktkameror är inte min starka sida. Flört

Inkanyezi
2012-01-24 16:59
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att illustrera det där med systemkamera lägger jag in en bild här.

Kameran är en Panasonic Lumix G1, i formatet µ4/3. vilket innebär att den är en spegelfri kamera. Till skillnad från de flesta systemkameror har den inte någon spegel som länkar av bilden till en optisk sökare, utan man tittar i en elektronisk sökare, som har en liten skärm inne i kameran. Den har också en skärm på baksidan som man kan vrida i olika vinklar.

Alla objektiven som syns på bilden, och alla tillbehören, bälg, mellanringar, teleförlängare med makroinställning, kan användas på kameran. Faktiskt en hel del fler. Formatet µ4/3 medger att man kan använda nästan alla objektiv som finns. Kameran blir därigenom mer flexibel än en kompaktkamera, men samtidigt är det ju lite mycket grejer, så man tar väl inte med sig allihop varje gång man ska ut och fotografera. Men med speciella tillbehör kan man anpassa kameran till precis det man ska göra.

Snett  hitom kameran till vänster ligger kitzoomen som följde med kameran, det enda originalobjektiv som jag har. På kameran sitter en tiltadapter, som man kan använda för att lägga skärpan utefter ett plan som inte är parallellt med sensorn, och i adaptern sitter ett 29 mm objektiv från Pentacon. Längst bak till höger står en bälg, som kan användas för att ta extrema närbilder, och mellan kameran och bälgen ligger ett 400 mm teleobjektiv. Närmast och till höger står ett 50 mm objektiv med stor ljusstyrka f/1,4. Med det kan man få mycket kort skärpedjup. Alla de främmande objektiven sätter man på med adapter, och de kan bara fokuseras manuellt. Också bländaren är manuell, men kameran kan användas i läget A, så att man får automatisk exponering när man har valt bländaren.

JazzBass
2012-01-24 18:37
1

Den största skillnaden tycker jag ligger i sensorstorleken. En systemkamera har nästan uteslutande avsevärt större bildsensor, vilket gör att den kan fånga mer ljus och därmed klara sig bättre i sämre ljusförhållanden utan blixt. Det gör också att man behöver längre brännvidder för samma bildvinkel vilket gör att man får helt andra möjligheter att få kort skärpedjup. Det är ofta snyggt i t.ex. porträtt. Dessutom går det oftast blixtsnabbt att starta systemkameran medan man kan få vänta en god stund med kompakten. En annan skillnad är att man med en systemkamera huvudsakligen använder en optisk sökare som man tittar i när man fotar, medan man oftast bara kan använda skärmen på en kompakt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2012-01-24 19:46
2

Helt stämmer det inte med sensorstorleken. Canon kommer ut med en kompakt nu, G1x, som har större sensor än min systemkamera, och Både Fuji och Sigma har kompakter som har lika stor sensor som de flesta systemkameror. Nikon och Pentax har gjort systemkameror som har lika liten sensor som många kompaktkameror.

Men i regel är systemkamerans sensor större, och den har också ofta möjlighet att använda ljusstark optik som ger kort skärpedjup. Alla systemkameror startar också väldigt fort, och det är stor skillnad när man trycker av. Systemkameran går direkt, medan nästan alla kompakter segar en halv evighet innan de tar bilden.

Men det är inte alldeles enhetligt vad en systemkamera har för egenskaper. Den enda helt särskiljande egenskapen är att man kan byta objektiv, att objektivet är en lös del. Även om de flesta av dagens systemkameror har en spegelreflexsökare, så är det ganska många nu som inte har det, och de spegelfria kamerorna blir fler. Av de största tillverkarna är det nu bara Canon som inte har en spegelfri systemkamera i sortimentet, men det är bara en tidsfråga.

Spegelreflexsystemet har en del fördelar, som gör att framför allt sportfotografer föredrar sådana kameror, men där är det en tidsfråga innan de spegelfria kommer ikapp. Nikons spegelfria kamera har redan gått om spegelreflexkamerorna i snabbhet; där kan man till och med få bilder från innan man tryckte ner knappen.

Sensorstorlek och ljuskänslighet kommer fortfarande att hänga ihop, och de sensorer som är mest känsliga är de största. På kameror i ännu större format, mellanformat, utnyttjas den högre känsligheten främst för att få lågt brus, medan småkameror med FF eller APS-sensor slåss om att komma högst på ISO-skalan. När man höjer ISO ökar bruset och det dynamiska omfånget minskar, oavsett vilka glädjesiffror man kan ställa in för ISO.

Bilden som jag tog i förra inlägget gjorde jag med min kompaktkamera som ger bilder med tio megapixel. Jag har krympt den til knappt två megapixel för att den inte skulle bli onödigt stor för forumet. Dina fjorton megapixel hos Optio är mycket mer än du egentligen behöver. Det räcker gott för att göra bilder i affischformat. Min systemkamera har tolv megapixel.